Fotelje su „pitanja svih pitanja“
BIHAĆ – Nakon što je nedavno završen poprilično nejasan i čudan postupak formiranja nove (ne)moguće koalicije i vlasti u USK-u, odmah se pristupilo „pitanju svih pitanja“ – krojenju kadrovske politike, odnosno raspodjeli funkcija u javnim preduzećima i ustanovama ovog kantona. Raspodjela fotelja direktorskih pozicija između koalicionih partnera u javnim preduzećima i ustanovama USK-a na ovim prostorima se, nažalost, često dešava zbog čestog prestrojavanja i prekrajanja poput nedavnog. Kako to obično biva u raspodjeli funkcija i direktorskih pozicija najviše profitiraju oni koji predstavljaju jezičak na prevagi parlamentarne većine. Sva javna preduzeća i ustanove tako služe gotovo pa isključivo političarima. Ne služe pravdi i zakonima, niti građanima, ona služe samo političarima i samo njima. Nažalost, još uvijek nemamo sistem odgovornosti zašto se nešto dešava ili se ne dešava. Žurno započeta raspodjela direktorskih fotelja u USK-u još nije završena, a juriš za zauzimanjem direktorskih pozicija kulminirao je poslednjih dana, uz ozbiljna uslovljavanja novog premijera u korist novih, onih malih, koalicionih partnera. Premijer Husein Rošić je procijenio da (pre)sporo ispunjava obećanja koalicionim partnerima pa je to ubrzao, poput svojih prethodnika, kršeći zakone i ne birajući sredstva kako se domaći rukovodećih funkcija u javnim ustanovama i javnim preduzećima.
Upravni odbor izbjegao proceduru i našao se u problemima
Koliko se žuri onima koji u fotelju trebaju sjesti, toliko se onima koji sa fotelje ustaju ne žuri i tragaju za načinima kako da je što duže zadrže. U ovom slučaju pozitivni zakonski propisi su na strani onih koji trebaju otići. A ako se za svoje radno pravo još znaju boriti, vlasti su u problemima. Upravo takav primjer minulih dana bilježimo prilikom smjene dosadašnjeg direktora Javne ustanove Služba za zapošljavanje USK-a Rifata Dolića i novoimenovanog v.d. direktora Ananda Bakala. Dolić se pozvao na zakonom zagarantovano pravo nakon čega su se strasti i sa pištoljem smirivale. Dolić je svjestan smjene prije isteka mandata i ona za njega nije sporna. Njegov izvještaj o radu Službe za zapošljavanje nije prošao na sjednici Skupštine za što je on po slovu automatizma odgovoran. U takvim slučajevima Upravni odbor pokreće proceduru preispitivanja odgovornosti zbog neusvajanja izvještaja i treba utvrditi odgovornost direktora nakon čega se može pokrenuti postupak smjene. Međutim, kako to kod nas biva i kako se radi, Upravni odbor nije ispoštovao ovu proceduru ne poštujući zakon i propise pa je bez prisustva direktora Rifata Dolića donio Odluku o njegovom razrješenju. Ovu sjednicu Upravnog odbora sazvala je Vlada USK-a koja posebno ima svoju proceduru održavanja. Na adresu Ministarstva zdravstva, rada i socijalne politike, Rifat Dolić je 16. 08. 2016. godine, a na osnovu važećih akata uputio Odluku o obustavi od izvršenja Odluke Upravnog odbora iz razloga što je ista u suprotnosti sa zakonom, Statutom i Poslovnikom o radu Upravnog odbora Javne ustanove Službe za zapošljavanje USK-a Bihać, te se istom nanosi šteta Službi.
Dosadašnji direktor otvorio dileme kod Komisije
Privremeni Upravni odbor je imenovao Komisiju za primopredaju dužnosti dosadašnjeg Rifata Dolića i novoimenovanog v.d. direktora Ananda Bakala. Članovi Komisije su: 1. Medina Kurić, predsjednica, 2. Zumreta Crnkić, član i 3. Nadija Šabić – Sijamhodžić, član. Zadatak Komisije je da pripremi i održi primopredaju dužnosti na dan 18. 08. 2016. godine (pečat, štambilj i druge stvari ako ih direktor ima). Komisija je svoj zadatak započela 26. 08. 2016. godine u 14:00 sati. Odluku je potpisao privremeni predsjednik Upravnog odbora Senad Džaferović. (1.) Rifat Dolić je prije održavanja primopredaje dužnosti postavio tzv. „prethodno pitanje“ koje glasi: „Prije otpočinjanja oficijelne primopredaje dužnosti direktora Službe prethodni direktor Rifat Dolić želio je podsjetiti Komisiju da Odluka Upravnog odbora o njegovom razrješenju nije stupila na snagu i nije pravno valjana. Između ostalog jer se Vlada USK-a do danas nije očitovala o Odluci direktora o obustavi od izvršenja Odluke Upravnog odbora o razrješenju direktora Službe koju je dana 16. 08. 2016. godine uputio Vladi USK-a sukladno članu 46. stav 2. Statuta Javne ustanove Služba za zapošljavanje USK-a Bihać. Članom 46. Stav 3. Statuta regulisano je da se Vlada na ovakvu Odluku o obustavi izvršenja Odluke Upravnog odbora očituje u roku od 30 dana, a ako ne učini i o tome obavijesti direktora da se akt čije je izvršenje direktor obustavio može izvršiti. Kako se Vlada USK-a nije očitovala o obustavi od izvršenja Odluke Upravnog odbora, a od toga nije proteklo 30 dana, Odluka Upravnog odbora o razrješenju direktora nije pravno valjana i ne može se izvršiti. Prethodni direktor Službe Rifat Dolić, uz prethodnu napomenu želi izvršiti primopredaju kako nebi ničim doveo u pitanje normalno funkcioniranje Službe za zapošljavanje, a pravno će nezakonite odluke Upravnog odbora osporavati pred nadležnim sudom i drugim institucijama sistema“, završen navod gospodina Rifata Dolića. (2.) Dolić je predočio i uručio Komisiji dokumentaciju za koju želi da bude predmet primopredaje i dao svoje sugestije na predloženi tekst Zapisnika o primopredaji dužnosti, dokumentacija koju je dosadašnji direktor predao obimna je i iziskuje dosta vremena za kopiranje, kao i unošenje predloženih sugestija u sami tekst Zapisnika o primopredaji dužnosti.
