Gasi se čak 39 škola, bez posla ostaje 229 učitelja i nastavnika

U Unsko-sanskom kantonu od školske 2019/2020. se zatvara čak 39 osnovnih škola, uglavnom područnih, a bez posla će ostati 229 učitelja i nastavnika. Rezultat je to analize primjenjivosti pedagoško-normativnih akata s prijedlozima bolnih reformi. Ovu informaciju utvrdila je Komisija pri Ministarstvu obrazovanja Vlade USK-a, a razmatrana je na posljednjoj sjednici Vlade USK-a. Rezultati analize su poražavajući i posljedice iseljavanja stanovništva iz BiH tek dolaze na naplatu.

U Unsko-sanskom kantonu trenutno postoje 74 centralne i 120 područnih škola, a nakon implementacije predloženih mjera, u USK-u trebalo bi biti zatvoreno ukupno 39 škola, a najviše područnih. U praksi to znači da će bez posla ostati 229 učitelja i nastavnika, ali sigurno i određeni broj ostalog osoblja poput domara, higijeničarki i slično.

Za formiranje jednog odjeljenja u školi minimalan broj učenika koji je neophodan je 18. Posljedice iseljavanja stanovništva, najviše iz općina Bosanske Krajine prethodnih godina znače i manje djece u školama. Tako je prethodnih godina u velikom broju odjeljenja bilo i mnogo manje učenika od zakonskog minimuma. Ipak, s obzirom na velike troškove, vlast u USK-u sada podvlači crtu i pravi bolne rezove. Klix.ba donosi detaljan pregled budućih reformi u obrazovnom sistemu u USK-u.

Nakon detaljne analize škole u USK-u su dobile obavijest o onome što slijedi, a evidentno je da će najteže odluke morati donijeti direktori škola, koji će biti primorani uručiti otkaze velikom broju ljudi koji će izgubiti nastavnu normu.

A stanje na terenu je sljedeće:Bosanska Krupa

U Prvoj Osnovnoj školi bi nakon implementacije predloženih mjera bez posla trebalo ostati 10 nastavnika, a gase se područne škole u Radiću i Zalinu. U Drugoj Osnovnoj školi bez posla ostaje šest nastavnika, a gasi se 9-godišnja osnovna škola i formira petogodišnja škola u Područnoj školi Veliki Badić. U Osnovnoj školi Jezerski nakon reformi će biti dva nastavnika manje, gasi se 9-godišnja, a formira petogodišnja škola u Područnoj školi u Mahmića selu. U Osnovnoj školi Otoka bit će tri nastavnika manje, a umjesto 20 formirat će se 18 razreda.

Bosanski Petrovac

U sklopu Osnovne škole „Ahmet Hromadžić“ zatvaraju se četiri područne škole i to Bljelaj, Smoljana, Bravsko i Vrtoče. Ostaje samo Područna škola Krnjeuša, ali i njoj prijeti reorganizacija. U ovoj školi broj nastavnika bi se trebao smanjiti za pet.

