U septembru 2015. godine BiH, zajedno sa 192 države članice UN obavezala se provesti Agendu za održivi razvoj „Agenda 2023-2030“ koja se sastoji od 17 ciljeva održivog razvoja i 169 podciljeva. Agencija za statistiku BiH ustanovila je poseban SDG portal – okvir za nosioce strateških planiranja. Prvi cilj: svijet bez siromaštva, Drugi: svijet bez gladi,… Od 17 ciljeva Velika Kladuša je najbliža šestom cilju: čista voda…! Prema Priopćenju Agencije za statistiku BiH od sept. 2023. godine BiH na 47. mjestu od 166 država ili oko 74,5 bodova.
Kako je već poznato osnovne karakteristike kladuške decenijske stvarnosti su: depopulacija, stagnacija u zapošljavanju, povećanje siromaštva. Navedene karakteristike potvrđuju pokazatelji iz više izvora, kao Federalni zavod za programiranje razvoja, Porezna uprava FBiH, indikatori razvoja,…
Kretanje zaposlenosti po sektorima privređivanja Velike Kladuše
Sektor | 2014 | 2016 | 2020 | 2023 |
Privreda | 1.265 | 1.572 | 1.680 | 1.572 |
Poljoprivre, šumarts, ruda. | 21 | 74 | 85 | 84 |
Industrija | 863 | 1.058 | 1.295 | 1.120 |
Građevinarstvo | 296 | 284 | 201 | 250 |
Prijevoz i skladištenje | 85 | 156 | 99 | 118 |
Vanprivreda | 2.621 | 3.012 | 3.205 | 3.470 |
Trgovina | 1.058 | 1.175 | 1.147 | 1.302 |
Ugostiteljstvo | 173 | 231 | 202 | 286 |
Obrazovanje | 642 | 643 | 659 | 648 |
Zdravstvo i socijala | 178 | 180 | 195 | 218 |
Ostale djelatnosti | 570 | 1.767 | 957 | 1.016 |
Sveukupno zaposlenost | 3.886 | 4.584 | 4.885 | 5.042 |
Procjenjeni br. stanovnika | 45.732 | 40.313 | 39.994 | 39.288 |
Radno sposob. stanovništvo | 31.098 | 27.808 | 28.140 | 27.883 |
Izvor: Za kretanje stanovništva JU Služba zaspošljavanja USK-a. Kretanje zaposlenosti po djelatnostima Porezna uprava FBiH na dan 31.12. Razvrstavanja po sektorima privređivanja izvršio autor priloga. Među ostalim djelatnostima su i igre na sreću, klađenja,… (šifra 92.00) po čemu smo nadaleko poznati, index 2023/2014. 275 (88/32).
Kakve promjene su i da li su dogovorene? Javnosti nije poznat text „Koalicionog sporazuma“ tako da smo upućeni na „kolokvijalnu tipologiju promjena“ i njihov obuhvat-okvir. U kolokvijalnom smislu radi se o organoleptičkim (očima vidljivim), kozemtičkim (uljepšavanja, upakiranja,…), formalnim, suštinskim, personalnim promjenama,…
Ono što bi građani odmah vidjeli kao organoleptičke promjene, a jako važne za poboljšanje ekoloških uslova jesu: Uklanjanje rugla sa Stare autobusne stanice, ispod Gradskog parka, Sanacija cca 200 metara starog korita Grabarske ispod stare mesnice u blizini Gradskog stadiona, Sanacija divlje deponije na Hukića brdu. Nema nikakvih ozbiljnih razloga da se navedene promjene ne dogode još u prvih sto dana mandata! Dobro bi došlo uljepšavanje vidljivijih fasada na zgradama u „gradskom jezgru“ inspirativnim muralima,…
Formalne promjene, pored ostalog, znače da se svi narodni izabranici svih nivoa (poslanici, ministri, vijećnici, članovi savjeta mjesnih zajednica, članovi džematskih odbora) ponašaju na svakom mjestu, u svako vrijeme kao „zvaničnici“ shodno Etičkom kodeksu. Da budu primjer, uzor po percepcijama i implamentacijama univerzalnih vrijednosti (pravednost, jednakost, solidarnost,…) shodno kladuškom adetu i civilizacijskim dostignućima. Da se ugledaju na Nuriju Pozderca (1892-1943)!
Suštinske promjene globalno obuhvataju dvije skupine: avangardnu domišljatost i situacionu pozicioniranost. Avandargna domišljivanost prvenstveno je fokusirana na predvođenje-prednjačenje u inicijativama, idejama, prihvatanju realno pozitivnih ostvarljivih ideja, njihovu formulisanju-razradu, stvaranje podloga za „stratešku podlogu-smjernice“,… Treba prevazići udomaćenu poštapalicu tipa „stojim na raspolaganju“, a onda po principu švedskog stola. Situaciono pozicioni aspekt suštinskih promjena obuhvata raspolaganje sa enciklopedijskim poznavanjem činjenica, okruženja, sredine, (npr. relevantni instuticionalni okviri-propisi, geografske, demografske, socioekonomske činjenice, kontekst vremena i prostora, sadržaj i metoda rada unutar važećih institunacionalnih okvira, uključivo i izmjene i dopune Statuta, Pravilnika,…).
