Nakon 100 dana Vlade premijera Mustafe Ružnića (A-sda), pomalo neobično, umjesto rasklimatane opozicije koja razmetljivo i osorno djeluje isključivo u onih nekoliko sati skupštinskih sesija, veoma dobru analizu rada Ružnićeve vlade (iako bez analize po resorima) dala je Naša stranka (NS). Da podsjetimo, to je onaj »jezičak na vagi« ili “16-ti  putnik u vozu” parlamentarne većine sa kojom se opozicioni demagozi, jezičarski  agresivni (Hušić, Handanagić…) nastoje verbalno poigravati njegujući podmuklo uvjerenje najviše kod sebe samih kako je samo pitanje dana, a možda i noći, kada će se predstavnica Naše stranke (parlamentarka Vildana Alibabić) isključiti iz većine kojoj valjda (pritom se uglavnom apostrifira A-sda) programski-ideološki nikako ne pripada.No, parlamentarna utakmica bez zastupnice NS u Skupštini Unsko-sanskog kantona bila  bi strahovito osiromašena i prilično jalova. Alibabić je kredibilna univerzitetska profesorica  a već je postavila standard političke korektnosti i principijelnosti koji je skupštinske »vukove« i stranačke mastodonte dodatno zabrinuo. Za njih je to minsko polje. Uz nekoliko časnih imena tzv. nove generacije izabranih zvaničnika među kojima preovladavaju žene (Fatkić, Hadžić, Alibegović) ostali krajiški skupštinski gremij čini nekolicina rasklimatanih krajiških političkih dinosaurusa i preletačevića (Handanagić, Hušić, Prošić, Murić) koji nose na čelu naljepnicu potrošenih funkcionera za kojima se vuku oblačine afera i skandala.No, vratimo se analizi, odnosno uvjetima koje su opredijelili Našu stranku da, kako su  konstatirali prije nekoliko dana, i dalje, opet tri mjeseca podržavaju Vladu Mustafe Ružnića. Prvi uvjet je bila strateška odrednica o izdvajanju 10 posto budžeta USK-a za 2019. godinu u razvojne svrhe. Ružnićeva vlada je pokušala nemoguće-obezbijediti ovih 10 posto, što je NS objektivno tolerirala znajući u kakvom (očajnom) finansijskom stanju je budžet Kantona koji je preuzet od čarobno nesposobnog aparatčika i stranačkog karijeriste Huseina Rošića (SDA).

Ružnić i ministri potrudili su se da pripreme nacrt zakona o poticajima ulaganju na USK-u, te da strategiju izdvajanja za poticaje u poljoprivredi zasnuju na podsticanju onih farmera koji ostvaruju povećanje proizvodnje uz osiguranje sufinansiranja projekata iz EU fondova  i međunarodnih organizacija. Ovi dokumenti će ubrzo ugledati svjetlo dana.

Drugi  bitan uvjet podrške Vladi USK-a jeste nulta tolerancija prema korupciji i donošenje propisa koji bi regulirali ovaj tragični specifikum bh političara.

Ne pamti se da je nakon rata ijedna politička stranka ovako programski  nastupila tražeći isključivo principijelne poteze a nikako statiranje i »šuplju priču« koju imamo od  rata naovamo.