Bihać

Škole koje ne ispunjavaju minimalne standarde u pogledu broja odjeljenja u Bihaću su Osnovna škola Gata Ilidža-Vrsta, Osnovna škola Brekovica i Osnovna škola Kulen Vakuf Orašac. Jedina škola koja ispunjava pedagoške standarde po broju učenika je Osnovna škola Harmani II koja ima 706 učenika i to je gradska škola. Predloženo je da se u Osnovnoj školi Harmani I od 27 formiraju 23 odjeljenja, a da se smanji broj izvršilaca (učitelja i nastavnika) za šest. U Osnovnoj školi Harmani II će se od 31 formirati 27 odjeljenja, a trebale bi se ugasiti Područne škole Golubić, Sokolac i Vedro polje. Broj nastavnika smanjit će se za 14. U Osnovnoj školi Prekounje od 28 će se formirati 22 razreda, 13 nastavnika ostaje bez posla, a vrši se reorganizacija u Područnim školama Čavkići, Pokoj i Bakšaiš sistemom kombinacije razreda. U Osnovnoj školi Kulen Vakuf Orašac (centralna škola) su ukupno 32 učenika u tri odjeljenja. Područna škola Martin Brod ima 7 učenika i predloženo je njeno gašenje, odnosno pripajanje centralnoj školi. Područna škola Klisa također ima 7 učenika i predloženo je njeno gašenje, odnosno pripajanje centralnoj školi. Područna škola Ćukovi ima pet učenika i također ju je prema analizi potrebno zatvoriti, odnosno pripojiti Područnoj školi Orašac koja joj je najbiliža. Procijenjeno je da se u Područnoj školi Orašac broj odjeljenja može smanjiti za jedno pa da umjesto sedam ima šest odjeljenja, što je u skladu s pedagoškim standardima. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i Područnoj školi Orašac, koji su u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Kulen Vakuf Orašac smanjio za devet. U Osnovnoj školi Brekovica (centralna škola) su ukupno 144 učenika u devet odjeljenja, a predloženo je smanjenje jednog odjeljenja, odnosno formiranje kombinacije drugog i trećeg razreda. Područnu školu Spahići je prema analizi potrebno ugasiti jer je trenutno pohađa 10 učenika, odnosno potrebno ju je spojiti s njima najbližom školom. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i područnim školama, koji su u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Brekovica smanjio za tri. U Osnovnoj školi Gata Ilidža Vrsta (centralna škola) je ukupno 141 učenik u 7 odjeljenja. Područna škola Mala Peć ima 25 učenika u dva odjeljenja i predloženo je njeno gašenje ili spajanje najbližoj školi. Sva odjeljenja u ovoj ustanovi su u skladu s pedagoškim standardima. U Osnovnoj školi Gornje Prekounje Ripač (centralna škola) ima ukupno 438 učenika u 21 odjeljenju. Broj odjeljenja se prema analizi može smanjiti za dva (u petom razredu se mogu formirati dva odjeljenja i u šestom razredu se mogu formirati dva odjeljenja). Područna škola Pritoka ima 23 učenika u dva odjeljenja i nju je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i područnim školama, koji su u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Gornje Prekounje Ripač smanjio za šest, predloženo je. U Osnovnoj školi Kamenica (centralna škola) ima ukupno 225 učenika koji idu u 12 odjeljenja. Broj odjeljenja se može umanjiti za jedno jer u sedmom razredu se umjesto dva može formirati jedno odjeljenje. U Područnoj školi Vikići se može formirati jedna trokombinacija i jedna dvokombinacija i smanjiti broj odjeljenja za jedno. Područnu školu Klokot koja ima 18 učenika je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti najbližoj školi, prijedlog je komisije. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i područnim školama, u skladu s pedagoškim standardima i normativima, te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Kamenica smanjio za pet, prijedlog je komisije.

U Katoličkom školskom centru „Ivan Pavao II” osnovnu školu trenutno pohađa 191 učenik u 11 odjeljenja. Broj odjeljenja se može smanjiti za dva, u trećem razredu se može formirati jedno odjeljenje i u šestom i osmom se može formirati dvokombinacija. Tako bi broj odjeljenja bio ukupno devet, koja su u skladu s pedagoškim standardima i normativima, a broj nastavnika bi se umanjio za tri. Zaključak je da u bihaćkim školama ima viška 59 prosvjetnih radnika.

