„Nova normalnost nije bauk, ona je naša sadašnjica koju moramo graditi i dograđivati tako da postane solidan temelj, novi temelj za sutrašnjicu“, moglo se čuti devetog oktobra 2020. na 23. Euroazijskom gospodarstvenom samitu u Istanbulu na Bosporu.
Kladuško društvo koncem druge decenije 21. stoljeća u cjelini napreduje u nazadovanjima u povredama ljudskih prava, građanskih sloboda, socioekonomskih performansi, kvaliteti života općenito,… u odnosu na beha prosjek i bliže okruženje. Oko jedne trećine Kladuščana živi na ivici i-ili ispod granice siromaštva (nema ni 50% prosjeka GDP BiH, oko 5.951 USD% za 2018.), oko dvije petine Kladuščana živi u egzistencijalnoj nesigurnosti standardom koji je oko 15-tak procenata prosjeka EU i ostali 30-tak procenata Kladuščana živi solidan standard za beha (ne)prilike, ali ni blizu 50% prosjeka EU. Ovakva socijalna „slika“ kladuškog društva dosta je nepovoljnija od one iz 1980-tih u odnosu na bliže okruženje!
Na osnovu prihvatljivih izvora, dostupne bibliografije Tefter je nudio veoma argumentovano aktuelna obilježja posebno druge decenije 21. stoljeća i ukazao na tendencije-uvjete neposredne sezmičke budućnosti (klimatske promjene, poboljšanja općeg ambijenta, migracije, populizam, protekcionizam, stalne krizne prijetnje…). Kako će Kladuščani živjeti naredne decenija? Odgovor nije jednostavan! Sasvim pouzdano je da će svijet (EU, UN, MMF, WorldBank,…) ulagati značajna sredstva i stvarati prikladne pogodnosti na području klimatskih promjena, zdrave ishrane, zaštite voda, obnovljivih izvora energije, sanacije posljedica pandemije koronavirusa,… U narednu decenije ulazimo sa onim dobrim što je začeto od 2010. sa optimističnim predviđanjima i ostvarenim djelomičnim rezultatima, okolnostima i neizvjesnostima koje proizlaze iz pandemije koronavirusa iz proljeća 2020. Posljedice oporavka nakon pandemije obilježiti će narednu deceniju, a najlošije će proći siromašnija područja! Činjenica da je Velika Kladuša skoro polovinu trogodišnjeg (2016.-2019.) porasta zaposlenih (oko 300) praktično izgubila u prvom kvartalu 2020. da bi koncem augusta dostigli 4.549 što je za 434 zaposlena manje od onog što smo imali 31.12.2019. (5.083) nije posebno zabrinula kladuške pseudoelite je više nego tužna! Sve što se dešava, nagovješćuje,… u Velikoj Kladuši i njenom okruženju tokom 2020. upućuje na neophodnost temeljitih razmišljanja i osmišljavanja novih pristupa, strategija, planova,…!
Shodno deformacijama tokom prve dvije decenije 21. stoljeća, institucionalnim nadležnostima, ostvarenim socioekonomskim i drugim bitnim performansama, precepcijama i implementacijama temeljnih vrijednosti, općeg nivoa urbanizacije, sve shvaćeno u najširem smislu riječi Velika Kladuša nije privlačna za poslovni svijet niti za opstanak i podizanja familija mlađim naraštajima.
Razlozi općeg nazadovanja Velike Kladuše su prevažni i složeniji od međusobnih mešetarenja ključnih faktora (Općinskog vijeća, načelnika, političkih stranaka, civilnih udruženja,…) koji su više „troublemarkeri“ nego konstruktivni suradnici na istom zadatku – u službi građana! Ključni razlozi nazadovanja (opći ambijent, nesporazumi sa političkim Sarajevom, diletalizam pseudoelita oko strateških dokumenata, nepravde, nejednakosti,…) se guraju u zaborav da se izgube u lavirintima političkih trgovina, korupcije, klijentalizma,…!
