Austrijska iskustva kako do stručnih kadrova

BIHAĆ – Denis Čavkić, suvlasnik firme „Kombifleks“ u Austriji i osnivač bihaćkog preduzeća „Č.J.“ predstavio je u Privrednoj komori Unsko-sanskog kantona predstavnicima Vlade, Komore, uspješnim privrednicima i direktorima srednjih strukovnih škola projekt Dualno obrazovanje u USK-u i iskustva s tim oblikom obrazovanja stečena u Republici Austriji. Austrijska privredna komora Unsko-sanskom kantonu želi pomoći u realizaciji projekta dualnog obrazovanja, kako bi se obrazovanje prilagodilo potrebama tržišta rada.Premalo prakse
Dualno obrazovanje, odnosno, sticanje znanja u srednjim strukovnim školama u Austriji u kojoj živi i radi Bišćanin Denis Čavkić, veoma je rasprostranjeno i učenicima omogućava da steknu kvalitetna znanja i vještine u čak 242 profesije ovisno o zahtjevima tamošnje privrede. Iskustva austrijskog modela dualnog obrazovanja trebalo bi primijeniti i u Unsko-sanskom kantonu, kao i BIH. -Dualno obrazovanje podrazumijeva osamdeset posto praktične a dvadeset posto teorijske nastave. Privrednici imaju problema i konstantno se bore s nedostatkom kvalificirane radne snage. Sami sebi otpuštamo radnike a u našem obrazovanju premalo je prakse. S kolegama sam inicirao ovaj projekt i došao ovdje da vidim ima li želje i volje za promjenama dosadašnjeg modela obrazovanja. Nakon ovoga savjetovanja, stičem dojam da ima interesa za promjenama. Koliko će to uroditi plodom, vidjet ćemo u narednim godinama, a plodom bi trebao uroditi tek nakon pet do sedam godina, poručuje Čavkić. Istaknuto je kako se naše obrazovanje mora prilagoditi domaćem tržištu rada a ne potrebama tržišta EU u koju nakon sticanja obrazovanja odlaze obrazovani mladi ljudi. Okupljeni su iskazali interes za uvođenje dualnog obrazovanja koje bi urodilo plodom tek nakon više godina. -U ime premijera Rošića i Vlade USK-a izražavam podršku projektu Dualnog obrazovanja srednjih strukovnih škola i firmama „Kombifleks“ i „Č.J.“ koje su organizirale ovo savjetovanje. Aktuelni Zakon o srednjem obrazovanju je definirao način provedbe praktične nastave kojim je reguliran odnos poslodavaca i škola.

Odgovoriti zahtjevima tržišta
Zakonom je kroz Savjetodavno vijeće definirana obaveza da se s realnim sektorom i srednjim školama definiraju zanimanja, zbog čega je bitno da taj odnos u praktičnom smislu zaživi kako bi učenici srednjih strukovnih škola stekli određena praktična znanja i vještine, te tako po završetku obrazovanja bili konkurentni i mogli odgovoriti zahtjevima tržišta rada, kaže Husnija Kudić, savjetnik premijera. Dualno obrazovanje učenici u Austriji pohađaju jedan dan nastave u školi a četiri dana praktične nastave u proizvodnim pogonima. Učenici su tokom praktične nastave u tvornicama zdravstveno osigurani a troškove školovanja snosi poslodavac. Neki od direktora srednjih strukovnih škola ugovorili su s prozvodnim poduzećima praktičnu nastavu za svoje učenike. -Mi smo u Elektro-tehničkoj školi u Bihaću uvidjeli problematiku i na mikro-planu je nastojali riješiti učestvujući u saradnji s Privrednom i Obrtničkom komorom u realizaciji praktične nastave po preduzećima. Ovakav vid praktične nastave zasad dobro funkcioniše. Nadamo se da će nakon završene srednje škole pokazatelji biti što bolji, stečeno znanje koje bi im trebalo pomoći prilikom zaposlenja u firmama u kojima su već obavljali praktilčnu nastavu, kaže Samir Bećirspahić, direktor Elektrotehničke škole Bihać.

Stručni radnici
Dženan Džafić, tehnički direktor „Krupa-kabine“ u Bosanskoj Krupi kaže kako je privrednicima u interesu da program Dualnog obrazovanja zaživi u USK-u. -Zbog trenutnog stanja velike fluktuacije radne snage, mi smo u našoj kompaniji prinuđeni samoinicijativno uvoditi neke obrazovne procese da bi na vrijeme obrazovali i stekli stručnu radnu snagu koja će nam koristiti u našem proizvodnom procesu. Trebaju nam stručni i obučeni radnici i u interesu nam je da takve radnike dobijemo već iz postojećeg sistema obrazovanja u kantonu, kaže Džafić. Svjesni činjenice da ovdašnja metalna i drvoprerada imaju gorući problem nedostatka radne snage, PK USK-a ovim savjetovanjem želi pomoći u povezivanju svih aktera u tom procesu kojim bi omogućilo da se školuje kadar potreban našim privrednicima. Samir TULIĆ