U posljednih 10-tak dana u BiH najaktuelnije pitanje bilo je (ne)obilježavanje 9. januarara u entitetu RS. Zanimljivo, nisam zapazio da je bilo ko bar približno pokušao izračunati koliko je direktno utrošeno novčanih sredstava za ovu mahalsku zabavu, a kolika je vrijednost izgubljenih sati prisutnih silnih udruženja i njihovog kičeraja. Da bi dekor bio na „nivou“, nedostajali su samo još i guslari. Ali, kakvi kreatori i scenaristi, takvi i kratkoročni efekti ove „zabave“ bez bilo kakve vrijednosti. Čitaoci mi s pravom mogu prigovoriti da griješim, jer ovo obilježavanje predstavlja opasnost po državu BiH u sigurnosnom smislu. Ja tvrdim upravo suprotno. Jer, svu tu skalameriju za sat vremena rasturio bi jedan ozbiljan profesionalni bataljon vojnika specijalaca. Istina, od forme malograđanske zabave ozbiljnije su izrečene i poslate poruke protagonista koje finansira bosanska sirotinja. Stoga ću se osvrnuti samo na segment finansiranja ove i mnoštva drugih „zabava“ budžetlija, a sve u čast (i za vlast) onih vlastodržaca koji im vrlo uspješno i kontinirano prodaju otrcane fraze. Autor ovoga teksta u zadnjih desetak godina napisao je mnoštvo tekstova koji se odnose na neproduktivno (beskorisno) trošenje budžetskih sredstava i na izvore nihovog finansiranja putem poreza, rasprodaje javnih dobara, zaduživanja i sl. Ovaj put ću se fokusirati samo na jedan segment izvora ovih sredstava, odnosno na sredstva koja se prikupe po osnovu putarina i akciza. Tako, prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH u periodu od 2006. do 31.12.2022. godine po ovom osnovu u BiH prikupljeno je 5.892.403.736 KM. Prema zbirnim podacima UIO BiH za posmatranih 16 godina po ovom osnovu po entitetima i Distriktu Brčko prikupljeno je sredstava u:
Federaciji BiH 86,00%.
Entitetu RS 13,91%
Distriktu Brčko 0,09%
Dakle, ukupno je prikupljeno 5.892.403.736 KM. Na prvi pogled sve je jasno i ništa nije sporno. Međutim, problem je u koeficijentima raspodjele tako prikupljenih prihoda, koji se vrši po entitetima i Distriktu Brčo, nakon što se na ime rezervi izdvoji 10% sredstava. Preostalih 90% sredstava, vjerovali ili ne, vrši se u slijedećim procentima:
Federacija BiH 59%
Entitet RS 39“%
Distrikt Brčko 2%
Tako, na primjer, od ukupno godišnje prikupljenih 650 miliona, Federaciji se vrati samo 345 miliona, dakle manje za 135 miliona, što je nelogično i nepravedno po bilo kom kriteriju, osim kriterija bezobrazluka, nesposobnosti i amaterizma bošnjačkih političara.
Akcize na uvozne proizvode, ostvarene su po entitetima i Distriktu Brčko, su:
Federacija BiH 90,00%
Entitet RS 9,97%
Distrikt Brčko 0,03%
Akcize koje se obračunavaju na domaće proizvode (robe) po entitetima i Distriktu Brčko, prikupi se od:
Federacije BiH 77,87%
Entiteta RS 22,00%
Distrikta Brčko 0,13%
Navedeni iznosi ne raspoređuju se po procentima prikupljanja po entitetima i Distriktu Brčko, već po krajnjoj potrošnji, što je apsurdno. Zašto i dokle?!
Od 2006. do 31.12.2022. godine prikupljeno je putarina iz cijene:
- uvozne nafte i naftnih derivata 2 milijarde i 563 miliona,
- domaće nafte i naftnih derivata 654 miliona,
- putarina za izgradnju autoputeva, izgradnju i rekonstrukciju drugih
puteva iz uvozne cijene nafte i naftnih derivata 2.178 miliona,
- domaće nafte i naftnih derivata 498 miliona.
S pobzirom da nisu navedeni podaci koliko je ovih sredstava upotrebljeno u predviđene namjene (za puteve), odnosno za krpljenje budžetskih rupa (nenamjenski), onda iole razumnom čovjeku ništa nije jasno, osim da je u igri opšta zloupotreba trošenja javnih sredstava. Nadalje, od UIO BiH bilo bi normalno da objavi koliko je puteva urađeno od sredstava dobijenih po osnovu inostranih kredita i pod kojim uslovima, a koliko od putarina.
