Svaki višestranački demokratski slobodni izbori su od  izuzetne važnosti. U našoj lijepoj BiH još nismo obezbjedili nužne pretpostavke da izbori budu fer, pošteni, bez grubih nečasnih radnji,.. Najvažnije pretpostavke su opće prihvatljiv Izborni zakon i digitalizacija izbora. Kreacija navedenih pretpostavki je još uvijek više stvar famoznog međunarodnog faktora nego istinske opredjeljenosti birača, ne političkih subjekata! Kad bi Inzko i njegova ekipa istinski htjeli fer i poštene izbore u BiH to bi se i desilo jer on jedino ima mandat i resurse da obezbajedi dvije ključne pretpostavke za slobodne, fer i poštene izbore. To bi bilo u interesu većine građana BiH i osnovna pretpostavka radikalnijih promjena na bolje!

Šta u kladuškim uslovima znači biti čovjek, slobodan građanin, ljudina od poštovanja,…? Htjeli ili ne moramo imati u vidu povijesni aspekt. Šta je to značilo za Helene, Hegela,… i druge savremenike moderne civilizacije pa dodati svoje specifičnosti. Da puno ne filozofriramo za mene je slobodan Kladuščanin osoba koja zna na osnovu opće prihvatljivih referenci prepoznati kandidata za narodnog izabranika koji ima voljnost, znanje i hrabrost za praktične strateške odluke u skladu sa opće prihvatljivim procedurama manifestirajući moderne percepcije i implementacije temeljnih vrijednosti (pravednost, ljudskost,…).

Od desetine izbora u recentnoj kladuškoj povijesti po općim okolnostima, izazovima, kontekstu vremena i prostora po osobnom izboru tri su od osobitog, strateškog značenja: izbori 1974., 1990. i 2020. Izbori davne 1974. su, između ostalog važni zbog „smjene kadrova“ – radikalnom pomlađivanju-izbora mlađih Kladuščana na većinu pozicija u politici, vlasti, obrazovanju, gospodarstvu, nadgradnji općenito! Rezultat ovih izbora, 1974. godine, između ostalog, jeste izuzetna motiviranost fokusirana na rezultate koji su koncem 1979. promjenili ekonomski status komune. Velika Kladuša je napustila skupinu izrazito nerazvijenih općina u BiH. Šta je sve i kako ostvareno zainteresovani mogu pročitati i u knjizi „Velika Kladuša kroz stoljeća“ od februara 1987. godine.

Izbori 18.11.1990. su prvi višestranački demokratski izbori i samim time imaju povijesno značenje. Priložena tabela, između ostalog, pokazuje političke subjekte tih izbora koji su u tri vijeća Skupštine opštine od 70 odbornika imali: SDA 56 mjesta, SKJ-Reformisti i MBO po četiri, i ostali po dva odnosno jedno mjesto. Izabrane „vitezove“ u Skupštini predvodili su Ejub Alagić, Zuhadija Šakanović, Sead Kajtezović, Miroslav Vajagić, Ilija Perković i Bajro Hašić.

                       Pregled kretanja birača i subjekata na lokalnim izborima

 

Br. birača, subjekati 1990. 1997. 2004. 2012. 2016. 2020.     
Broj registrovanih birača 31.381 24.834 40.394 40.294 42.959 44.043
 Izlaznost u % 73,38 73,05 53,0 53,05 46,18 37,66
 SK BiH i SRSJ za BiH 1.471 270 267 1.223 536
 MBO 1.670 71
Srpska dem. stranka 867
SDA 17.624 6.340 2.167 3.036 2.729 2.510
SSO-Dem. Savez BiH 219
Stranka za BiH 1.317 107
HDZ 242 200 57 58 49
DNZ 13.007 8.445 12.672 2.574 970
Laburistička stranka BiH 8.231 6.197
Demokratska fronta 1.047 120
KSPP 1.725 650
A-SDA 739 901 789
Pokrenimo Kladušu   1.819
Nezavisni blok 317
SBB 431   113
SDP-KSPP 1.609
Naša stranka   791
Narod i pravda 904

Izvor: Izvještaji Izbornih komisija. Moguća sitnija odstupanja radi glasanja poštom.

Priložena tabela daje mogućnosti svestranijih sagledavanja, ocjena, komentara,… Broj političkih subjekata i osvojeni glasovi nedvojbeno pokazuju sklonost Kladuščana promjenama „kapa“! Pretjerana sklonost lutanjima, prebjezima, papcima, …upućuje na dezorjentiranost oko izbora vrijednosnih opcija-sistema. Sugeriše na krupne deficite  oko precepcija i implementacija univerzalnih temeljnih vrijednosti, ne zna šta se želi, s kime i kako!

