BIHAĆ – Kako bi se pomoglo djeci da lakše podnesu svakodnevni stres, „Save the Children“ je razvio program „Iscjeljenje i obrazovanje kroz umjetnost“ – HEART kojeg u proteklih šest godina među dvadeset i tri zemlje svijeta, razvija i u Bosni i Hercegovini. Ministarstvo obrazovanja USK-a 2018. godine i „Save the Children“ potpisali su Memorandum o razumijevanju, kojim je dogovoreno da se HEART program implementira u svim osnovnim školama u ovom kantonu.

Psihosocijalna podrška

HEART je program psihosocijalne podrške koji se zasniva na umjetnosti koja se koristi da se pomogne djeci da izraze osjećanja koja su vezana za njihova iskustva. -To u praksi znači da smo u dva kantona, Unsko-sanskom i Tuzlanskom, pomogli nekih tri stotine profesionalaca da prođu metodologiju kroz jednu osnovnu obuku koja traje četiri dana i dodatnu obuku od dva dana a zatim da provode taj program u svojim školama. Konkretno, u Unsko-sanskom kantonu svih 49 škola ima najmanje dva trenera, facilitatora koja su u stanju i mogućnosti prenijeti sve tehnike, metode i ono što nosi ova metodologija ka djeci, kaže Fatima Smajlović, direktorica za kvalitetu i razvoj programa „North West Balkans“ pri „Saved the Childrenu“. Učenici tako kroz nastavni proces, naglašava Smajlović, mogu dobiti dodatni poticaj da u potpuno drukčijem okruženju, prije svega, stiču vještine i znanja. U centru pažnje su odnosi između nastavnika i učenika koji, kako ističe, pokušava iskazati sve ono s čim se suočavaju i na neki način to ne stignu prenijeti ni profesionalcima ni svojim roditeljima. -Mi govorimo o umjetničkim formama kojima pokušavamo dostići neko bolje stanje ugode ili prepoznati stanje neugode u kontekstu nastavnog procesa, a to podrazumijeva da smo tek tada sauočeni sa vlastitim osjećanjima spremni i za izazove koje nosi nastavni proces u smislu sadržaja. To podrazumijeva, svakako sve ove benefite o kojima smo govorili ranije, da su nam djeca možda osvještenija u smislu samosvijesti, prepoznavanja vlastitih raspoloženja, raspoloženja drugih, korištenja tehnika nakon što se prepoznaju takva stanja, pa tek onda suočavaju sa izazovima obrazovnog sistema, kaže doc. Šejla Bjelopoljak na Pedagoškom fakultetu u Bihaću i moderatorica konferencije.

Relaksirati učenike

-HEART projekt je u 2016. godini samo imao pilot-projekt gdje su oni uključili samo nekoliko nastavnika i jednostavno, tad smo uvidjeli da je to jednostavno, dobar projekt. Sve smo šklole uključili tako da su sva djeca imala mogućnost da prolaze kroz te projekte. Taj HEART projekat je dobar iz razloga što jednostavno kroz igru pokušavaju djecu relaksirati i osloboditi ih stresa, kaže Damir Omerdić, ministar obrazovanja USK-a. Preliminarna istraživanja ukazuju da HEART pozitivno utiče na sposobnost samoizražavanja djece, komunikaciju, koncentraciju, vladanje emocijama, motivaciju za učenje, rješavanje problema, samopouzdanje te samokontrolu. Na pojedinim lokacijama se pokazalo da HEART potiče prisustvovanje nastavi, pismenost i matematičke vještine. Iskustva u radu pokazuju da HEART ima pozitivan uticaj na blagostanje odraslih facilitatora/ki koji rade s djecom u okviru HEART programa, kao i na roditelje i staratelje koji pohađaju HEART aktivnosti prilagođene za roditelje i staratelje. Samir TULIĆ