Prošla je godinica od lokalnih izbora, a ovih vremena i godišnjica formiranje predstavničke i izvršne vlasti bajkovite Velike Kladuše. Taman prilika da se bar letimično osvrnemo na ostvarenja, efekte, najavljene namjere,… Najavljene sveukupne promjene na kojima su dobiveni izbori se ostvaruju, što po inerciji, što koordinranim svjesnim donošenjem odluka, operativnim djelovanjem narodnih izabranika svih nivoa, nastupima, posjetama, prijemima,…
Već smo nekoliko puta na ovom mjestu napomenuli da je smjer promjena prihvatljiv, dinamika (pre)spora, za potpuno, djelomično,… mjerljive efekte još je (pre)rano. Da ponovimo: budžet za 2025. godinu nakon sedam uzastopnih (realnost, …upitna) donesen je na vrijeme voljom većine, otvorili smo se prema okuženju na sve četiri strane na stereotipan način jer nismo kapacitirani za inovativniji pristup, nakamčili (načelnikov izraz) smo i koji miliončić KM sa viših nivoa vlasti na različite namjere (uglavnom putnu i obrazovnu infrastrukturu,…), donijeli smo stotinjak akta među kojima i procedure nekoliko strateškog značenja (prostorni plan, regulacioni planovi,…). Kladuške lole već prepričavaju kada se Ljilja pojavi na društvenim mrežama da ponešto kaže o lokalnim vlastima da se odmah plasiraju vijesti o novim novčanim potporama,…

Ako između više od 200 stavki koje su bile na dnevnom redu Općinskog vijeća izdvojimo nekoliko, kao npr. Budžet za 2025., Prostorni plan Šumatačke luke, Regulacioni plan Novi centar i Krajišnik, komunalna potrošnja, cijene vode-komunalija, upravljanje nad Starim gradom,… vidimo da se radi pretežno o operativno proceduralnim stavkama. Još nismo vidjeli ni jednu tematsku sjednicu Općinskog vijeća o stanju i problemima u privredi, javnim preduzećima, demografiji, smjernicama za strategije, općem ambijentu,… To, između ostalog, znači da narodni izabranici još nisu „zagrebali“ u suštinske razloge nazadovanja Velike Kladuše u odnosu na prosjek FBiH, a nisu zbog lijenosti, potkapacitiranosti, površnosti,… Općinsko vijeće niti načelnik Boris Horvat u proteklih godinu dana nisu donijeli nijedan akt kojim su inicirali-pokrenuli izradu strateških podloga u formi elaborata, studija, analiza, izvještaja, kao npr. demografija, zdravstvo (koga briga što je Velika Kladuša na vrhu po karconogenim oboljenjima,…), obrazovanje (zašto je u Kladuši obuhvaćenost predškolske populacije sa predškolskim obrazovanjem dvostuko niža, oko 8%, nego u BiH,…),…
Osnovni razlozi nazadovanja Velike Kladuše su: toksičan opći ambijent, depopulacija, diskriminacije viših nivoa vlasti, stagnacija u zapošljavanju, naplata neporeznih prihoda, neefikasan rad općinske administracije, nagomilani problemi u javnim preduzećima i ustanovama, ekologija općenito,… Sa malo više volje i truda navedeni razlozi se mogu debelo „podbočiti“ potpuno i djelomično mjerljivim pokazateljima, kao npr. u FBiH broj stanovnika koncem 2024. godine manji je za 8% u odnosu na 2008. godinu, a u Velikoj Čaršiji za 15%, broj zaposlenih u istom razdoblju u FBiH porastao je indeksom 1,24, a u čarobnoj Čaršiji 1,12,…
Program rada Općinskog vijeća za 2025. godinu ni Program osnova i politika načelnika za mandatni period 2025/28. nisu fokusirani na stagnaciju-usporavanje nazadovanja Velike Kladuše! Opći globalni izazovi (globalizacija, tranzicija, hipotekarna kriza, migracije, pandemije,…) prohujalih decenija su žestoko „okrznuli“ Veliku Kladušu bez adekvatnih percepcija, reakcija,… narodnih izabranika svih nivoa. Detalji, konkretni primjeri,… su obrađeni u Biltenima za društvena kretanja, Alamanhima 2021/24., zbornicima radova,… i sve je uručivano putem protokola u kladušku „Bijelu kuću“!