Cjeneći sva ostvarenja, pojedinačne i kolektivne rezultate proteklih decenija realni pokazatelji dokazuju da su drugi ipak bili uspješniji. O tome vjerodostojno svjedoči isti ekonomski status već 40-tak godina (nedovoiljno razvijena Čaršija) sa brojnim negativnim tendencijama (povrede ljudskih prava, političko nasilje, povećanje siromaštva, netransparentnost, korupacija, klijentalizam,…)!

Od 2004. građani neposredno biraju načelnike općina. U bajkovitoj Čaršiji to su bili: Adamil Mulalić (1965) dva mandata (2004.-2012.), Edin Behrić (1988) jedan mandat (2012.-2016.) i Fikret Abdić (1939) jedan okončani mandat (2016.-2020.) i drugi 2020.-2024. Rezultate režima vladavine svakog od navedenih kladuških načelnika znamo; opće nazadovanje Velike Kladuše, povrede ljudskih prava, povećanja nepravdi i nejednakosti, korupcija, klijentalizam,… uz uvažavanje nijansi! Ni jedan od navedenih načelnika nije pokazao volju, znanje, rješenost i građansku hrabrost da se uz primjerniju participaciju građana kreira bitno povoljniji ambijent i postigne opći socijalni koncenzus o viziji i njenoj operacionalizaciji!

Koncem druge decenije 21. stoljeća Velika Kladuša formalno ima Strategiju razvoja 2014.-2023. o čijem statusu ništa ne znamo. Formalno (ne)postoji validna plansko prostorna dokumentacija, nema koncenzusne „smjernice“ oko formiranja i raspolaganja budžetom, ima prilično problematično poslovanje i rezultate javnih preduzeća i ustanova čiji je (su)osnivač Općina, ima aktuelnu migrantsku situaciju, izložena je pandemiji i svemu što proizlazi od njenog utjecaja, ima korupciju, klijentalizam, nepravde, nejednakosti, povrede ljudskih prava, netransparentnost, povećanje siromaštva, diskriminaciju medija, ignorisanje građanskih inicijativa, ima… naklonost oko sedam hiljada Kladuščana ili nepunih 16% biračkog potencijala (7000/44.045) odnosno nešto više od dvije petine (44%) onih koji su izašli na izbore 15.11.2020. koji su super zadovoljni ovakvim stanjem!

Kakva su realna očekivanja od ključnih faktora razvoja Velike Kladuše 2020.-2024.?

U Tefteru 446 publikovano je imenom i prezimenom, pripadnost političkoj opciji i broj glasova budućih članova kladuškog „senata“ i načelnika Općine. Javnosti još nisu poznata (ne)formalna reagovanja-oglašavanja kako za Općinsko vijeće tako ni kandidata za načelnika. Vjerovatno se čekaju certifikati (karta je u žepu, poznata zagorska poštapalica) pa da se ide na „sigurno“? Utopijski je očekivati da novi sastav „senata“ inicira, ponudi, usvoji,… neki dokument, presjek aktuelnog stanja,…u kontekstu vremena i prostora, kao „polazišta“ preuzimanja mandata kako bi nakon četiri godine mogli „položiti“ račun o svom (ne)radu! Možda već neki od vijećnika, npr. dr. Kajtezović, i-ili profesori Ljubijankić, Mušedinović, Sulejmanagić,… priprema nešto slično i-ili će to pripremiti novi vijećnici, npr. žurnalista Purić,…

Za odgovor na pitanje u naslovu sačekaćemo Program rada Općinskog vijeća za 2021. i Osnove  politike djelovanja načelnika za period 2021.-2024.! Volio bih da se prevarim u procjeni kako će uglavnom biti de’ja vu/već viđeno.

Sažetak u najkraćem implicira sistematski odgovoran i kredibilan pristup podrazumijeva: kratak kvalitativno kavntitativni presjek stanja po strateškim dokumentima (Strategija razvoja, plansko urbanistička komponenta, stanje budžeta, uključivo poremećaje i javna preduzeća,…), normativno stanje (Statut, Poslovnik,), socijalna situacija, nepravde, nejednakosti, transparentnost, i jasne „smjernice“  revizija! Pratimo i motrimo šta i kako će se događati početkom treće decenije ovog stoljeća! Treba se nadati da će izabrani senatori pokazati ljudskost, kredibilitet, volju, znanje za kladuški turning point/preokret na bolje?

Velika Kladuša, 12.12.2020. Ramoh45.07@hotmail.com