Personalne promjene su usmjerene na osobe sa posebnim ovlaštenjima, osobe koje imenuju izabrani predstavnički organi (načelnik, općinsko vijeće), osobe koje su na višegodišnjim istaknutim funkcijama očito doprinijele nazadovanju Velike Kladuše (grobari Agrokomerca, Saniteksa, Grupexa, Kladušnice…), osobe sa neriješenim pitanjima sa zakonom (vlasnici krivičnih prijava, osumnjičeni, osuđivani,…), osobe koje se dovode u vezu sa sramotnom privatizacijom,… Za pojedina nominiranja, imenovanja,… bilo bi uputno nešto priupitati i savjete mjesnih zajednica,…
Sveukupne promjene u kladuškom društvu poslije oktobarskih izbora 2024. godine trebaju, pored ostalog, da „instaliraju povoljniji opći ambijent“, naznače strateške ciljeve-viziju, čija operacionalizacija će biti u funkciji predizbornih obećanja (bolji životni uslovi, participacija građana, stagnacija u nazadovanju, otvaranje prema okruženju,…)!
Historijski događaj sa (pre)općenitim dokumentom
Lokalni mediji (RVK, ReprezenT, Trend) obavijestili su zainteresovanu javnost da je u srijedu 13. novembra 2024. godine po hladnom (temp. oko pet stupnjeva C) i maglovitom vremenu u komfornoj sali Udruženja preduzetnika na lokaciji u Mekotama šest ovlaštenih predstavnika potpisali:
Nema nikakve sumnje kad neki događaj rezultira potpisom šest političkih stranaka koje participiraju u Općinskom vijeću i koje su na lokalnim izborima dobile 10.367 ili 64% (10.367/16.171) glasova zaslužuje naziv kao u naslovu. Šest potpisnika Sporazuma (Asmir Ćufurović, Sabahudin Koštić, Aladin Ćerimović, Rifat Dolić, Zlatko Pajazetović i Jasmin Hušić) su kladuškoj zainteresovanoj javnosti dobro poznate osobe. Znaju zainteresovani Kladuščani kome se može vjerovati, iza čijih riječi i potpisa stoji osoba vrijedna poštovanja. Osnovni problem nas Kladuščana su naši interpersonalni odnosi čiju srž predstavljaju suočavanje sa prošlošću u najširem smislu, licemjerstva, pohlepe, deficitarnost, potkapacitiranost, povodljivost, ljigavost,… Želim vjerovati da će potpisnici Sporazuma ostati privrženi zajedništvu, kooperativnosti, iskrenoj, poštenoj i fer saradnju! Pribojavam se bahatosti, primitivizma,… tipa „mi smo većina-možemo sve“! Takva ponašanja, pomanjkanja volje, argumenata, demokratičnosti,… su dobrana zaslužna da smo dogurali do 66. mjesto po nivou razvijenosti na rang listi od 79 općina FBiH! Zdušno podržavam vijećnike koji će glasati po svom uvjerenju, savjesti,… bez obzira da li su dio većine ili u opoziciji!
Potpisani Sporazum ima 7 članova poslagani na 10 stranica u primjernom formatu, stilu,… U tekstu se par puta koristi riječ „grad“ (npr. tač 2.1.,…) što Velika Kladuša u formalno pravnom smislu nije, a Sporazum je formalno pravni dokument. Dalo bi se „polemisati“ sa „nabrajanjima“ u Sporazumu, ali ne bi „kvario veselje“! Nije li prehrabro navoditi projekte (Turistička zajednica, Zavod za planiranje,…) za koje još nemamo verificiranih „podloga“ koje bi upućivale na opravdanost ovakvih zahvata. Sasvim je jasna potreba, ali bi se ona mogla zadovoljiti na optimalan način. Razvijenije lokalne zajednice od Velike Kladuše su navedene potrebe osigurale na optimalan način (odnos između ulaganja i efekata), a načelnik po medijima stalno ponavlja da će „učiti od razvijenijih“!
Pažljivije isčitavanje Sporazuma snažno podsjeća na „duh“ (bez verifikovanih podloga, bez ocjene stanja, bez,…) po kojem je pripremana sada već bivša Startegija razvoja 2014-2023. koja je 10 godina bila „mrtvo slovo na papiru“!
Nadati se da će novoizabrana predstavnička i izvršna vlast Velike Kladuše strateške odluke donositi uz puno uvažavanje odredaba Zakona o razvojnom planiranju i upravljanju iz 2017. kao i poštujući korespodentne akte (Uredbe,…) na bazi verifikovanih podloga (studija, eleborata,…)?
Nastavljam(o) (ne)izgubljenu bitku: Pravedna napredna demokratska Velika Kladuša po mjeri sretnog čovjeka!
Velika Kladuša, 15.11.2024. ramoh45.07@hotmail.com