Zbog pritiska premijera i ministra, redsjednica Komisije doživjela šok
Nakon primljenih saznanja iz tačke 1. i 2. Komisija predlaže: Da se prolongira odnosno promijeni datum primopredaje kak bi Komisija mogla obraditi dokumenta koja je dosadašnji direktor uručio. Prethodno pitanje tačka (1.) koje je postavio dosadašnji direktor otvara dileme kod Komisije vezano za njeno zakonito i ispravno postupanje, s obzirom da Komisija do ovog momenta nije imala saznanja o činjenici da je dosadašnji direktor podnio odluku o obustavi od izvršenja na Odluku privremenog Upravnog odbora JU Službe za zapošljavanje o njegovom razrješenju. Komisija je podnijela upit Odjeljenju za opšte i pravne poslove n/r rukovodioca Odjeljenja putem protokola br: 01-1-2050-1/16, na koji nemamo odgovor. Komisija je voljna nastaviti sa radom na termin koji će Komisiji ostaviti dosta vremena da unese dokumentaciju zaprimljenu od strane dosadašnjeg direktora, kao i nakon što se pravna služba i Upravni odbor Službe očituju po navedenom upitu. Komisija je došla na zakazanu primopredaju sa zakašnjenjem, tj. u 14:32. Komisija je od strane v.d. direktora Anando Bakala, obavještena da će isti kasniti na sastanak primopredaje zbog odlaska na sastanak sa premijerom. Anando Bakal je pristupio u kabinet direktora-salu radi primopredaje u 14:45 sati. U vremenu dok smo čekali v.d. direktora podnijeli smo upit pravnom odjeljenju i Upravnom odboru službe da daju objašnjenje za prethodno pitanje koje je iznio dosadašnji direktor Dolić, mada je isti naglasio da je bez obzira na pitanje koje je postavio voljan da se izvrši primopredaja. U međuvremenu predsjednicu Komisije Medinu Kurić, je pozvao premijer i resorni ministar koji su joj rekli da do 15:00 sati na današnji dan mora završiti primopredaju, a po njenim navodima, nakon čega je njen nastavak rada bio upitan s obzirom da je ista bila jako uznemirena (plakala je). Prije nego je Komisija počela sa radom u prostorije Službe ispred kabineta stigao je suprug predsjednice Komisije, vidno uznemiren i istu odveo kući, nakon čega je rad Komisije onemogućen, o čemu su se saglasili i učesnici primopredaje. O novom terminu ćemo se dogovoriti sa učesnicima primopredaje. Komisija je završila sa radom u 15:25 sati. Ovaj Zapisnik nije potpisala samo predsjednica Komisije Medina Kurić. U napomeni zapisnika članova Komisije je navedeno: Smatram da se uz prethodnu saglasnost gospodina Dolića primopredaja mogla obaviti u zadanom roku, a čiji je potpisnik Anando Bakal.
Ni pozitivni rezultati nisu garancija ostanka u fotelji
Doliću za njegovo vrijeme provedeno u Službi idu u prilog slijedeći podaci:
- Broj zaposlenih 31.07.2015. (31.597) a 31. 07. 2016. (32.023) = 101,35%
- Broj nezaposlenih 46.566 – 45.095 = 96,84%
- Stopa zaposlenosti 15,34% – 15,65% = 102,02
- Stopa nezaposlenosti 59,58% – 58,48% = 98,15%
- Broj korisnika NN za nezaposlenost 1.277 – 903 = 70,71%
- Broj korisnika zdravstvenog osiguranja 26.562 – 25.534 = 06,13%.
- Na ž.r. 25. 08. 2016. Služba je imala 602.616,68 KM.
Iz opisanog primjera jasno se vidi na koji se način u Unsko-sanskom kantonu dolazi na funkciju i kako se sa nje odlazi. Ovdje zapravo i nije ništa sporno, osim nezakonitih radnji premijera kojima izbjegava procedure i propise. Dolić samo traži poštivanje propisa, a premijer to sve hoće „preko koljena“. Zašto je problem provesti proceduru i sačekati zakonom predviđene rokove? Zašto je premijer morao vršiti pritisak na predsjednicu Komisije da radi nezakonito koja je nakon toga doživjela šok i nije uopće mogla nastavila raditi. Zašto premijer Doliću pruža alibi i priliku da može utuživati Službu. Puno je ovdje pitanja a malo ili nikako odgovora! Upućeniji u političke prilike USK-a žurbu za foteljama vide zbog pritiska i neodržive neformalne koalicije koja se svakog časa može raspasti jer je ustrojena kao Sindikalna podružnica „Agrokomerca“. Dolići odlaze Bakali dolaze što bi za građane trebalo značiti rješavanje svih gorućih problema u USK-u. Vlast je dolaskom na funkcije obećala bolje sutra građanima i ona to na ovakav način postiže. Baš kao i sve prethodne vlade. Esad ŠABANAGIĆ