Osnovna škola “Mirsad Salkić” – Čava, općina Bužim

Bužim

Osnovna škola Bužim (centralna škola) predloženo je u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršenje racionalizacije broja odjeljenja i smanjenje postojećeg broja odjeljenja za tri, odnosno od 27 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 24 odjeljenja (u petom razredu formirati 3 odjeljenja, u šestom razredu formirati 3 odjeljenja, u sedmom razredu formirati 4 odjeljenja, u osmom razredu formirati 4 odjeljenja i u devetom razredu formirati 4 odjeljenja). U područnim školama su sva odjeljenja formirana u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Također je predloženo gašenje Područne škole „Elkasova rijeka“, odnosno njeno pripajanje najbližoj školi uz osiguran prijevoz učenika, ostale područne škole trenutno imaju dovoljan broj učenika. Komisija smatra da bi se ovim promjenama formirao optimalan broj odjeljenja i racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Bužim smanjio za pet. U Osnovnoj školi Konjodor (centralna škola) predloženo je smanjenje postojećeg broj odjeljenja za dva, odnosno od 11 odjeljenja koja trenutno postoje neophodno je formirati 9 odjeljenja (u prvom razredu formirati jedno odjeljenje i u trećem razredu formirati jedno odjeljenje). Neophodno je ovu školu administrativno spojiti s Osnovnom školom Mirsad Salkić Čava u jednu ustanovu koja će u potpunosti biti u skladu s pedagoškim standardima. Ovim promjenama racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Konjodor smanjio za pet. U Osnovnoj školi Mirsad Salkić Čava (centralna škola) predloženo je smanjenje broja odjeljenja za tri, odnosno od 13 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 10 odjeljenja (u četvrtom razredu formirati jedno odjeljenje, u osmom razredu formirati jedno odjeljenje i u devetom razredu formirati jedno odjeljenje). Neophodno je ovu školu administrativno spojiti s Osnovnom školom Konjodor u jednu ustanovu koja će u potpunosti biti u skladu s pedagoškim standardima. Ovim promjenama racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Mirsad Salkić Čava smanjio za četiri. U Bužimu ovom reorganizacijom 14 nastavnika ostaje bez posla.

Ključ

U Osnovnoj školi Ključ (centralna škola) odjeljenja su formirana u skladu s pedagoškim standardima i normativima, stav je komisije. Područnu školu Humići je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Neophodno je ovu školu administrativno spojiti s Osnovnom školom Velagići i Osnovnom školom Sanica u jednu školu koja će biti u potpunosti u skladu s pedagoškim standardima. Ovim promjenama racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Ključ smanjio za tri. U Osnovnoj školi Sanica (centralna škola) odjeljenja su formirana u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Neophodno je ovu školu administrativno spojiti s Osnobnom školom Ključ i Osnovnom školom Velagići u jednu ustanovu koja će u potpunosti biti u skladu s pedagoškim standardima. Ovim promjenama racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Sanica smanjio za tri. U Osnovnoj školi Velagići (centralna škola) odjeljenja su formirana u skladu s pedagoškim standardima i normativima, a neophodno je spajanje ove škole s Osnovnom školom Ključ i Osnovnom školom Sanica u jednu ustanovu koja bi u potpunosti bila u skladu s pedagoškim standardima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama racionalizirala bi se mreža škola koja bi bila u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Velagići smanjio za tri. U Ključu je prema ovoj analizi 9 nastavnika viška.Sanski Most