Budući da je baš svakome u BiH jasno da se u segmentu putne (cestovne) politike rade nedopuštene i neracionalne radnje, da su odnosi u prikupljanju sredstava po osnovu putarina i akciza i njihove raspodjele po entitetima i Distriktu Brtčko nerazumni, potrebno je:
- Na nivou PS BiH razmotriti problematiku prikupljanja i raspodjele sredstava po osnovu putarina i akciza i da kriteriji raspodjele po entitetima i Distriktu Brčko budu determinisani procentima njihovog prikupljanja.
- Da se Upravni odbor UIO BiH korektno popuni entitetski i etnički i da u njemu budu ljudi od stručnog i moralnog integriteta, a ne stranački poslušnici, kao do sada.
- Da se politika utroška ovih i sredstava dobijenih po osnovu kredita, vrši ravnomjerno prostorno, a ne, kao do sada, da određeni dijelovi Zemlje budu apsolutno zapostavljeni, a drugi bezobrazno forsirani, kao što je slučaj sa zapostavljenošću Krajine.
- Korektnosti radi, potrebno je da se prihodi po osnovu akciza i putarina prikazuju ne samo entitetski, već i po kantonima, te njihova raspodjela, koja je determinisana upravo koeficijentima po kojima su oni prikupljeni. Jer, tzv. „Korodor 5C“ može biti prioritet za određeni dio Zemlje, ali ne i za područje od Travnika preko Jajca, Bihaća, Cazina i Velike Kladuše, jer smo mi iz Krajine od bajnog Koridora udaljeni avionsku dionocu (stanicu).
- Da se konačno prekine politika lotova, jer ona služi za unaprijed određene izvođače, a poskupljuju radove. Jer, nije isto izvršiti poslove pripreme za dionicu od npr. 100 km ili za onu od 10 km.
- Da tenderi budu javni, korektno provedeni i odabrani najpovoljniji izvođači, da se redovno i odgovorno kontrolišu rokovi, kvaliteta izvršenih radova, penali za probijanje rokova i da li je uredno i na vrijeme plaćen PDV.
- Da nadzorni organi takođe budu kontrolisani, jer samo kontrola kontrole daje očekivane, društveno povoljne rezultate.
- Da lokalni moćnici u domenu cestogradnje na nivou kantona i općina ne određuju prioritete po svojim unaprijed izvršenim „proračunima“, gdje će se i koji pravac graditi, ko će biti nadzorni organ, na kojem mjestu će se kontrolisati debljina asfalta i podloge, da se na nivou bilo koje općine tenderi ne kroje prema lokalnim „šerifima“, čiji su načelnici samo referenti i ništa više.
- Da unapreijed odabrani izvođači lokalnih puteva radove izvode po projektu, da pri naplati urađenih poslova uredno ispostavljaju fiskalne račune, a ne, kao i do sada, da naplatu vrše dajući novac na ruke i časteći one u općinama koji su im to omogućili.
- Da ovaj segment ekonomske politike uredimo po osnovnim ekonomskim parametrima, jer se u konačan obračun urađenih poslova uključuju mnogi kojima je mjesto u zastvoru, a ne u Upravnim i Nadzornim organima, koje aktuelne politike određuju, uračunavajući proviziju i za „kupovinu“ glasova na narednim izborima.
Na kraju, Dodik, Čović i njima slični, mogu i moraju se urazumiti isključivo finansijski. Stoga javno pitam tzv. bošnjačke „patriote“:
- koliko je sirotinja u koju se zaklinjuju učestvovala u finansifraju neustavnog dana RS,
- da li će neki poslanički klub ili poslanik pojedinac predložiti da se na dnevni red stavi popuna Upravnog odbora UIO BiH i da koeficijenti prikupljanja sredstava budu determinante njihovog rasporeda po entitetima i kantonima,
- da li će na skupštinama kantona izvršiti temeljita analiza cestovne politike i izvršiti njeno ustrojstvo po kriterijima društvene opravdanosti.
Sve dok navedeno ne bude učinjeno, svi začešljani patrioti moći će u vrlo kratkom roku imati bogatstvo koje ne bi mogao dokazati ni Ajnštajn. Najkraće, učesnike piramide vlasti treba podvrgnuti kontroli načina regularnog sticanja njihove imovine. Sve preko toga, treba oduzeti i/ili oporezovati po stopi od 80%. Samo tako će se urazumiti „kreatori“ naopake politike od koje omladina bježi u inostranstvo. Sve ostalo je bacanje prašine narodu koji se prodaje za „šaku dolara“, ispraćajući djecu u inostranstvo i pričajući priču „važno je da se ne puca“! Djeca budžetskih „patriota“ ostaće u Zemlji jer su oni vjerni glasači. U inostranstvo će zbrisasti samo ako zagusti, što će im tate omogućiti, a pri tome će pozivati one koje su otjerali da se vrate da brane „jednu i jedinu državu BiH“, jer je to njihova patriotska obaveza. Pa, akademska zajednico i u konačnici, glasači, treba li još nešto reći. Ništa osim činjenice da se častan čovjek mora postiditi i pred psom (Čehov). (*)