Prof. dr. Husein Muratović, Dana, 3.7.2023.
Predsjednik SDP-a BiH
Predsjednik NIP-a
Predsjednik Naše stranke
Predmet: Odbrana države BiH finansijskim sredstvima
Poštovani predsjednici, piše vam Krajišnik i univerzitetski profesor, po vokaciji ekonomista, čija je uža naučna oblast „Finansije“, koji je autor deset univerzitetskih udžbenika upravo iz ove oblasti. Razlog moga obraćanja je odbrana države BiH finansijskim sredstvima. Naime, ne znam da li ste vi i/ili vaši savjetnici čuli za poznatog arabijanskog mislioca Ibn Halduna, koji je početkom 14. vijeka ustvrdio „da se moć svake države zasniva na jakoj vojsci i dobrim finansijama“! Ovaj učenjak smatra se „ocem“ prvih javnih finansija. Drugi autor je Adolf Wagner, koji je prije 156 godina ustvrdio „da svaka politika koja se ne zasniva na finansijama, isprazna je priča!“ Ovaj autor je „otac“ savremenih javnih finansija. Iz postavki ova dva nesporna autoriteta izvucite zaključak kako finansijski treba danas braniti državu BiH.
Nakon surovog napada Dodikove politike na najznačajnije državne institucije, vaša i pažnja javnosti, usmjerena je na očuvanje Ustavnog suda BiH i u krajnjoj instanci, državne imovine, što je ispravno. Međutim, nisam primijetio da koristite novac kao najvažniju polugu koja najefikasnije (i najbrže) može obuzdati politiku čiji je cilj razaranje naše Države. Stoga, prvo pažljivo pogledajte procente uplata po osnovu indirektnih poreza (PDV-a, akciza, carina i putarina) po entitetima i distriktu Brčko (DB), koji se uplaćuju na Jedinstveni račun Uprave za indirektno oporezivanje BiH i procente povlačenja sredstava entiteta i distrikta Brčko, nakon što se podmire obaveza Države BiH. Zbirno prikazane uplate po četiri navedena osnova su:
- Republika Srpska 22,18%
- Distrikt Brčko 1,80%
- Federacija BiH 64,26%
Nakon podmirenja obaveza Opšte Države, procenti povlačenja sredstava po entitetima i DB su:
- Republika Srpska 32,27% ili više za 10,91%
- Distrikt Brčko 3,50% ili više za 1,75%
- Federacija BiH 52,22% ili manje za 12,04%
Kada se navedeni procenti primjene na brojčane veličine, Federacija BiH oštećena je 2018. godine za 840,8 miliona, a 2022. godine za milijardu KM. U vezi s ovim nedopustivim odnosom, postavljam logična pitanja:
- Da li zagrljaj vlasti sa Dodikom vrijedi ovoliko sredstava?
- Zašto su od rata, pa naovamo, Bošnjaci drugima prepuštali Ministarstva finansija na nivou entiteta i Vijeća ministara BiH?
- Zašto se priča o povratu imovine subjekata BiH u susjednim državama, a da pri tome ministar pravde u Vijeću ministara nikada nije bio Bošnjak, već drugi, koji su direktno radili u korist naših susjeda i komšija?
- Zašto ste i u nedavnoj raspodjeli funkcija ponovo prepustili ova dva Ministarstva i mjesto direktora Uprave za indirektno oporezivanje BiH drugima?
- Da li ste uopšte razmišljali da u takvoj kadrovskoj konstalaciji možete bar simbolično zaštititi građane Fedracije da ne budu finansijeri Dodikove rušilačke politike?
- Da li vam je poznato da entiteti kao emitenti javnih obveznica na inostranom finansijskom tržištu trebaju imati saglasnost ministra finansija u VM BiH i guvernera Centralne banke BiH?
- Znate li zbog čega je Lagumdžija dopustio da se server UIO iz Sarajeva premjesti u Banja Luku 2014. godine, pa tako danas možete dobiti sve podatke o iznosima indirektnih poreza, ali vrlo teško koliko entiteti uplaćuju sredstava na Jedinstveni račun UIO BiH?! Pogodite zbog čega?!
