BIHAĆ – Električni romobili u posljednje vrijeme postali su popularno prijevozno sredstvo koje naši građani sve češće koriste na našim ulicama i pješačkim stazama. Zakon o sigurnosti saobraćaja u Bosni i Hercegovini ih kao prijevozno sredstvo ne prepoznaje i tretira ih kao dječju igračku jer po zakonu koji datira iz davnih vremena, tako ih smatra, kažu nam u Upravi policije Ministarstva unutarnjih poslova Unsko-sanskoga kantona. Romobili se mogu kretati samo po pješačkim zonama jer se osobe koje njima upravljaju ne smatraju vozačima već pješacima.
Nekad vozim po trotoarima, a nekad po saobraćajnicama
Lejla Gverić iz bihaćkoga naselja Založje samo je jedna od brojnih vlasnika električnih romobila koja upravlja ovim prijevoznim sredstvom. Romobili su sve prisutniji na ulicama i pješačkim zonama naših gradova. Njima se voze građani različitih uzrasta, od najmlađih kojih je i najviše, pa do osoba srednje životne dobi i starijih. Lejla njime upravlja već neko vrijeme. -Romobil imam već pola godine i nekad ga vozim po trotoarima a nekad po prometnicama, kako kad. Najviše smetamo vozačima automobila, zato što kad idem po cestama smaknem se ali oni i dalje reagiraju, sviraju, prave buku. Ali, ja se ne obazirem jer ja znam kud idem, kaže Lejla Gverić, vozačica romobila. Lejla dodaje kako pažljivo vozi jer je svjesna da svakodnevno prolazi pored pješaka i strogo vodi računa o njihovoj sigurnosti, ne želeći ih povrijediti. Kaže kako je maksimalna brzina romobila 25 km na sat ali nikad ne vozi punom brzinom. Romobil joj je neophodan jer je nekoliko kilometara udaljena od grada. -Ne dolazim u grad svaki dan. Jedino kad imam baš neke potrebe tada dolazim. A, ovako, nekad kad bi se htjela provozati idem, veli. Na upit vozi li na duže staze od mjesta stanovanja do grada ili negdje izvan, ili možda u drugi grad, odgovara kako još nije probala voziti negdje daleko jer baš nije sigurna da bi mogla izdržati toliki put.
Električni romobil, dječja igračka
U Upravi policije Ministarstva unutarnjih poslova Unsko-sanskoga kantona kažu kako električni romobil, kao prijevozno sredstvo, Zakon o sigurnosti saobraćaja u Bosni i Hercegovini ne prepoznaje. -On ga prepoznaje kao dječju igračku jer po Zakonu iz davnih vremena, tako se i smatralo. Na žalost, prije dvadeset godina to i jeste bila dječja igračka ali razvojem tehnologije došlo je do poboljšanja, to jest, usavršavanja takvih vozila, to jest, prijevoznih sredstava i ona su sve više na našim cestama. To mi zamjećujemo, kaže Adnan Beganović, glasnogovornik Uprave policije Ministarstva unutarnjih poslova Unsko-sanskoga kantona. Osobe koje upravljaju romobilima Zakon o sigurnosti saobraćaja smatra pješacima. Oni se mogu kretati isključivo pješačkim zonama kojima se kreću pješaci pa iz Uprave policije romobiliste upozoravaju da brzinu kretanja romobilom prilagode uvjetima i stanju u pješačkoj zoni jer ih pješaci, zbog električnog motora, ne čuju. Samo odgovornim ponašanjem izbjeći ćemo, tzv. saobraćajne nezgode koje u ovom slučaju to nisu jer ih policija ne može sankcionirati jer pješačka zona nije saobraćajnica a romobil motorno vozilo zakonom regulirano kao saobraćajno prijevozno sredstvo.
