Vlada tek priprema Nacrt zakona o Robnim rezervama
Obavezne zalihe nafte i naftnih derivata, preduvjet za ulazak BiH u EU, tek stvara jer uvelike sanira devastirani Terminal tečnih tereta Ribić u Bihaću
BIHAĆ – Unsko-sanski kanton već godinama poslije rata nema Robne rezerve koje bi ovaj sjeverozapadni dio Bosne i Hercegovine morao imati kao obavezne zalihe žitarica, brašna i ostalih osnovnih životnih namirnica i prehrambenih artikala, u slučaju vanrednih situacija, elementarnih nepogoda pa i neposredne ratne opasnosti, kako bi se pomoglo ugroženim građanima. U Vladi USK-a tek pripremaju Nacrt zakona o robnim rezervama. Želimo li u EU, obavezni smo imati i rezerve nafte i naftnih derivata koje tek stvaramo pa se stoga u Bihaću trenutno obnavljaju dotrajali skladišni kapaciteti Terminala tečnih tereta u Ribiću.
Robne rezerve drže pod kontrolom i cijene i snabdijevanje građana
Pandemija corona virusa a onda i rat u Ukrajini još jednom su podsjetili koliko globalna kretanja mogu uticati na sistem opskrbe hrane i ostalim neophodnim artiklima te njihovom nestašicom u određenom trenutku. Stalne robne rezerve služe da u takvim situacijama drže pod kontrolom i cijene i snabdijevanje građana. I dok se za federalnu Direkciju robnih rezervi godišnje izdvoji značajan dio sredstava, u Unsko-sanskom kantonu ova oblast bi se trebala urediti nakon usvajanja kantonalnoga Zakona o robnim rezervama. Pored ovoga i Crveni križ Unsko-sanskoga kantona, raspolaže s izvjesnim rezervama humanitarnih potrepština, namirnica i sredstava lične higijene koje se dijele redovno građanima koji su slabijeg imovinskog stanja. -Mi od prilike oko hiljadu građana, odnosno, korisnika, opslužimo paketima hrane i higijenskih artikala u toku jedne godine. Sigurno je da su potrebe puno veće. Mi u tim rezervama danas imamo za 2.000 osoba u jednom trenutku da možemo pružiti pomoć u svaka doba za dvije hiljade korisnika i imamo naravno kapacitete i zalihe da možemo skuhati 5.000 obroka, kaže Husein Kličić, predsjednik Crvenoga križa Unsko-sanskoga kantona i Crvenoga križa Federacije Bosne i Hercegovine.
Želi li u EU, BiH mora imati obavezne rezerve nafte i naftnih derivata
Pored kantonalnih robnih rezervi, potrebne su nam i obavezne rezerve nafte i naftnih derivata, što je jedna od najvažnijih europskih obaveza u oblasti energetike za svaku zemlju koja želi postati članicom EU. Operator – Terminali Federacije nakon višegodišnjeg čekanja ljetos su pokrenuli temeljitu rekonstrukciju bihaćkoga Terminala tečnih tereta u Ribiću. Radovi se odvijaju planiranom dinamikom i ukoliko sve bude teklo po planu, bit će okončani do kraja godine. Kako bi Terminal tečnih tereta bio stavljen u funkciju, kaže Damir Kreso, predsjednik Uprave Operator – Terminala Federacije. -Njegov kapacitet je 18,2 hiljade kubnih metara ili 18 miliona litara nafte i naftnih derivata. To će biti, naravno, u sistemu naftnih derivata. To će biti sasvim dovoljno za opskrbu svih potrošača, svih potrebnih kapaciteta u regiji Krajina, kaže Damir Kreso, predsjednik Uprave Operator – Terminala Federacije. –Što se tiče kolosijeka koji vodi u Terminal Bihać mi ćemo uraditi sanacije industrijskoga kolosijeka koji je u našem posjedu a Željeznice Federacije će osposobiti kolosijek koji vodi do tog spoja, odnosno, od priključka s njihovog glavnog voda. Mi smo već u nekoj fazi pregovora sa Željeznicama i trebamo u narednom periodu predati kolosijek i u potpunosti ga staviti u funkciju, kaže Damir Kreso, predsjednik Uprave Operator – Terminala Federacije.
Terminalima Federacije je u interesu da se gorivo u sve terminale u BiH doprema željezničkim kompozicijama jer je to i praksa u zemljama Europske unije. Terminali će stoga sa Željeznicama Federacije BiH zajedno raditi na popravci kolosijeka kako bi on mogao podnijeti određeno opterećenje.
Željeznice Federacije BiH spremne u obnovljeni Terminal dopremiti prvi voz goriva
Budući da su terminali Federacije u završnoj fazi obnove svojih kapaciteta, u Upravi Željeznica Federacije BiH se nadaju da će konačno početi transport goriva željeznicom. -Željeznice FBiH su spremne onog trenutka kad terminali nabave gorivo, odnosno, kažu na neki od načina da im je potrebno da se gorivo dopremi željeznicom, da u svakom momentu do Bihaća dovezu voz obzirom da imamo elektrificiranu prugu, i odvojene kolosijeke prema terminalima koji su prohodni tako da mi odmah stavljamo svoje kapacitete u puni pogon i nije nikakav problem da nafta dođe u krug Terminala, kaže Adnan Kubat, vršilac dužnosti izvršnoga direktora za poslove željezničkog operatora Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine. Budući da se u terminalima u Blažuju, Živinicama i Bihaću može uskladištiti oko 70 miliona litara nafte i naftnih derivata a budu dopremali željeznicom i s terminala dalje distribuirali u maloprodaju kamionima, značaj će biti puno veći nego ukoliko se ti kapaciteti samo napune i budu stvarale obavezne operativne rezerve, smatra Adnan Kubat, izvršni direktor za poslove željezničkog operatora u ŽFBH. Samir TULIĆ