Iscurilo je oko pet mjeseci mandata novoizabrane lokalne vlasti Velike Kladuše. Prekratko za opipljivije rezultate, ali dovoljno da se bar naslute nakane-namjere, šta, kako, s kime smjeraju? Malo sam propitivao „čaršijane“ s pitanjem sa kojom bi ocjenom od jedan do pet ocijenili proteklih pet mjeseci? Svi redom (radi se o desetak osoba koje prate rad lokalnih vlasti svako na svoj način) su bez dvojbe rekli između dvice i trice! Naravno, pridružujem se takvim procjenama! Realno nije ovo ni loša percepcija dijela zainteresovane javnosti ako se ima u vidu naslijeđeno stanje. Ohrabruje da su trendovi u dobrom smjeru. Nadati se boljem, efikasnijem djelovanju sviju koji su na izborima podržali novoizabranu lokalnu vlast? Primjetno je da se poboljšava poslovnička preciznost, transparentnost,…! Vođenje sjednica treba još poboljšavati? Komisije Općinskog vijeća trebaju biti još sadržajnije u smislu da materijale koje razmatraju, izvješća koja podnose sagledavaju širi kontekst, veća kritičnost prema onima koji pripremaju materijale za razmatranja.

U proteklih 100-njak dana, pored ostalog, zaintereovani su mogli vidno primjetiti par tendencija, kao npr. veliku zainteresiranost vijećnika oko postavljanja pitanja, inicijativa,… Odgovori na pitanja su interesantni za širu javnost pa bi bili uputno da se iskomunicira prihvatljiv „model“ da se odgovori (re)emituju putem radio stanica! Povremene nervoze načelnika, uglavnom kao rezultat „ciljanih“ provokacija treba avangardnije manifestirati bez emocija, uzbuđenja,… Na sjednicama Općinskog vijeća često se spominju „silni materijali“ koje je prethodni načelnik ostavio u amanet, kao zaostavštinu. Mogao bi Boris neke od tih materijala „delegirati“ nadležnim Komisijama Općinskog vijeća na razmatranja i očitovanja? Nije korektno to prešućivati i ili „podvlačiti pod tepih“!

Šta i kako zaista želimo

Promjene za Kladušu” su formalno pobijedile oktobra 2024. godine političarenje koje je Veliku Kladušu decenijama držalo „zarobljenu u sopstvene besmislice” sa rezultatom decenijskog nazadovanja. Sa 48. mjesta na rangu razvijenosti 2012. godine sklizali smo na 66. mjesto 2023. godine ili samo nas tri indeksna poena dijele od statusa izrazito nerazvijene općine.

Nakon skoro pa pet mjeseci funkcionisanja novoizabrane lokalne vlasti ulazimo  u „termalnu fazu” kada treba manifestirati više znanja, volje, umijeća, hraborsti, dosljednosti, ljudske korektnosti,… Teško je razumjeti da za četiri mjeseca nismo korigovali cijene vode, komunalija,… Decenijama se hranimo retorikama „šta će reći narod” koje počesto lansiraju oni koji su dobrana zaslužni da živimo u toksičnom ambijentu, da napredujemo u nazadovanjima, da tumaramo bez jasne i precizne vizije: šta, s kime, kako hoćemo-nećemo…! Većina oni koji se pozivaju „šta će reći narod” uživaju standard veći od svojih vršnjaka u okruženja, a raja na koju se pozivaju sa svojim standardom života dobrana kaskaju u odnosu na okruženje! Povećava se broj Kladuščana koji žive na rubu siromaštva, a broj izrazito siromašnih samo napominjem. Tko o njima i kako vodi računa? Nismo ni nagovijestili kako ćemo zbrinjavati najranjivije kategorije Kladuščana (oko 100-njak osoba sa posebnim potrebama)! Šta je sa planskim podlogama (analizama, studijama, elaboratima,…) za pripremu strateških dokumenata. Šta je sa informacijama, izvještajima o statusu decenijskih projekata (dovršetak zaobilaznice, odvodnja i prečišćavanje otpadnih voda, sanacija napuštenog korita Grabarske,…)? Kako (re)aktivirati prirodne i izgrađene resurse za dinamiziranje ravoja (stari gradovi,  lokacija Trnovi, bazeni u Maloj Kladuši,…)?

Jesmo li doista toliko deficitarni, potkapacitirani, nevoljni, neodlučni dezorjentirani,… da jasno, glasno, precizno,… kažemo, zapišemo, poručimo,… da hoćemo pravedno napredno inkluzivno kladuško društvo po uzora na moderne lokalne zajednice! U proteklih pet mjeseci više smo dali do znanja da naginjemo klijentalizmu, tajkunizaciji, koketiranjima s kim treba i ne treba, nego da donosimo strateške odluke koje će mijenjati opći ambijent, koje će jasno trasirati viziju modernog društva sa primjernim percepcijama i implementacijama temeljnih vrijednosti. Našu tromost, nesnalaženja, potkapacitiranost, nesposobnost državnih službenika u Jedinstvenom organu uprave dokazujemo na izborima za javna preduzeća, mjesne zajednice, … Nemamo tematskih sjednica Općinskog vijeća, nemamo javnih savjetovanja po strateškim dokumentima, nemamo…

Za razumjeti je, što ne znači i za odobriti da načelnik ima, pa i neprincipjelnu opoziciju iz redova Laburističke stranke i njihovih pobočnika. Njihovo jeste da „zanovetaju”, da presipaju iz šupljeg u prazno, da gataju, da snivaju nedosanjane snove, da… U proteklih 12 godina imali su priliku da pokažu šta znaju, umiju, mogu,… Teško je za razumjeti ako načelnik djeluje u raljama/čeljustima između svojih predizbornih obećanja, ljudskih uvjerenja,… i pozocije u Općinskom vijeću, državnih službenika, svoje administracije,… Građani koji se po bilo čemu putem protokola obraćaju Uredu načelnika nisu sigurni da će njihov akt biti bar pogledan, a kamo li…!

Načelnik Horvat ima solidnu deklarativnu podršku, ima primjerne nadležnosti, ima zadovoljavajuće materijalno financijske resurse, ima mogućnosti angažovanja, prerasporeda,… postojecih i potencijalnih kardovskih resursa, ima poslovnih i osobnih prijatelja, ima krhko zdravlje, ima i onih koji mu rade „o glavi – funkciji”, a možda najviše onih kojih očekuju nerealne stvari, koji samo nešto traže, koji… Sve je to ljudski za razumjeti! Nije ljudski „prijetiti” ostavkom, a da nisi pokušao ono šta se očekuje, šta je normalno da se poduzme na pravi način i u pravo vrijeme. Plašim se da zbog ograničene vizije, pomanjkanja avangardnih komunikacija,… uskoro ne postane „usko grlo” u poslovnom procesu koji treba da uspori – zaustavi nazadovanje Velike Kladuše. Još je vakat da neke od predizbornih ideja, preporuka,… (npr. Kladuški forum,…) ozbiljno pretrese – preispita? Načelnik već ozbiljno kasni sa Prijedlogom Osnova programa i politike u mandatnom periodu (čl. 50. Statuta Općine)!

Nastavljam(o) (ne)izbubljenu bitku za pravednu naprednu demokratsku Veliku Kladušu kao zajednicu sretnih familija.

Bajram Šerif Mubarak Oslun!

Velika Kladuša, 27.03.2025.  ramoh45.07@hotmail.com