Gdje god postoji pješačka zona, vozač romobila ne smije koristiti javnu saobraćajnicu
-Gdje god postoji pješačka zona, vozač romobila ne smije koristiti javnu površinu za prijevoz putnika, to jest, saobraćajnicu. Ukoliko ne postoji pješačka zona, može ga koristiti ali strogo desnom stranom kolovoza da se kreće i prvom prilikom kad uoči pješačku stazu mora se popeti na pješačku stazu i nastaviti svoje kretanje, kaže Beganović. Ova mlada vozačica romobila pozvala je sve vozače ovoga prijevoznog sredstva na maksimalan oprez pri kretanju pješačkim zonama. -Rekla bi im da budu malo više kulturniji i pažljiviji i da gledaju ko je u pješačkim zonama jer to mogu biti i djeca i ljudi i da se paze uglavnom i da oni paze ljude. Da su sigurni, nisu baš. Jer ja iz svoga iskustva kažem, zato što sam ja nekoliko puta naletjela na nekoga slučajno, mogla sam ga i udariti, priča nam mlada vozačica Lejla.
Niti paze kako voze, niti koče, kažu građani
Građani koje smo anketirali kritikovali su vozače električnih romobila jer u vožnji ne paze na pješake. -Prođem ovuda korzom. Imam isto malo dijete, nit paze kako voze, nit koče, još sebi štelaju da idu brže preko telefona. Ne paze. Nedavno su udarili jedno dijete. Dva slučaja su bila u Sarajevu gdje je jedno malodobno dijete poginulo, izašlo je na cestu. Vozač nije gledao jer ne zna da ti romobili mogu i na cestu, udarilo i dvoje djece su poginuli tako, kaže jedan Bišćanin ne želeći otkriti svoje ime. I ostali sugovornici sličnog su mišljenja. –Nepažljivo voze i dosta se da primijetiti, pogotovo, srednjoškolci, odnosno, moji vršnjaci. Prije svega bi preporučila da nose zaštitnu opremu, odnosno, kacige ili zaštitu za laktove i koljena i isto tako da pripaze na ostale učesnike u saobraćaju, pogotovo kada se kreću na ulici i među automobilima jer često vozači imaju problema prilikom skretanja ili uključivanja u saobraćaj, iznijela nam je iskustva s romobilistima jedna djevojka. -Djeca voze. Veoma su nepažljivi. Nemaju kacige, nemaju opremu nikakvu. Nemaju opće znanje o svim propisima u saobraćaju. To je veliki problem. U Sarajevu gdje studiram to je već malo uređenije. Kanton ima neke propise pa već se zna gdje se može taj romobil voziti. Ima staza biciklistička dok kod nas u Bihaću nemamo staza. Nemamo ničeg u biti ni za bicikliste a kamoli za romobile, prenio nam je svoja iskustva jedan sarajevski student iz Bihaća.
Uskoro nove izmjene i dopune Zakona
Pripremljene su nove izmjene i dopune Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u Bosni i Hercegovine koje u zakon konačno uvode i električne romobile. Upućene su u proceduru konsultacija i tek trebaju doći pred Vijeće ministara Bosne i Hercegovine. Električni romobil je lično električno prijevozno sredstvo, kojim mogu upravljati stariji od 14 godina, a kreće se biciklističkom stazom. Ako nema biciklističke staze, ide pješačkom pod uvjetom da vozač vodi računa o sigurnosti pješaka. Ako pak nema ni pješačke, kreće se cestom na kojoj je brzina ograničena na 30 kilometara na sat i gdje je to dozvoljeno saobraćajnim znakom i to što bliže desnoj ivici ceste. Vozač električnog romobila ne smije koristiti slušalice na oba uha niti koristiti mobitel. On, kao i biciklista, od prvog sumraka do potpunog svitanja kao i za vrijeme smanjene dnevne vidljivosti mora na sebi imati reflektirajući prsluk. Kazne su od 100 do 300 KM. Samir TULIĆ