Škole koje ne ispunjavaju minimalne standarde u pogledu broja odjeljenja su Osnovna škola Skender Kulenović, Osnovna škola Prva sanska škola, Oanovna škola Vrhpolje, Osnovna škola Mahala, Osnovna škola Hasan Kikić, i Osnovna škola Fajtovci. Jedino Osnovna škola 5. Oktobar ima dovoljan broj učenika. U Osnovnoj školi  5. Oktobar (centralna škola) je neophodo u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za tri, odnosno od 21 odjeljenja potrebno je formirati 18 odjeljenja (u šestom razredu formirati dva odjeljenja, u sedmom razredu formirati dva odjeljenja i u devetom razredu formirati dva odjeljenja), navodi se u analizi. Područne škole Zdena i Stari Majdan je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi 5. Oktobar smanjio za 10. U Osnovnoj školi Fajtovci (centralna škola) je neophodo u skladu s pedagoškim standardima i normativima područne škole Skucani Vakuf, Okreč i Modra ugasiti i pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Također je neophodno administrativno spojiti ovu školu i Osnovnu školu Skender Kulenović u jednu osnovnu školu. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi te bi se izvršila racionalizacija mreže škola koja je u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Fajtovci smanjio za 12. U Osnovnoj školi Hasan Kikić (centralna škola) je neophodo u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za dva, odnosno od 13 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 11 odjeljenja (u drugom razredu formirati jedno odjeljenje i u šestom razredu formirati jedno odjeljenje). Osnovnu školu Hasan Kikić je neophodno administrativno spojiti s Osnovnom školom Mahala u jednu osnovnu školu. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i područnoj školi u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Hasan Kikić smanjio za tri. U Osnovnoj školi Mahala (centralna škola) je ukupno 171 učenik u 11 odjeljenja. Neophodno je u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za dva, odnosno od 11 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 9 odjeljenja (u prvom i drugom razredu formirati kombinirano odjeljenje i u devetom razredu formirati jedno odjeljenje). Područna škola Čaplje ima 27 učenika u dva odjeljenja i potrebno ju je ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi, koji su u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Mahala smanjio za pet. Osnovnu školu Mahala je potrebno administrativno spojiti s Osnovnom školom Hasan Kikić te bi se tako broj nastavnika smanjio za četiri. U Osnovnoj školi Prva sanska škola (centralna škola) ima ukupno 206 učenika u 10 odjeljenja, moguće je smanjiti za jedno odjeljenje, odnosno u devetom razredu formirati jedno odjeljenje. Područnu školu Trnova koja ima sedam učenika je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Prvu sansku školu je potrebno administrativno spojiti s Osnovnom školom 5. Oktobar. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi u skladu sa pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Prva sanska škola smanjio za četiri. U Osnovnoj školi Skender Kulenović (centralna škola) ima ukupno 146 učenika u osam odjeljenja. Sva odjeljenja su u skladu s pedagoškim standardima i normativima. Područna škola Husimovci ima 27 učenika i bilo bi je potrebno ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika, isto kao i Područnu školu Gornji Kamngrad koja ima 16 učenika. Osnovna škola Skender Kulenović je potrebno administrativno spojiti sa Osnovnom školom Fajtovci. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi u skladu s pedagoškim standardima i normativima te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Skender Kulenović smanjio za pet. U Osnovnoj školi  Vrhpolje (centralna škola) ima ukupno 129 učenika koji idu u osam odjeljenja. Broj odjeljenja je u skladu s pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Područnu školu Hrustovo koja ima 14 učenika i Područnu školu Kijevo koja ima 12 učenika potrebno je ugasiti, odnosno pripojiti centralnoj školi uz osiguran prijevoz učenika. Osnovnu školu Vrhpolje je potrebno administrativno spojiti s Osnovnom školom Mahala i Osnovnom školom Hasan Kikić. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i područnim školama, u skladu s pedagoškim standardima i normativima, te bi se broj nastavnika u Osnovnoj školi Vrhpolje smanjio za pet.

U Sanskom Mostu ovim prijedlogom reformi je 48 nastavnika viška.

Osnovna škola “Liskovac” u Liskovcu, općina Cazin

Škole koje ne ispunjavaju minimalne standarde u pogledu broja odjeljenja su Osnovna škola Pećigrad, Osnovna škola Skokovi, Osnovna škola Šturlić, Osnovna škola Liskovac i Osnovna škola Tržačka Raštela.

Drugi značajni pokazatelj koji govori u prilog optimalizacije je broj učenika u školama. Ako uzmemo u obzir da je prema pedagoškim standardima za osnovno obrazovanje optimalan broj učenika u odjeljenju 22, optimalan broj učenika za školu koja ima 18 odjeljenja je 396. Kao što vidimo iz gornje tabele samo jedna škola ima u prosjeku optimalan broj učenika po odjeljenju, a to je Osnovna škola Cazin II, dok sve druge škole su ispod optimalnog broja učenika po odjeljenjima, što zapravo predstavlja izuzetno skup sistem obrazovanja. Stručna Komisija predlaže da se provedu slijedeće mjere optimalizacije i racionalizacije u osnovnim školama na području Grada Cazina:

U Osnovnoj školi Cazin I (centralna škola) je neophodo u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 6, odnosno od 30 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 24 odjeljenja ( u četvrtim razredima formirati 2 odjeljenja, u šestom razredu formirati 3 odjeljenja, u sedmom razredu formirati 4 odjeljenja, u osmom razredu formirati 3 odjeljenja i u devetom razredu formirati 4 odjeljenja). U područnoj školi Gnjilavac u drugom razredu dva odjeljenja koja imaju po 14 učenika potrebno je spojiti u jedno odjeljenje koje će imati 28 učenika. U područnoj školi Polje potrebno je izvršiti spajanje prvog i trećeg razreda u kombinirano odjeljenje koje će imati 18 učenika i u toj Područnoj školi potrebno je u skladu sa standardima formirati 4 odjeljenja. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, te bi se broj izvršilaca u Osnovnoj školi Cazin I smanjio za 12.