Kako god zvučalo rogobatno Velika Kladuša je koncem druge decenije 21. stoljeća lokalna zajednica sa ekonomskim statusom nedovoljne razvijenosti (oko dvije trećine beha prosjeka) u kojoj dominira pretežno toksičan ambijent. Sva vrijedna dostignuća su za pohvaliti, ali su nedovoljna. Drugi (bliže i šire okruženje) su pod istim uslovima i okolnostima postigli više, njihovi građani žive kvalitetniji standard života.
Paralelno sa ovakvom sumornom besperspektivnom stvarnošću i toksičnim ambijentom uz opasku da neki mogu vidjeti i drukčije, ali svakako ne ružičasto, imamo „izborne programe“ kandidata za načelnike (5) i vijećnike (240).
Pregled kretanja statističkih pokazatelja za usporedbe
Pokazatelj |
2012. | 2016. | 2019. | |||
USK | V. Kl. | USK | V.Kl. | USK | V.Kl. | |
1. Stanovništvo | 287.998 | 47.076 | 221.209 | 40.414 | 267.874 | 40.090 |
2. Zaposlenost | 31.683 | 4.348 | 32.775 | 3.926 | 38.220 | 5.083 |
3. Nezaposleni | 44.734 | 7.840 | 44.192 | 8.207 | 35.838 | 6.622 |
4. Penzioneri | 20.797 | 1.019 | 21.963 | 2.746 | 23.141 | 3.023 |
5. Prosj. plaća | 776 | 679 | 823 | 738 | 872 | 776 |
6. Prosj.penzija | 326 | 301 | 348 | 318 | 396 | 356 |
7. Posl. subjekti | 11.853 | 1.424 | 12.774 | 1.573 | 13.338 | 1.650 |
8. Izvoz mil. KM | 188 | 24 | 261 | 39 | 385 | 67 |
9. Uvoz mil. KM | 281 | 36 | 351 | 51 | 420 | 69 |
10.Nivo razvijen. | 0,78 | 0,81 | 0,76 | 0,68 | 0,77 | 0,66 |
Izvor: Federalni zavod za programiranje razvoja
U navedenom osmogodišnjem razdoblju stanovništvo USK-a se smanjilo za oko 7% a Velike Kladuše za oko 8,5%. Zaposlenost USK-a porasla je za 20,6 % a Velike Kladuše za 16,9%. Nezaposlenost USK-a se smanjila za oko 8%, a Velike Kladuše za 8,4%. Prosječna plaća u Velikoj Kladuši 2012. iznosila je 87,5% prosječne plaće USK-a, a 2019. oko 89%. Broj poslovnih subjekata Velike Kladuše 2012. učestvovao je u USK-u 12%, a osam godina kasnije 12,4%.
Opći nivo razvijenosti USK-a u periodu 2012.-2019. u odnosu na FBiH ostao je skoro isti dok je isti pokazatelj za Veliku Kladušu smanjen sa 0,81 na 0,66, praktično nivo kojeg je Kladuša imala 31.12.1979. godine kada je napustila skupinu izrazito nerazvijenih općina BiH.
Velika Kladuša kakvu želimo 2024. godine
Budućnost Velike Kladuše je nova realnost, bez obzira koliko smo toga svjesni! Od četvrtka, 15. oktobra 2020. godine, započela je jednomjesečna predizborna kampanja. U narednih 30 dana pet kandidata za načelnika Općine i 240 kandidata za 28 vijećničkih mjesta trebaju biračima (43.771) Velike Kladuše predstaviti svoje izborne programe, svoje viđenje bajkovite Čaršije koncem svog mandata, dakle koncem 2024. godine. Ako je nešto kristalno jasno sa predhodnih šest izlazaka na lokalne izbore onda je to činjenica da nismo uspjeli izabrati narodne tribune koji znaju šta, kako i skime hoće, sem pohlepa, korupcije, klijentalizma,…!?