Nakon iznošenja ključnih elemenata u vezi upalata i povlačenja sredstava po osnovu indirektnih poreza i odgovora na naprijed postavljena pitanja i činjenice da je entitet RS morao uzeti 150 miliona kratkoročnih kredita od komercijalnih banaka, da bi isplatio plate budžetskim korisnicima, jasno je da bi RS već doživio finansijski bankrot da mu Federacija velikodušno ne poklanja godišnje oko milijardu KM. Stoga, još jednom pročitajte Wagnerovu tezu i ne dopustite da Dodikova družina dobije ni jednu KM više, ali ni manje, od onoga procenta koji uplati na Jedinstveni račun UIO BiH. To će biti najefikasnija mjera odbrane države Bosne i Hercegovine.
Iako ovom prilikom nemam namjeru komentarisati krajnji cilj Dodikove politike, jasno je da on opet primjenjuje sistem uvrnute (bezobrazne) logike: priča o referendumu i secesiji, da bi zadržao nenormalni odnos u raspodjeli javnih prihoda po osnovu indirektnih poreza i dobio državnu imovinu, koja će mu ubuduće služiti kao kolateral (hipoteka) pri novom zaduživanju. Jer, očigledno je da privreda RS ne može finansirati glomaznu neproduktivnu javnu potrošnju bez kontinuiranog i sve većeg i nepovoljnijeg zaduživanja. To što takvu politiku doslovno oslikava srbijanska izreka („seci uvo, krpi dupe“), Dodika ne interesuje. Dakle, odgovorni političari ove Države moraju se fokusirati na:
- prekidanje nedopustivih odnosa u raspodjeli javnih prihoda po osnovu indirektnih poreza sa Jedinstvenog računa Uprave za indirektno oporezivanje BiH;
- državna imovina ne smije se dati Dodiku da ju krčmi, jer 49% BiH gubi tlo pod nogama;
- sastav Ustavnog suda ne smije se mijenjati dok BiH ne uđe u NATO i EU. Ali, i nakon toga, njegova struktura mora da održava nacionalni sastav stanovništva, a ne paritet, gdje bi većinski narod mogao i dalje biti ucjenjivan.
Vas, kao koalicione partnere Dodikove ekipe, upozoravam da u krajnjoj liniji nisu bitne sankcije Dodiku, Stevandiću i drugima, već sprječavanje ostvarenja tri naprijed navedena fokusa. Ne zaboravite da je Međunarodna zajednica svojevremeno sankcionisala Karadžića, Krajišnika, Plavšićku, Mladića i druge, ali je ostalo netaknuto njihovo djelo-Republika Srpska, praktično očišćena od drugih naroda. To što je ona stvorena strahovitim ratnim zločinima (sve do genocida), Dodik prvo priznaje (bio je genocid u Srebrenici) da bi se danas ponašao kaubojski i psovao genocid, a na Kozari, istina, u uvijenoj formi, Hrvate i Bošnjake poistovjetio sa ustašama, zaboravljajući političkog komesara Kozaračke brigade, narodnog heroja Esada Midžića i stotine drugih antifašista ova dva naroda i činjenicu da je politika, čiji je on sljedbenik, učinila prvi genocid upravo u Prijedoru. Stoga bi ga valjalo podsjetiti na masovnu grobnicu u Tomašici i na logore Keraterm i Trnopolje, te mnoge druge.
S obzirom da mi vaši savjetnici mogu predbaciti da se država finansijski stabilizuje i drugim elementima, podsjećam ih da nisam zaboravio da su za ekonomsku snagu države važni:
- racionalan odnos u raspodjeli nacionalnog dohotka na štednju i potrošnju;
- objektivizacija javnog duga, njegova struktura i upotreba u produktivne namjene;
- racionalizacija javnih preduzeća po tzv. „Finskom modelu“;
- adekvatna politika vanjskotrgovinske razmjene;
- ustanovljenje povoljne investicione klime za inostrana ulaganja;
- redukovanje neproduktivne javne potrošnje za 10% godišnje, u naredne dvije godine;
- ustanovljenje makroekonomske politike, koja može biti uspješna ako su racionalno povezana tri njena najvažnija segmenta: industrijska, fiskalna i monetarna politika.
Na kraju, očekujem od vas da budete na nivou zadatka, odnosno da ne dopustite kontinuirane i sve drastičnije zahtjeve i ucjene Dodikove družine. Nemojte pameti doći onda kada vam ona neće biti od koristi. Akademsku zajednicu pozivam da se uključi u odbranu države BiH. Jer, sada šutiti, zločin je i protiv savjesti! (*)