U Osnovnoj školi Cazin II (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 28 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 26 odjeljenja (u drugom razredu formirati 2 odjeljenja i u trećem razredu formirati dva odjeljenja). U područnoj školi Slatina potrebno je izvršiti spajanje prvog i drugog razreda u kombinirano odjeljenje koje će imati 25 učenika i u toj područnoj školi potrebno je u skladu sa pedagoškim standardima formirati 4 odjeljenja. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Cazin II umanjio bi se za 3,5.

U Osnovnoj školi Stijena (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 5, odnosno od 22 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 17 odjeljenja (u četvrtom razredu formirati jedno odjeljenje, u šestom razredu formirati 3 odjeljenja, u sedmom razredu formirati 3 odjeljenja, u osmom razredu formirati 3 odjeljenja i u devetom razredu formirati 3 odjeljenja). Područnu školu Zmajevac, koja ukupno broji 30 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. U područnoj školi Podgredina potrebno je izvršiti spajanje prvog i drugog razreda u kombinirano odjeljenje koje će imati 26 učenika i u toj Područnoj školi potrebno je u skladu sa pedagoškim standardima formirati 4 odjeljenja. U Područnoj školi Miostrah potrebno je izvršiti spajanje prvog i drugog razreda u kombinirano odjeljenje koje će imati 25 učenika i u toj Područnoj školi potrebno je u skladu sa pedagoškim standardima formirati 3 odjeljenja. Područna škola Vilenjača, koja ukupno broji 38 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja i jednom odjeljenju prvog razreda, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. Preporuka komisije je da se ovoj školi obzirom na velik broj područnih škola i velik broj djece koja putuju, obezbijedi jedan kombi koji će moći vršiti prevoz djece i uposlenika, jer se trenutno velik novčani iznos izdvaja za putne troškove, a nabavkom kombi vozila školi bi se taj iznos značajno umanjio. Centralna škola je u lošem stanju i uvjeti rada i opremljenost kabineta nije u skladu sa pedagoškim standardima i normativima. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Stijena umanjio bi se za 14.

Osnovna škola “Krivaja”. općina Cazin

U Osnovnoj školi Tržačka Raštela (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 1, odnosno od 10 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 9 odjeljenja (u sedmom razredu formirati jedno odjeljenje). Područnu školu Rujnica, koja trenutno broji 27 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. U Područnoj školi Tržac potrebno je izvršiti spajanje drugog i četvrtog razreda u kombinirano odjeljenje koje će imati 22 učenika i tu je potrebno formirati 3 odjeljenja. Prijedlog Komisije je da se ova škola spoji sa Osnovnom školom Šturlić u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, i izvršilo bi se spajanje dvije škole koje  trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu, a broj izvršilaca umanjio bi se za 9,5.

U Osnovnoj školi Liskovac (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 1, odnosno od 10 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 9 odjeljenja (u petom razredu formirati jedno odjeljenje). U Područnoj školi Krivaja potrebno je spojiti šesti i sedmi razred i formirati kombinirano odjeljenje u skladu sa pedgoškim standardima. Prijedlog Komisije je da se ova škola spoji sa Osnovnom školom Pećigrad i Osnovnom školom Skokovi u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje, a Područna škola Krivaja da se pripoji Osnovnoj školi Ćoralići. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, i izvršilo bi se spajanje tri škole koje trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu,  a broj izvršilaca umanjio bi se za 6.

U Osnovnoj školi Šturlić (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 12 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 10 odjeljenja (u šestom razredu formirati jedno odjeljenje i u devetom razredu formirati jedno odjeljenje) Područnu školu Šturlićka Platnica, koja trenutno broji 27 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. Prijedlog Komisije je da je ovu školu potrebno spojiti sa Osnovnom školom Tržačka Raštela u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, i izvršilo bi se spajanje dvije škole koje trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu,  a broj izvršilaca umanjio bi se za 6.U Osnovnoj školi Ostrožac (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 1, odnosno od 14 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 13 odjeljenja (u šestom razredu formirati dva odjeljenja). U Područnoj školi Prošići potrebno je formirati trokombinaciju što znači umanjiti jedno odjeljenje. Preporuka komisije je da se ovoj školi obzirom na velik broj područnih škola i velik broj djece koja putuju, obezbijedi jedan kombi koji će moći vršiti prevoz djece i uposlenika, jer se trenutno velik novčani iznos izdvaja za putne troškove, a nabavkom kombi vozila školi taj iznos bi se značajno umanjio. Razmisliti o mogućnosti ukidanja Područnih škola Majetići i Prošići. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Ostrožac umanjio bi se za 2,5.