Osnovni razlog ovako jadnom i besperspektivnom stanju u zagonetnoj Čaršiji jesu brojne manjkavosti-deficiti među kojima nedostatak avangardno jasne „vizije“ sa peciznim strateškim dokumentima (strategije razvoja, kulture,…, prihvatljive plansko
prostorne urbanističko regulacione dokumentacije, smjernica za kreaciju i trošenje budžeta,…) i odgovorno transparentnim ponašanjima birača i njihovih izabranika.
U predhodnom broju Teftera zainteresiranim Kladuščanima, ma gdje bili i šta radili, ponuđena je poželjna formulacija „vizije“ u tekstu: Velika Kladuša će nastojati biti moderna lokalna zajednica shodno kontekstu vremena i prostora po ugledu na slične lokalne zajednice zapadnog okruženja koja će svoje razvojne izazove, prijetnje,… rješavati civilizovano shodno kulturno povijesnom naslijeđu, internacionalnim institucionalnim okvirima služeći se primjerima dobre prakse!
Prema evidenciji Portala Reprezent.ba predhodni broj Teftera posjetilo je oko tri hiljade zainteresovanih. Komentare zainteresovani neka pogledaju na Portalu! Uglavnom, izostala je konstruktivna rasprava o mogućoj-poželjnoj viziji Velike Kladuše, a zainteresovana (ne)laička javnost uzburkana je pojavom izvjesne „fatime hadžić“ i njenim opservacijama. Klasična petparačka medijska zabava! Očito je da brojni Kladuščani još neshvataju da je kranje vrijeme da se manu jalovih naglabanja te da ozbiljnije pristupe aktuelnim pitanjima pravednog naprednog inkluzivnog kladuškog društva.
Od pet kandidata za načelnika Općine javnosti su donekle poznati „izborni programi“ četvorice. Vjerovatno, kandidat koji „juriša“ po drugi mandat, smatra da su rezultati i reference stečene u odrađenom mandatu dovoljne preporuke za ponovni (re)izbor? Ukupna i opća ostvarenja u vremenskom periodu 2012.-2020. su veoma mršava, skromna, nedovoljna za dinamičniji sveukupni razvoj dobrana posrnule Čaršije!
Izborni programi četvorice (ne)zavisnih kandidata koji su javnosti djelomično poznati će vjerovatno tokom „sučeljavanja“ evolirati. Ono što je jasno da ti programi nisu nastali kao rezultat opširnijih debata-rasprava, kao što su okrugli stolovi, radionice, niti na osnovu validnih studija, elaborata, analiza,…
Kandidati jednostavno nisu smatrali potrebnim da svoje izborne programe malo detaljnije „izbruse“. Na osnovu letimičnog uvida u dostupne „izborne programe“ lako se vidi kako su kandidati posvađani sa činjenicama-pokazateljima. Jednostavno, „dečki“ ne barataju s činjenicama tako da je nevidljivo s kakvim pozicijama u pojedinim stavkama startuju, kamo, kako i dokle žele? Ne baratanje s činjenicama-pokazateljima, ciframa nedvojbeno upućuje na dvije stvari: ili ih ne poznaju, ili ih bagatelišu!? Mene što se tiče, dostupni „izborni programi“ su zorli falerični, bez kvantitativno kvalitativnog stanja, predračuna kranjih efekata, dinamike, sredstava, nema jasne i precizne prihvatljive vizije, nema… „proteina“,… Ni jedan kandidat nije se posebno osvrnuo na utjecaj koronavirusa i ponudio svoje viđenje nove normalne realnosti, a bilo bi interesantno predstaviti „zaokrete“ u strateškim dokumentima u postkoronskom vaktu?
Šta dovoljno (ne)prepoznajemo u ponuđenim izbornim programima kandidata za načelnika tapkajuće Čaršije
Ipak, kandidati su pokazali solidne ambicije i nadati se da će tokom predizborne kampanje i u suradnji za zainteresiranim građanima svoje programe „doraditi“ i biračima ponuditi jasniju i precizniju predodžbu svog mandata, odnosno kakvu Čaršiju će „ostaviti“ u odnosu na „naslijeđe“!
