(Ne)ispričana priča
O Cazinskoj buni, (ne)ispričanoj priči, ponešto sam znao i prije izdanja knjige Vere Kržišnik-Bukić. Poznavao sam dosta ljudi, učesnika i žrtava tog vremena i događaja od kojih nažalost mnogi više nisu među živima. Poznajem gotovo sva mjesta gdje su se pojedini događaji odvijali. Čitajući knjigu doznao sam još više, mada dosta toga ni danas nije mi jasno niti će vjerovatno ikada biti. Nije mi jasno zašto je toliko dugo taj događaj bio tabu tema. Ako nauka ima zadatak da postavlja pitanja i daje adekvatne, relevantne odgovore, zašto je onda taj događaj bio tabu tema? Ne bi sigurno bio da je država bila čista u tom događaju. Mlada država tek u povojima 1950. godine nije mogla shvatiti da se neko može pobuniti protiv njenih aktivnosti koje su bile usmjerene da „usreće narod“. Koliko li je samo sličnosti „naroda“ onda i danas! O narodu danas i njegovom položaju i ulozi nekom drugom prigodom. U ovom osvrtu riječ je o Cazinskoj buni ili još bolje o (ne)ispričanoj priči.
U vezi sa samim događajem i u vezi sa njegovim odvijanjem, u odnosima suprotstavljenih snaga i po aktivnostima i po mogućnostima sile i represije i po brutalnosti, šteta je bila ekstremno na strani naroda, a država je vremenom postala svjesna činjenice da se sve moglo, i to na relativno miran način, završiti. Dakle, bolje šutjeti nego otvarati mogućnosti kritike. Nadalje, državna struktura, a posebno njen establišment, trebali su zatajiti oko događaja koji ima “dvije istine”, kako bi ga uvijek mogla upotrijebiti kao argument zaštite „ciljeva i kontinuiteta revolucije” naspram svakog onoga ko bi pokušao učiniti neku radnju koja je tim ciljevima i tom kontinuitetu kontrapunkt (uostalom, cazinski i velikokladuški seljaci su taj događaj nazivali „buna” ili „ustanak”, a država mu je dala brojne druge atribute: „neprijateljski ispad”, „neprijateljska akcija”, „oružana akcija”, „terorističko-diverzantski akt”, „kulačko-informbirovska zavjera”, „cazinska kontrarevolucionarna pobuna”, a pobunjeni seljaci (narod) su nazivani „ustaško-zelenokadrovska banda”, „odumirući ostaci starog kapitalističkog društva” i dr.). Neki od ovih atributa naveliko su upotrebljavani i u famoznoj aferi „Agrokomerc“ gdje država također nije bila čista jer je afera bila montirana. I posljednja dešavanja iz bliske nam prošlosti okarakterizirana su pomenutim atributima. U sva tri događaja država (ili pojedinci i grupe u njeno ime i za njen račun) je imala ekskluzivno pravo na propagandno-kontrapropagandnu funkciju, kao i svu strukturu i infrastrukturu za materijalizaciju te funkcije, tabuiziranjem ove teme. Tako je za sebe ostavljala prostor i diskreciono pravo da u potrebnom i poželjnom trenutku prva reagira sa do tada „neoborivim činjenicama” i da te „činjenice” koristi kako i prema kome to njoj odgovara. Međutim, najvažnije u svemu ovome u Cazinskoj buni je jedno pitanje koje je Vera Kržišnik-Bukić gotovo temeljito istražila, kritički opservirala, dala javnosti na upotrebu i tako događaj i sve u vezi s njim detabuizirala. Radi se o jednoj mjeri koju je država poduzela prema pobunjenom stanovništvu. Riječ je o mjeri odmazde, a to je raseljavanje cjelokupnog stanovništva sa jednog područja na potpuno drugu destinaciju i konfiskovanju njihove imovine, odnosno, progon cjelokupnog stanovništva jednog dijela Cazinske krajine zahvaćenog pobunom, na područje