U Osnovnoj školi Gornja Koprivna (centralna škola) odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, izuzetno je velik broj djece sa poteškoćama u razvoju i potrebno je provjeriti njihovu dokumentaciju. Razmisliti o mogućnosti ukidanja područnih škola Ljubijankići i Ponjevići jer rade u izuzetno lošim uvjetima koji nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima. Nabavkom kombi vozila značajno bi se smanjili troškovi i omogućilo da svi učenici dolaze u centralnu školu koja radi u puno boljim uvjetima.

U Osnovnoj školi Ćoralići (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 4, odnosno od 20 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 16 odjeljenja (u četvrtom razredu formirati jedno odjeljenje, u šestom  razredu formirati dva odjeljenja, u sedmom razredu formirati dva odjeljenja i u osmom razredu formirati dva odjeljenja). U područnoj školi Mutnik potrebno je formirati jedno kombinirano odjeljenje, što znači ukupan broj odjeljenja smanjiti sa 4 na 3. Područnu školu Gornji Ćoralići, koja trenutno broji 26 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. Osnovna škola Ćoralići bi se pripojila Područna škola Krivaja i nakon toga ova bi škola ispunjavala uvjete u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Ćoralići umanjio bi se za 9.

U Osnovnoj školi Skokovi (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 3, odnosno od 12 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 9 odjeljenja (u četvrtom razredu formirati jedno odjeljenje, u šestom razredu formirati jedno odjeljenje i u devetom razredu formirati jedno odjeljenje). Područnu školu Krakača, koja trenutno broji 29 učenika koji pohađaju nastavu u dva kombinirana odjeljenja, potrebno je ugasiti, a djeci obezbijediti prevoz u centralnu školu. Prijedlog Komisije je da se ova škola spoji sa Osnovnom školom Pećigrad i Osnovnom školom Liskovac u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, i izvršilo bi se spajanje tri škole koje  trenutno nisu u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu, a broj izvršilaca umanjio bi se za 11. U Osnovnoj školi Pećigrad (centralna škola) i Područna škola Donja Lučka odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardima i normativima. Centralna škola je u izuzetno lošem stanju koje nije zadovoljavajuće za odvijanje odgojno-obrazovnog rada i neophodno je školu renovirati. Opremljenost škole nije u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Osnovna škola Pećigrad u pogledu broja odjeljenja, odnosno broja djece, ne zadovoljava pedagoške standarde i prijedlog Komisije je da se ova škola spoji sa Osnovnom školom Skokovi i Osnovnom školom Liskovac u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola, i izvršilo bi se spajanje tri škole koje  trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu.

U Gradu Cazin radi ukupno 11 osnovnih škola. Kada je riječ o optimalizaciji realna je opcija spajanja Osnovne škole „Pećigrad“, Osnovne škole „Skokovi“ i Osnovne škole „Liskovac“. Nova škola, nastala spajanjem imala bi 718 učenika i 29 odjeljenja (podaci su za školsku 2018/19. godinu), a Područna škola Krivaja bi se pripojila Osnovnoj školi Ćoralići. Također, moguće je spajanje Osnovne škole „Šturlić“ i Osnovne škole „Tržačka Raštela“. Novoosnovna škola imala bi  596 učenika i 24 odjeljenja (podaci su za školsku 2018/19. godinu).

Na osnovu izvršene analize osnovnih škola na području Grada Cazina možemo utvrditi da trenutno imamo 73,5 izvršioca više nego kada bi proveli potpune mjere optimalizacije i racionalizacije osnovnih škola na ovom području. Predloženim izmjenama stvorili bi racionalniji, efikasniji i znatno jeftiniji sistem mreže škola, uz dosljednu primjenu Pedagoških standarda i normativa za osnovno obrazovanje prilikom formiranja odjeljenja.