Tužan primjer copy-paste kladuških strateških dokumenata
Već smo nekoliko puta pisali, skretali pažnju,… na brojne propuste koji doprinose nazadovanju Velike Kladuše, manjem životnom standardu, pogoršanju općeg ambijenta, depopulaciji, povećanju siromaštva,… Krupni propusti što kladuške kvazi elite pokušavaju „graditi razvoj“ na zaboravu, nedostatsku vjerodostojnih podloga u adekvatnim formama. Tužno je da godinu dana od preuzimanja mandata javnost Velike Kladuše nije upoznata o stanju i problemima dovršetka objekta Centra za kulturu, o stanju i problemima u javnim preduzećima, nema izvještaja o ostvarenju Strategije razvoja 2013/24., nema izvještaja o stanju i problemima realizacije „projekta stoljeća“, nema izvještaja o stanju i problemima prostorno planske dokumentacije, nema…

Najkraće: Općinsko vijeće je po propisanoj proceduri donijelo Odluku o izradi Regulacionog plana „Novi centar” Velike Kladuše. Načelnik je obavio svoje (imenovao Savjet za plan, sklopio Ugovor o izradi….). Savjet za plan je u julu razmatrao Prednacrt pripremljen po projektnom zadatku Službe… Po zaključku članovi savjeta su svoje pismene prijedloge,… dostavili u roku. Služba je proslijedila Kantonalnom zavodu… Oktobra 2025. Savjetu je prezentiran Nacrt…

U grafičkom i tekstualnom Nacrtu plana od oktobra 2025. godine nisam našao ništa od svojih priloga-prijedloga niti objašnjenja o (ne)prihvatanju. Da li su i šta od svojih prijedloga našli ostali članovi Savjeta nije mi poznato!
Moj prilog na tri stranice obuhvatio je
- a) Saobraćajnice,
- b) Namjena, razmještaj objekata.
Suština je fokusirana na:
Da se oko obuhvata od cca 47 ha oblika nepravilnog trougla sa polovine južne strane (od postojećeg objekta Kolimxa) predvidi skretna traka cijelim obuhvatom zapadne, sjeverne i istočne strane do Trnovačkog mosta sa trotoarom, biciklističkom stazom, zelenim pojasom…,
Da se predvidi prostora za javne potrebe: spremište za prihvat tople vode sa Baraka, gradski bazen sa sadržajima, gradski park sa sadržajima,…
Da sve treba pripremiti u skladu sa EU-direktivima koje se odnose na regulacione planove prostora.
Načelnik Horvat sa svojim mušketirima i mušketirkama neka radi kako misli da je najbolje, ali neka ne pokušava od ostalih praviti blećke i podmetati im (ne)pregledane materijale Copy-Paste Zavoda!
Još su brojni Kladuščani koji se mogu sjetiti kada je vijećnik Amir Purić pokušavao na sjednici Općinskog vijeća „dokazati“ copy-paste tekst u Programu rada načelnika Fikreta Abdića!
On The End odgovor na pitanje iz naslova (ima li rješenja)? Ima, ali sa odgovornim stručnim radom, poštivanjem argumentovanih prijedloga osoba sa referencama!

Savjet je 13.10.2025. donio zaključak o upućivanju Nacrta plana u daljne procedure, a na učesnicima je da li će i kako participirati.
Epilog je znan: Kladuša jedva da će sa ovakvim radom načelnika do konca 2025. godine imati usvojen Regulacioni plan Novi centar u kvalitetu koji će se moći koristiti bez arbitriranja polupismenih činovnika sa sumljivim diplomama, bez koruptivnih radnji, sa prvenstvom osiguranja javnih potreba. Imao je načelnik i drugih sugestija po kojima smo mogli imati usvojen Regulacioni plan Novi centar do konca 2025. ali on nije voljan, spreman,… razmotriti više opcija, odabrati „optimum“ ! Vjerovatno mu je to (pre)komplicirano štivo, a njegovi samodovoljni, umišljeni državni službenici od lijenosti nemaju prečeg posla!
Budimo bolji ljudi, radimo za sebe i zavičaj!
Velika Kladuša, 19.10.2025. ramoh45.07@hotmail.com

