SANSKI MOST…Ciklus umjetničkih slika pod nazivom Križni put, čiji je autor čuveni slikar naive Pero Mandić, već pune četiri decenije krasi zidove katoličke crkve u Sanskom Mostu. Radi se o 14 slika na kojima je Mandić oslikao jednu od centralnih biblijskih tema, osudu, raspeće i uskrsnuće Isusa Hrista. Također, jedna od zanimljivosti je da je srpski slikar autor ciklusa koji krasi katoličku bogomolju, a sanski župnik, fra Ivica Matić, kaže kako je crkva prepoznatljiva po njima i da je mnogo onih koji je zbog toga posjećuju. Ovaj neobični umjetnički opus nastao je početkom osamdesetih godina prošlog vijeka, kada se odvijala obnova crkve. -Tadašnji župnik, fra Ivan Franjić, bio je prijatelj s Mandićem koji je već tada bio afirmisan umjetnik. Tokom jednog razgovora došli su na ideju da se urade slike s motivima Kristovog stradanja i uskrsnuća, objašnjava Matić.
Mandić je uradio slike u svome prepoznatljivom stilu kojeg karakterišu jarko crvene boje, ali je njegovo djelo proizvelo pravi društveni skandal u tadašnjim okolnostima. Umjetnik je likove inkorporirao u ondašnji društveni trenutak, a na slikama su Sanjani mogli prepoznati mnoge od lokalnih političkih moćnika u ulozi Isusovih sudija i dželata. Mandić je u takvoj ulozi predstavio predsjednike opštine i suda, čelnike lokalne partijske organizacije te druge ličnosti iz vladajuće nomenklature. -Mora se reći kako je umjetnik bio veoma odvažan da na takav način možda izrazi i svoj protest protiv tadašnje društvene stvarnosti. Umjetnici su uvijek ljudi koji idu korak unaprijed i potiču društvo da se kreće unaprijed i oslobađa nameta i okova. Tako je i u ovome slučaju, kazao je Matić. Dodaje kako je malo nedostajalo pa da ove genijalne slike budu uništene i da su spašene u poslednji čas, neposredno prije nego je crkva srušena u ratnom periodu.
-Tadašnji župnik, fra Mijo Rajić, upozoren je kako bi crkva mogla biti srušena, pa je rizikujući sopstveni život uspio je iznijeti neke dragocjenosti, između ostalog i Mandićeve slike. One su potom nekoliko godina bile skrivene u podrumu župne kuće i tako su preživjele, kaže Matić. Dodaje kako su slike vraćene odmah nakon što je crkva obnovljena nekoliko godina poslije rata. Mandićev ciklus je nedavno kandidiran kao kulturno umjetničko blago koje treba staviti pod zaštitu države i o tome treba da odluče nadležne institucije. Pero Mandić je tokom rata izbjegao iz Sanskog Mosta, u poznim je životnim godinama i trenutno živi na području Bačke Palanke. Umjetnička djela koja je stvarao tokom života predstavljaju važan dio svjetske baštine naive, ali i umjetnosti uopšte. Zlatan ČEKIĆ