Osnovna škola “1. Mart” – Vrnograč, općina Velika Kladuuša

Škole koje ne ispunjavaju minimalne standarde u pogledu broja odjeljenja su Osnovna škola Sead Ćehić, Osnovna škola Donja Vidovska i Osnovna škola Fadil Bilal Šumatac.

Drugi značajni pokazatelj koji govori u prilog optimalizacije je broj učenika u školama. Ako uzmemo u obzir da je prema pedagoškim standardima za osnovno obrazovanje optimalan broj učenika u odjeljenju 22, optimalan broj učenika za školu koja ima 18 odjeljenja je 396. Kao što vidimo iz priloženog opisa samo dvije škole imaju u prosjeku optimalan broj učenika po odjeljenju, a to je Osnovna škola 25. Novembar i Prva osnovna škola, dok sve druge škole su ispod optimalnog broja učenika po odjeljenjima, što zapravo predstavlja izuzetno skup sistem obrazovanja. Stručna Komisija predlaže da se provedu slijedeće mjere optimalizacije i racionalizacije u osnovnim školama na području Općine Velika Kladuša:

U Osnovnoj školi 1. Mart Vrnograč (centralna škola) je neophodo u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 20 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 18 odjeljenja (u prvom razredu formirati 1 odjeljenje, u šestom razredu formirati 2 odjeljenja. Područnu školu Šestanovac je neophodno ugasiti odnsono pripojiti najbližoj školi uz obezbjeđen prevoz učenika. Područnu školu Elezovići je također neophodno ugasiti odnosno pripojiti najbližoj školi uz obezbjeđen prevoz učenika. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja u centralnoj školi i racionalizirala mreža područnih škola, koje bi bile u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, te bi se broj izvršilaca u Osnovnoj školi 1. Mart Vrnograč smanjio za 7.

U Osnovnoj školi 25. Novembar (centralna škola), sva odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje, te je također broj učenika u odjeljenju iznad optimuma, također je i Područna škola Trnovi u skladu sa standardima i normativima.

U Osnovnoj školi Crvarevac (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 15 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 13 odjeljenja (u četvrtom razredu formirati jedno odjeljenje, u petom razredu formirati jedno odjeljenja). Područne škole za sada imaju zadovoljavajući broj učenika ali će se uskoro moći razmišljati o ukidanju Područne škole Čaglica. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Crvarevac umanjio bi se za 3.

U Osnovnoj školi Donja Vidovska (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 10 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 8 odjeljenja (u drugom i trećem  razredu formirati jedno kombinirano odjeljenje i šestom razredu formirati jedno odjeljenje). Područne škole Gornja Vidovska i Johovica je neophodno ugasiti i pripojiti najbližoj školi uz osiguranje prevoza učenika. Prijedlog Komisije je da se ova škola spoji sa Osnovnom školom Fadil Bilal Šumatac i Osnovnom školom Sead Ćehić Grahovo u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, racionalizirao bi se broj područnih škola i centralnih škola, i izvršilo bi se administrativno spajanje tri škole koje trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu,  a broj izvršilaca umanjio bi se za 10.U Osnovnoj školi Fadil Bilal Šumatac (centralna škola) sva odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje, a također je i Područna škola Kudići organizirana u skladu sa navedenim standardima i normativima. Ovoj školi nedostaje broj djece odnosno odjeljenje i potrebno ju je administrativno spojiti sa Osnovnom školom Donja Vidovska i Osnovnom školom Sead Ćehić Grahovo u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama izvršilo bi se spajanje tri škole koje trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu, a broj izvršilaca umanjio bi se za 4.

U Osnovnoj školi Podzvizd (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 1, odnosno od 14 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 13 odjeljenja (u osmom razredu formirati dva odjeljenja). Područne škole imaju dovoljan broj djece i organizirane su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja i u centralnoj školi, koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a broj izvršilaca umanjio bi se za 1,5.

-U Osnovnoj školi Prva osnovna škola (centralna škola) je neophodno u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 24 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 22 odjeljenja (u prvom razredu formirati dva odjeljenja i u sedmom razredu potrebno je formirati 2 odjeljenja). U Područnoj školi Polje potrebno je formirati četiri odjeljenja, odnosno u prvom i četvrtom kombinaciju, što znači umanjiti jedno odjeljenje. Ovim promjenama formirao bi se optimalan broj odjeljenja koja su u skladu sa pedagoškim standardima i normativima, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Prva osnovna škola umanjio bi se za 4.