Početkom treće dekade oktobra 2020. sa ulica posrnule Čaršije zainteresirani su mogli vidjeti velike panoe-bilborde sa fotosima, sloganima,… tri kandidata. Najmlađi kandidat je svoj promotivni list-letak razdjeljivao, npr. na ulazima u stambene zgrade, poštanskim kutijama,…
Cijeneći uloženi trud, volje, ambicije, nastojanja kako kandidata za načelnika, političkih stranaka, nezavisnih kandidata za vjećnike i polazeći od onog što je dostupno, javno poznato putem „prihvatljih formi-subjekata“, žarke želje za napredovanjem bajkovite Čaršije, a polazeći od konteksta vremena i prostora, teško je, gotovo nemoguće, prepoznati: Orjentacione činjenice (pokazatelje, cifre,…), podloge (analize, studije, elaborate,…), sopstvena saznanja,… na bazi kojih se nude izborni programi,…
Naznake strateških opredeljenja i tendencije bližeg i daljneg okruženja koje mogu biti od značaja Veliku Kladušu, kao da će postpandemijski period nas zaobići?
Logičan, sistematski pristup (dostignuća, vizija, smjernice strategija, prostorno planske urbanističko regulacione dokumentacije, smjernice formiranja, trošenja budžeta,…)
Avangardno prihvatljivije formulacije vizije budućnosti shodno kontekstu vremena, prostora, nadležnosti, dostignuća, od onih koje se nude u nekim programima. Rezolutna odlučnost da se promptno prekine, obustave, umanje,… deformacije, deficiti, štete, koruptivna mešetarenja, unaprijedi transparentnost,… kao npr. ažurnost službenih web stranica, bezpogovorno sprovođenje preporuka, revizora, izvršavanje sudskih akata, revizije programa rada,…
Vjerodostojna opredjeljenost participacije građana u kreaciji budućnosti, kontroli zakonodavne i izvršne vlasti, managmenta,… kako u Jedinstvenom organu tako i javnim preduzećima, ustanovama,… Kakve će sve interdisciplinarne grupe biti ad hok formirane za snimanja stanja, preporuke,…
Konkretnu i učinkovitu rješenost na poboljšanju općeg ambijenta kao sine quo bilo kakvog stabilnog samoodrživoig razvoja,…
Osnovne stavke-postulati programa i politike načelnika za period 2021.-2024. sa nedvosmislenom rješenošću da se isto sprovede u statutarnom roku, osvrt na projekte u toku, revizije projekata u pripremi,…
Rezolutne rješenosti oko promptnog aktiviranja raspoloživih resursa u funkciji samoodrživog razvoja koji će doprinijeti poboljšanju općeg nivoa razvijenosti sa sadašnjih 66% koncem 2019. na ? % koncem 2024.
Kratkoročne i drugoročne mjere kojim će opravdati „priču“ lokalne vlasti u osnovnom smislu-svrhi: opstanak i kvalitetniji život stanovništva!
Ukratko, teško u ponuđenim programima razaznati prijeko potrebni „Kladuški Bauhous“ 2021.-2024.! Šta je kladuški zeleni plan, kružna ekonomija, digitalna poljoprivreda, cyber pčelarstvo, obnovljivi izvori energije, prihvatljiva ekologija,…?
Slogani koje čitamo su de-vju! Nema nešto slično kao: Ljudina od riječi i djela, načelnik sa karakterom, vjerodostojno,…?
Kladuščani bi konačno trebali shvatiti da je osnovna svrha, smisao lokalne vlasti stvaranje uslova za opstanak stanovništva i stvaranje uslova za što kvalitetniji život. Priložena tabela zorno pokazuje koliko smo lošiji od prosjeka USK-a! Nadati se da će Kladuščani svoja izborna opredjeljenja temeljiti na činjenicama, a ne na marketing političkim smicalicama!
Velika Kladuša 22.10.2020. ramoh45.07@hotmail.com