Hrvati sve više kupuju u Bihaću
BIHAĆ – Zbog blizine i povoljnih cijena proizvoda široke potrošnje, te različitih usluga tržne centre u pograničnom području Unsko-sanskog kantona, prevashodno Bihaću, već godinama, posebno vikendom i praznicima, posjećuju brojni građani Republike Hrvatske iz gradova i općina uz granicu s Bosnom i Hercegovinom i kupuju sve što im je potrebno. Na ovaj način se u posljednje vrijeme razvija tzv. šoping-turizam, jača domaća ekonomija i povećava izvoz, smatraju u Ministarstvu privrede Unsko-sanskog kantona.
Gostoprimstvo i ljubaznost
Među brojnim građanima iz pograničnih gradova i općina Republike Hrvatske, pa čak i udaljenijih, koji vikendom i praznicima dolaze u Bihać u šoping, tržne centre „Fis“ i „Bingo“, je i Nedjeljka Šašić iz Rijeke koju smo u kupovini zatekli sa suprugom. –Ovdje smo usput jer su nam u servisu ugradi plin u automobil. Iskoristimo priliku pa i nešto kupimo jer je zbog nižih cijena i povoljnije. I usluga je kvalitetna. Jako mi se sviđa gostoprimstvo ljudi jer su dobri i ljubazni, kaže Nedjeljka Šašić iz Rijeke koja u Bihać dođe jedanput godišnje. Veli kako kad god dođe u Bihać obavezno pojede ćevape. Znatno niže cijene i kraće putovanje, u kupovinu u Bihać privukli su i Valentinu Ljiljak iz Donjeg Lapca i njene kćerke. -Najčešće kupujem prehrambene i odjevne artikle. Što god nam zatreba. Dolazimo popravljati automobile tu pa čak i kod frizera. Koristimo i pravo povrata poreza na dodanu vrijednost. Često dolazim u Bihać radi rekreacije i odmora a i rođena sam Bišćanka, kaže Valentina. I Zoran Dubajić iz Srba u Lici često posjećuje Bihać. -Dolazim kod zubara a usput i kupimo neke od osnovnih namirnica. Neke su jeftinije nego kod nas. Koliko je dozvoljeno za prenijeti preko granice, toliko kupimo, kaže Zoran. Pored domaćih, veliki broj čine i stalni kupci iz Republike Hrvatske, osobito s područja Gospića, Korenice, Siska, Plitvica pa čak i Karlovca. U ukupnom broju udio hrvatskih kupaca je oko petnaest posto, kažu u Tržnom centru „Fis“.Povećanje prometa
-To su naši svakodnevni kupci ali su njihovi dolasci svakako intenzivniji u dane vikenda, te za vrijeme praznika. Svaki neradni dan u RH mi osjetimo u smislu povećanja prometa i broja kupaca. Kod nas kupuju sve što je u ponudi. Naravno, koriste pravo povrata poreza te na taj način ostvaruju uštede. Ipak, najviše ih zanima namještaj te kućni tekstil. Obzirom da smo mi u tim asortimanima konkurentniji u odnosu na njihove ponuđače. Osim povoljnih cijena i mogućnosti povrata poreza, dodatna pogodnost za njih svakako je i naš prijevoz kupljene robe na kućnu adresu koji je do pedeset kilometara besplatan pa tako pokriva gotovo kompletno ovo područje, kaže Dražena Laštro, marketing-menadžer kompanije „FIS“ Vitez.Tatjana Paunoski, rukovodilac Službe marketinga kompanije „Bingo“ Tuzla kaže kako sam pokazatelj da je u proteklih devet mjeseci podneseno više od 600 zahtjeva za povrat PDV-a, govori mnogo. Vikendima je posjeta iz inozemstva povećana, prvenstveno iz susjedne Republike Hrvatske. Mnogo toga utiče na povećanje prometa. Rad mjenjačnice posebno se osjeti s obzirom da je promet u mjenjačnici i do pedeset posto veći u dane vikenda nego radnim danima, kaže Paunoski.Šoping-turizam
U Ministarstvu privrede USK-a kažu kako se privlačenjem kupaca iz rubih područja RH u ovdašnje tržne centre razvija tzv. šoping-turizam. -Komparativne prednosti za Bosnu i Hercegovinu su dolazak ljudi koji su dobre platiše i kupci, koji troše ovdje novac. Mi na izvjesan način povećavamo svoj izvoz, rješavamo pitanje raznih potrebnih dozvola za izvoz raznih roba na način da to možemo uraditi kroz trgovačku i turističku uslugu, te uslugu malog obrta ili male privrede, kaže Anto Marjanović, šef Sektora trgovine, turizma, ugostiteljstva, prometa i komunikacija u Ministarstvu privrede USK-a. Marjanović naglašava kako se ovim razvijaju dobri međuljudski, prijateljski i međudržavni odnosi, povećava izvoz i jača domaća ekonomija. Samir TULIĆ