SANSKI MOST…Unutrašnjost katoličke crkve Uznesenja Blažene Djevice Marije u Sanskom Mostu, već duže od tri decenije krase neobične umjetničke slike čiji je autor svjetski čuveni slikar naive, Sanjanin Pero Mandić. Radi se o 14 slika koje čine jedinstven ciklus i na njima je autor oslikao jednu od centralnih biblijskih tema, osudu, raspeće i uskrsnuće Isusa Hrista. Sanski župnik, fra Ivica Matić, kaže kako je crkva prepoznatljiva po ovim slikama i da je mnogo onih koji je zbog toga posjećuju. Prema njegovim riječima, slike su nastale u prvoj polovini osamdesetih godina prošlog vijeka, kada je obnavljan ovaj sakralni objekt.

-Moj kolega, fra Ivan Franić, koji je bio tadašnji župnik, došao je na ideju da se urade slike s motivima Kristovog stradanja i uskrsnuća. U dogovoru sa starješinama i vjernicima, dogovoreno je da se uradi 14 slika i da svaka od njih opiše po jednu postaju na Isusovom križnom putu. Izbor je pao na Peru Mandića, tada već afirmisanog i poznatog slikara, kaže fra Matić. Prema riječima književnika i umjetničkog kritičara, Amira Talića, ovakav izbor je bio zanimljiv, obzirom da je Mandić porijeklom bio Srbin, a u to vrijeme važio je za jednog od najcjenjenijih slikara naive na prostoru bivše Jugoslavije, pa i šire.

Mandić je uradio slike u svome prepoznatljivom stilu, a konačni rezultat njegovog rada u prvi mah je naišao na podijeljena mišljenja svećenika i župljana. Tako su se na slikama mogli prepoznati brojni lokalni socijalistički funkcioneri i to mahom, u ulozi Isusovih sudija i dželata, kaže Talić. Prema njegovim riječima, Mandić je u takvoj ulozi predstavio predsjednike opštine i suda, čelnike lokalne partijske organizacije te druge ličnosti iz vladajuće nomenklature. -On se na genijalan način obračunao s funkcionerima koji su u to vrijeme bili njegovi gorljivi kritičari te mu pokušali ograničiti umjetničku slobodu, dodaje Talić. Zanimljivo je da su slike spašene u poslednji čas, neposredno prije nego je crkva srušena u ratnom periodu.

-Tadašnji župnik, fra Mijo Rajić, upozoren je kako bi crkva mogla biti srušena i u poslednji čas uspio je iznijeti i spasiti neke dragocjenosti, pa između ostalog i Mandićeve slike. One su potom nekoliko godina bile skrivene u podrumu župne kuće i tako su preživjele, kaže sadašnji sanski župnik. Dodaje kako je zatim crkva obnovljena, a slike vraćene tamo gdje su stajale. Zanimljivo je kako je ovaj Mandićev ciklus prije nekoliko godina kandidiran za kulturno umjetničko blago kojeg treba staviti pod zaštitu države. Pero Mandić je tokom rata izbjegao iz Sanskog Mosta i prije desetak godina preminuo je u Bačkoj Palanci, gdje je živio u poslijeratnom periodu. Umjetnička djela koja je stvarao tokom života danas predstavljaju važan dio svjetske baštine naive, ali i umjetnosti uopšte. Zlatan ČEKIĆ