Djeca odrastaju u virtualnom svijetu
BIHAĆ – Djeca se u našoj zemlji s internetom i video-igricama susreću još u najranijem djetinjstvu, u prosjeku prije šeste godine života a neka i ranije. U Turskoj je to, prema prošlogodišnjim istraživanjima, čak i s dvije godine a 2010. godine, s internetom su se turska djeca prvi put susrela s pet godina. U BiH struka se nije usaglasila jesu li video-igrice pozitivne ili negativne za razvoj djece. Prema naučnim istraživanjima čak 87 % djece predškolskog uzrasta koristi računar i internet.
Kontrolisati djecu
Ovaj podatak potvrđuje kako korištenjem interneta djeca odrastaju u virtualnom svijetu, a odgojna uloga roditelja postaje kompleksna. Video-igrice igra 77% djece, a samo 19% roditelja su uz svoju djecu dok su na internetu. –Struka se još uvijek nije jednoglasno složila oko toga da li su video-igrice pozitivne ili negativne za razvoj djece, obzirom da živimo u vremenu modernih tehnologija. I sama moja istraživanja imala su različite rezultate, ali, bez obzira, slijedom logike zaključujemo da pretjerivati bilo u čemu nije dobro, pa tako ni u gledanju televizije, igranju video-igrica ili surfanju internetom. Kad je u pitanju sam internet, roditelji na neki način moraju kontrolisati djecu prilikom odlaska na pretraživač, kaže Kadifa Murtić, magistar predškolskog odgoja i obrazovanja. Potrebno je odrediti granice dječijeg internet-pretraživanja. Masovni mediji se šire, stvaraju masovni auditorij i preuzimaju ulogu odgajatelja. Koliko djeca dnevno provode uz računar i internet upitali smo jednoga od roditelja. –Moja djevojčica je još mala za video-igrice pa njih ne koristi. Internet koristi, gleda crtiće, pjesmice i balete, što je za nju primjereno. Smatram da je to moment kojeg mi nemožemo izbjeći jer je to savremeni put koji mi ne možemo mijenjati al’ se baš stvarno puno bojim zbog mogućnosti što dijete sve može vidjeti i naučiti putem interneta kojeg mi nemožemo popratiti u svakom tenutku, kaže roditelj Zilha Jusić.
Kursat Cagiltay, profesor s Bliskoistočnog tehničkog univerziteta je govoreći o projektu „EU Kids Online“ istraživanjem u Turskoj došao do saznanja kako u Holandiji 78% djece predškolskog uzrasta koristi internet, dok je u Norveškoj 58% djece uzrasta do šest godina „online“. Profesor roditeljima preporučuje da internet kao zabavu koriste dnevno sat ili dva vremena, ali i to da internet i televizija ne budu dostupni u spavaćim sobama, nego u prostorijama u kojima se okuplja cijela porodica. Djeca pored vremena provedenog na internetu u kući, mnogo vremena na internetu provode i u školi, kao i na drugim javnim mjestima. Samir TULIĆ