Prošlo je više od tri godine od uspostave unsko – sanske izvršne i zakonodavne vlasti, vrijeme dovoljno za bilansiranje na općeniti izvod i pogled na put kojim će hoditi do oktobarskih izbora. Netom po dobijenoj igri prijestolja, izvršna vlast u USK-u se predala pred teškoćama i izazovima, nesposobna da čvrsto i hrabro savlada prepreke na putu ostvarenja programskih ciljeva. Da je odbacila u stranu strah i prezir spram obavezujućih zakonskih i reformskih zadataka, mogla je iskoračiti u male reforme i izdanke promjena, pa ih odlučnošću i marljivim radom u mandatu pretvoriti u moćno korijenje općih promjena. Ali zato je svako malo odašiljala gaf za gafom, osobitu glupost ispoljila je u proljeće 2016. godine kada je izvršila politički desant na autonomiju i akademske slobode Univerziteta u Bihaću. U nizu besćutnosti premijer Izudin Saračević je izjavljivao najavu fiskalne reforme u kantonalnom budžetu i odlučnu borbu protiv korupcije i organiziranog kriminala. Premijer je, izgleda u pripremi sraza sa tom pošasti izgubio s uma da ukupno političko stablo pozicije i opozicije nema muda da vadi tumure nepravde i kontrolira tokove novca na relaciji politika – biznis u koji su i sami duboko upetljani. I dok su sva tri stuba vlasti: izvršna i zakonodavna vlast i pravosuđe u velikoj mjeri kontaminirani i premreženi kriminalom, premijer Izudin Saračević i njegov tim snova uživali su u izgubljenom vremenu kojeg nikako nisu mogli naći: i dok su ministri unosili drva u šumu, njihov dirigent raštimanog orkestra pretvorio se u posvudušu, vrlo često je prisustvovao obilježavanju događaja iz nedavne prošlosti, od voda do brigade i izrađivao selfie.U zoni svoje odgovornosti Vlada Izudina Saračevića u prva dva mjeseca 2015. godine provela je gubitke koje je opustošila Vlada Hamdije Lipovače i već u martu nagomilane su obaveze preko 61 milion maraka. Uprkos 23,5 miliona maraka komercijalnog zajma Vlada je uspjela ispuniti plan gotovinskog gubitka za fiskalnu godinu dva mjeseca prije roka i time produžila ledeno doba za uravnoteženje javnih financija. Najavljeno smanjenje javne potrošnje kroz prirodni odliv zaposlenih i smanjenje cijene rada (uštede) nije se dogodilo. Kantonalne financiju nisu vođene transparentno i zakonito. Prema izvještaju Ureda za reviziju institucija Federacije BiH, Budžet USK-a nije zasnovan na ostvarivim prihodima i primicima, planiran je i negativan tekući bilans. Na dan 31.12.2015. iskazan je tekući deficit u iznosu od 4.903.140 KM, a neraspoređen višak rashoda nad prihodima (akumulirani deficit) povećan na 69.766.685 KM. Dospjele obaveze po pravosudnim presudama u iznosu od 68.724.159 KM (bez zateznih kamata) nisu evidentirane u knjigovodstvu. Ukupni financijski rezultat za 2015. godinu manje je iskazan za 1.695.242 KM, a samim time i akumulirani deficit.Namjenska novčana sredstva u iznosu od 15.400.000 KM koje je odlukom ranije vlade korišten za tekuću likvidnost nisu vraćena na datum bilansa za 2015. godinu. 16 maja 2016. izvršeno je preslaganje Vlade, koaliciji SDA i A-SDA pridružio se SBB stranačkim partnerskim odnosom i dogovorom pospremanja krajiške političke scene osvježenjem reformskog paketa koji je trebao izvesti buljuk ideja i principa kojim će udaljiti kreditnu iglu iz budžeta i u roku od dvije godine uravnotežiti prihode i rashode kantonalne bilanse. Ojačani novom snagom veliki obračun sa korupcijom je izostao i umjesto čvrstog zida protiv korupcije i kriminala dobili smo uvezano sve do vrha piramide vlasti neprobojnu mrežu koja je spriječila bilo kakav udar protiv visikobaždarene hobotnice. Ozbiljna kontrola i stega zapošljavanja u javnom sektoru također je izostala, uhljebljeno je 25o prekobrojnih prosvjetara, a da niko nije znao iz kojih izvora financirati njihov rad. SDA, A-SDA i SBB nisu zajedno ponijeli barjak promjena, pa je Vlada Izudina Saračevića, zbog obaveza provedbe reformske agende zaspala u strahu od najezde zahtjeva budžetskih korisnika, a onda je utonula u nirvanu i nije se probudila sve dok nije poljubila zid 10. jula 2016 . godine i sišla s vlasti kao kolateralna šteta sučeljenih interesa unutar SDA i A-SDA. Zaključno, Vlada Izudina Saračevića je promašen politički projekt, reforme je zakopala duboko u zemlju, zato se sada ne vide i ne cijene, iako su one osnova i jedine mogu držati zgradu cijelog Kantona. Nastaviće se. Autor: Hasan ZULIĆ