SARAJEVO – U Mediacentru Sarajevo predstavljen izvještaj o oglašivačkim praksama i kriterijima dodjele ugovora za oglašavanje medijima. Iznosi i postupci sklapanja ugovora o oglašavanju institucija i javnih kompanija u Bosni i Hercegovini su nedovoljno transparentni, a i dalje ne postoje kriteriji dodjele tih sredstava, rečeno je u utorak u Mediacentru Sarajevo na diskusiji nakon predstavljanja izvještaja „Oglašavanje i drugi komercijalni odnosi između javnog sektora i medija: smjernice za javne organe u BiH”.Institucije vlasti izdvajaju novac za objavljivanje tendera i oglasa, za pretplate na određene medijske sadržaje i za promociju vlastitih aktivnosti, a istraživanje je pokazalo da je problematično što se sponzorisani sadržaji ne označavaju na adekvatan način u radijskim i televizijskim programima, te gledatelji nemaju saznanja da su oni plaćeni od strane određene lokalne uprave. Istraživanje je pokazalo i da su određeni postupci javne nabavke medijskih usluga u suprotnosti sa Zakonom o javnim nabavkama.
Prikazan je i film u produkciji Centra za razvoj medija i analize „Kako se finansiraju mediji u BiH”, a autorica Branka Mrkić-Radević rekla je kako je bilo veoma teško tokom šest mjeseci rada prikupiti informacije o finansiranju medija budući da javne kompanije ne dozvoljavaju pristup takvim podacima. -Oglašavanje javnih kompanija je naravno legitimno, ali u BiH postoji jedna praksa da se finansiraju mediji bliski vlastima. Od javnih kompanija ne možete dobiti podatke o tome kojim medijima je dodijeljen novac, velike kompanije poput telekoma odbijaju dati podatke, rekla je ona.Tokom diskusije je rečeno i kako je nepoznato koliko se tačno novca izdvaja za medije, ali i da je to jako teško ustanoviti ukoliko se prate javne nabavke koje se objavljuju budući da se ne objavljuje sve. Ivana Korajlić iz Transparency Internationala u BiH smatra da nije svako izdvajanje institucija za medije opravdano. -Za pojedine kompanije koje imaju određene proizvode i konkurenciju može se objasniti potreba za oglašavanjem, za sve ostalo potpuno je nepotrebno, rekla je ona.
Semir Mujkić iz Balkanske istraživačke mreže BIRN u BiH pojasnio je da se na portalu javnih nabavki nalazi veoma mali broj tendera koji se odnose na oglašavanje u medijima jer se često ide na manje iznose ugovora koji se onda rješavaju direktnim pregovorima. -Problematični su i tenderi sa već naznačenim medijem u kojem se plasira neki oglas, kaže on i dodaje kako je transparentnost rada institucija i finansiranja medija u BiH nedovoljna. Javni sektor u Bosni i Hercegovini usmjerava značajna sredstva medijima na osnovu komercijalnih ugovora za oglašavanje i druge medijske usluge. Informacije o iznosima i postupcima dodjele tih sredstava često se ne objavljuju i javnosti nije omogućen uvid u krajnju svrhu oglašavanja javnog sektora u BiH, pokazala su istraživanja Mediacentra Sarajevo. Dodatno, kriteriji koji se koriste za odabir medija s kojima će ti ugovori biti potpisani u nekim slučajevima su navedeni kroz postupke javnih nabavki, dok se u drugim ne objavljuju ili nisu definirani.
U novom izvještaju Mediacentar Sarajevo daje preporuke za unapređenje transparentnosti i legitimnosti dodjele javnih sredstava medijima za komercijalne medijske usluge. Cilj izvještaja je podstaći nadležne institucije da ispitaju legitimnost određenih postupaka i da razmotre usvajanje pravilnika kojima će se oglašavanje javnog sektora i javna nabavka drugih medijskih usluga unaprijediti i staviti u funkciju javnog interesa. S obzirom na to da su mediji podložni političkim uticajima radi političke promocije, naročito u predizbornom periodu bi javna nabavka medijskih usluga trebala biti posebno regulisana i praćena. Cjelokupan izvještaj dostupan je na stranici Media.ba. Esad ŠABANAGIĆ