U Osnovnoj školi Sead Ćehić Grahovo (centralna škola) je neophodno u skladu sa Pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje izvršiti racionalizaciju broja odjeljenja i smanjiti postojeći broj odjeljenja za 2, odnosno od 14 odjeljenja koja trenutno postoje potrebno je formirati 12 odjeljenja (u petom razredu formirati jedno odjeljenja i u sedmom razredu potrebno je formirati jedno odjeljenje). Ovoj školi nedostaje broj djece odnosno odjeljenja i potrebno ju je administrativno spojiti sa Osnovnom školom Donja Vidovska i Osnovnom školom Fadil Bilal Šumatac u jednu osnovnu školu koja bi u potpunosti bila u skladu sa pedagoškim standardima i normativima za osnovno obrazovanje. Ovim promjenama izvršilo bi se spajanje tri škole koje trenutno nisu u skladu sa pedagoškim standardima i normativima (nemaju dovoljan broj odjeljenja) u jednu školu koja bi bila u skladu sa navedenim pedagoškim standardima i normativima i ukupno imala dovoljan broj učenika za jednu osnovnu školu,  a broj izvršilaca umanjio bi se za 3.

U Osnovnoj školi Todorovo (centralna škola) sva odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardim i normativima za osnovno obrazovanje. Neophodno je izvršiti racionalizaciju mreže područnih škola tako što će se ugasiti Područn aškola Mrcelji i Područna škola Golubovići i pripojiti najbližoj školi uz obezbjeđen prevoz djece. Područne škole Todorovska Čelinja i Vjinac za sada imaju dovoljan broj učenika. Ovom racionalizacijom područnih škola ova ustanova bi ila u potpunosti organizirana u skladu sa navedenim pedagoškim standardim ai normativima za osnovno obrazovanje, a broj izvršilaca u Osnovnoj školi Todorovo umanjio bi se za 5.

U Osnovnoj školi Todorovska Slapnica (centralna škola) sva odjeljenja su formirana u skladu sa pedagoškim standardim i normativima za osnovno obrazovanje. Neophodno je devetogodišnju Područnu školu Donja Slapnica pretvoriti u petogodišnju a učenici od šestog razreda da idu u centralnu školu jer nije opravdano da imamo odjeljenja u višim razredima od 12 ili 14 učenika, uz obezbjeđen prevoz učenicima do centralne škole odnosno do najbliže škole. Ovim promjenama racionalizirala bi se organizacija nastave,  a broj izvršilaca umanjio bi se za 2.

U Općini Velika Kladuša radi ukupno 10 osnovnih škola. Kada je riječ o optimalizaciji  realna je opcija spajanja Osnovne škole „Fadil Bilal“ Šumatac , Osnovne škole „Donja Vidovska“ i Osnovne škole „Sead Ćehić“ Grahovo. Nova škola, nastala spajanjem imala bi 618 učenika  (podaci su za školsku 2018/19. godinu).

Na osnovu izvršene analize osnovnih škola na području općine Velika Kladuša možemo utvrditi da trenutno imamo 39,5 izvršioca više nego kada bi proveli potpune mjere optimalizacije i racionalizacije osnovnih škola na ovom području. Predloženim izmjenama stvorili bi racionalniji, efikasniji i znatno jeftiniji sistem mreže škola, uz dosljednu primjenu pedagoških standarda i normativa za osnovno obrazovanje prilikom formiranja odjeljenja.

Treba istaći da je ova analiza, i plan reformi koji će uslijediti, nastala nakon što su sve osnovne škole Vladi USK-a dostavile svoj plan rada s procjenom broja odjeljenja. Stanje na terenu pokazuje da je sve manje učenika i da su reforme neminovne.

Ni u drugim dijelovima BiH nije mnogo bolja situacija, ali je Krajina najkonkretniji primjer i argument općeg stanja u državi koja gubi svoj najvredniji potencijal – ljude, a prije svega omladinu. Sada ne preostaje ništa drugo nego zbrajati štetu i pokušati liječiti posljedice. Midhat DEDIĆ