Srpca, nedaleko od Banja Luke. To je mjera kolektivnog kažnjavanja koja ni prije ni poslije nije primijenjena i zabilježena u bivšoj Jugoslaviji, a bila je identična staljinističkim metodama u SSSR-u prema „neposlušnim” ili nepoćudnim narodima. Ta mjera je poduzeta u vrijeme kada je u tadašnjoj Jugoslaviji uvedeno radničko samoupravljanje radi „daljnje demokratizacije društvenog života”, ali i u vrijeme kada je tadašnja Jugoslavija bila potpisnik Povelje o osnivanju OUN-a, čime je postala njen ravnopravan član i obveznik u provođenju određenih međunarodno priznatih normi ponašanja u oblasti ljudskih prava. Dvadesetak godina nakon knjige doktorice Kržišnik pojavile su se još dvije knjige o Cazinskoj buni, prva Mirsada D. Abazovića iz Donjeg Vakufa, a druga profesora Kasima Mujagića iz Velike Kladuše. Koliko je sličnosti ili ima li kakve razlike sa progonom stanovništva jednog dijela Cazinske krajine koji se također nedavno „pobunio“ nećemo tako brzo saznati jer je Vera Kržišnik-Bukić kazala da je o tome još rano govoriti. Eto, to je nešto što mi nije jasno. Kako može biti rano ono što je već kasno, a pogotovo što se sve zna? Zna se ko je i kako zapucao na Johovici i po čijoj naredbi, zna se ko je i zašto izdao fetvu, zna se ko je oslobađao Veliku Kladušu od njenih stanovnika, zna se i kakva je nagrada obećana oslobodiocima, zna se gdje se danas i zašto nalazi desetak hiljada građana Velike Kladuše, zna se ko je činio ratne zločine, ko je ubijao povratnike, zna se ko je formirao sabirne centre i logore, ko je, kako i zašto formirao Autonomiju, zna se ko je likvidirao Rasima Bašića…generala Šantića, zna se baš sve. Pa zašto onda nije vrijeme? Iz jednog odgovora na postavljeno pitanje Vere Kržišnik-Bukić i taj se razlog mogao naslutiti. Živi ljudi, protagonisti događaja!? Nakon ove konstatacije sve je onda jasno! Vratimo se stoga buni. Ovaj dio sagledavanja Cazinske bune 1950. spada u red najvećih doprinosa demistificiranju, ali i demaskiranju, svega onoga šta se dešavalo maja i oko maja te godine na prostorima Cazina, Velike Kladuše i dijela Slunja, kao i onoga kako se ponašala država SFRJ i SR BiH, uključujući i spekulacije njenih meritornih struktura i institucija sve do njenog raspada. Knjiga Vere Kržišnik–Bukić, na čiju je promociju „u mjestu dešavanja opisanih događaja“ čekala 17 godina je nezaobilazan naučni produkt i doprinos za potpunije, egzaktnije i relevantnije poimanje, shvatanje, opserviranje i izučavanje naše novije historije. Otvoren je prostor naučnim i drugim javnim radnicima, da nastave sa istraživanjem Cazinske bune, ali i drugih društvenih pojava iz bliže ili dalje historije koje su u vezi s njom. Vera Kržišnik-Bukić se u knjizi potvrdila kao nepristrasan, objektivan, sistematičan i metodičan naučnik, a drugim naučnim radnicima ponudila šlagvort i human izazov za dalja istraživanja ovdašnje sveukupne zbiljske prošlosti.
ANTRFILE: U zločinu protiv čovječnosti… „zbog učešća u kulačko-zelenokadrovskom cazinskom ispadu“ …115 porodica sa 777 članova protjerano u Srbac. Na smrt osuđeno 14 lica, a na 20 godina zatvora osuđeno 41 lice. Sveukupno je 240 lica osuđeno na 3.308 godina zatvora, te još 354 lica na kraće zatvorske kazne od 6 mjeseci do dvije godine. Na društveno koristan rad od dvije godine kažnjeno je 175 lica. Dakle, kažnjeno je 1.546 lica od čega 11 nebošnjaka. Esad ŠABANAGIĆ