Ovdje se pripremaju dokumenti koji će obavezivati izabrane zvaničnike Kantona  da podnose izvještaj o stanju korupcije i poduzetim mjerama. Ružnić i ministri  proteklih tri mjeseca, pritisnuti brojnim naslijeđenim nedaćama (budžet, migrantska kriza, kontrole rada ustanova i rukovodstava u oblasti poštovanja propisa i zakonitosti trošenja budžetskih sredstava…) u medijskoj zavjetrini (jer nisu vični kao neki “potezanju za rukave” novinara) što je za njih dobro, nisu gubili vrijeme i u brzoproletjelih 100 dana žilavo su se borili sa avetima migrantske krize koja ne jenjava, »preživjeli« štrajk doktora medicine i stomatologa i plasirali mjere koje bi mogle dovesti do stvarne reforme zdravstva (nove sistematizacije radnih mjesta), pokrenuli investicijske projekte (vjetropark na lokaciji Teočak, zatvaranje dugova prema BBI banci, plan sufinansiranja privrede USK-a, sastanci sa potencijalnim investitorima u DI Sanica, namjenska industrija), pripremili sredstva za opremanje policije, planirali kupovinu poslovne zgrade u Poslovnoj zoni Kombiteks 1957 sa namjerom da  sve kantonalne institucije presele na jedno mjesto i na taj način ukinu godišnju kiriju od 300.000 KM…Ružnićeva vlada je u proteklih 100 dana uspjela da izbjegne skandale i afere (privatne i službene) koji su obilato pratili njegove prethodnike (Rošić, Saračević, Lipovača…) što je značajan benefit, mada u jednom od resora (zdravstvo) »stidljivo« buja, povremeno testirana od “naručilaca”, toksična afera sa esencijalnom listom lijekova u koju je upleten uski lobistički krug političkih lobista bliskih parlamentarnoj većini. Poznato je iz bliskog perfekta kako je na dvaputa rušenoj esencijalnoj listi lijekova “slomio zube” lobistički tim Handanagić-Rošić-Murić. Ukoliko se vlada i njeni resori inficiraju ovakvim, u prvom redu, koruptivnim i nezakonitim skandalima, napraviće sebi bespotrebni teret i trošiti  supstancu i vrijeme  na »gašenjima požara« koje nisu na vrijeme spriječili.

U tom smislu veoma je značajan Zakon o porijeklu imovine izabranih zvaničnika koji se priprema i u narednih pola godine mogao bi biti pred zastupnicima. Ovaj je zakon predviđen Programom rada Skupštine USK-a za 2019. godinu. U formi nacrta pred Skupštinom će se pojaviti u junu, a kao prijedlog bit će razmatran u septembru 2019. godine.

Naša stranka je kao jedan od bitnih uvjeta za podršku Vladi  Mustafe Ružnića navela smanjenje privilegija, plata i naknada u organima vlasti, odnosno izmjene Zakona  o plaćama i naknadama u organima vlasti USK-a. Ovaj bi zakon došao na red već u maju. Procjenjujemo da će ovaj zakon biti kamen spoticanja u parlamentarnoj većini jer će se lobisti iz državne uprave maksimalno truditi da onemoguće ovakvu »reformu«. Također je moguće da će i sam premijer imati opstrukcije koje će dolaziti »iz svih pravaca i smjerova«, a čak i od »njegovih«.

Za 100 dana Ružnićeva vlada evoluirala je u kabinet marljivih i tihih administrativaca lišenih tabloidne medijske pažnje i okrenutih brojnim problemima  po resorima.

Premijer Ružnić  se puna tri mjeseca nalazi pod baražnom medijskom vatrom pa prečesto a nevoljko preuzima uloge glasnogovornika svojih ministara koji bi trebali u tom smislu pokazati malo više agilnosti i mudrosti, što nema veze sa medijskom razmetljivošću kakvu je pokazivao bivši premijer Husein Rošić i njegovi ministri, i »podmetnuti leđa« barem u oblastima za koje su položili zakletvu pred Skupštinom, pri tome mislimo na javne istupe ministara koji su sterilni i rijetki.

Zaključimo na na kraju ove naše skromne analitičke seanse rezultatima prvih 100 dana  Vlade Mustafe Ružnića na bazi analize NS-a – ukoliko zakoni budu kontrolirali i dirigirali  »igru vlasti« u Krajini, a ne bude vlast dirigirala zakonima, Ružnićeva vlada ima velike šanse da  nastavi svoj mandat.

Čuvanje institucija vlasti od koruptivnih mecena koji »prate situaciju« sine qua non je vladavine zakona kojoj, nadamo se, teže zajedno Mustafa Ružnić i njegovi ministri. (Midhat DEDIĆ/Normala.ba)