Globalne okolnosti pod kojima ispraćamo januar 2025. su neizvjesne, izazovne,… pravi ambijent za narodne izabranike Velike Kladuše da pokažu šta hoće-neće, šta znaju-ne znaju, šta i kako umiju,…? Na internacionalnom planu odgledali smo inaguraciju Donalda Trumpa (1946) 47-predsjednika Amerike, još uvijek najmoćnije države svijeta. Mogli smo čuti, vidjeti ceremonijal u kojem, između ostalog, se šačica milijardera utrkiva tko će biti vidljiviji, utjecajniji,… tko će i kako doprinijeti pokušajima razvaljivanja decenijama uhrpavanog svjetskog poretka kojem se ozbiljno prijeti.

Bolji poznavaoci svjetskih (ne)prilika isčeprkali su interesantnu usporedbu američkog trumpizma formulisanog na osnovu inoguracijskog govora Donalda Trumpa 20. janura 2025. u Bijelim dvorima sa jednim tekstom objavljenim u veljači 1922. pod naslovom „Kamo ide ovaj svijet“ u talijanskom političkom časopisu Gerarchia, (proces restauracije desnice, istrošenost demokratije, život se vraća pojedincu, postojeći režimi su dali svoje,…), a čije se autorstvo pripisuje Benitu Mussoliniu. „Benito Amilcare Andrea Mussolini (Predappio, 29. srpnja 1883. – Giulino di Mezzegra, 28. travnja 1945.), talijanski novinar, političar, državnik, fašistički vođa (Duce) i diktator od 1925. do 1943. godine. Kao marksist od rane mladosti, postao je ubrzo nakon završetka gimnazije novinar u socijalističkim novinama” (izvor: Wikipedia).

Nema nikakve sumnje da je na sceni novo svjetsko geoplitičko preslagivanje-prekomponovanje moći, protekcionizma, utjecaja, hegemonije,… Poslije inaguracijskog govora 2025. mnogi se pitaju hoće li 2029. uopće biti nešto slično, nisu li prošlogodišnji demokratski novembarski izbori u Americi događaj koji se više neće ponoviti,… Neće li Trump i njegovi oligarsi Ameriku pretvoriti u Kraljevinu?

Na kontinentalnom, europskom planu, sem Rusije, prava konfuzija-zbrka tko će prije i bolje postati Trumapov faćuk, vjerni sluga bez pogovora. Javna priznanja europskih zvaničnika (od premijera susjedne Hrvatske i dr.) kako svi paketi sankcija Rusiji malo ili ništa (ne)znače, kako sa Putinom treba razgovarati, kako…

Na beha planu razvaljujemo  kakvu takvu, uglavnom klapavu-šlampavu državnu koaliciju i tako otvoramo razne mogućnosti, kombinacije, nova koaliranja,… Nove tenzije, nadmurdivanja, pozicioniranja u parazitskim institucijama, nove pohlepe,… Federalna Vlada se muči sa fiksalnim reformama, rad nam je najskuplji (preko 70% nameta), a plaće najniže,…

Predvodnici kladuških promjena, predsjedavajući Senata Asim Veladžić (1964) i načelnik svih građana Boris Horvat (1964) se „razmahali“, uglavnom po medijima i sjednicama kao da predstavljaju lokalnu zajednicu koja napreduje da sve pršti, kao da ne znaju za nejednakosti i siromaštvo, kao da nemaju oko 100 osoba sa posebnim potrebama, kao da je obuhvaćenost djece predškolskim obrazovanje iznad beha prosjeka (oko 15%), kao da ekologija cvata, kao da će izgradnja stanova bitnije poboljšati socioekonomsku sliku, kao… Uz svu (pre)zaposlenost nisu stigli za 60 dana utvrditi zatečeno stanje sa vjerodostojnim kvantitativno kvalitativnim obilježjima (pokazateljima). Zaboravio predsjedavajući OV da je njegova obaveza utvrditi postojeće stanje sa strateškim dokumentima (Strategija razvoja, prostorno planska dokumentacija, izmjene-dopune Statuta,…), zahtjevati verifikaciju stanja i „zasukati rukave“ da se pokrenu procesi priprema, smjernice, participacija građana,… Biće interesantno pratiti šta će, kako, čime, kada uspoređivati ili će kao i predhodnici pokušavati opjevavati ono šta je za žalovanje!

Koncem januara 2025. (28.01.) mogli smo odgledati IV redovnu sjednicu kladuškog Senata sa 24 tačke dnevnog reda. Pitanja vijećnika pljušte na sve strane. Još ne znamo kakva je sudbina pitanja, inicijativa? Brojnost i raznovrsnost pitanja i inicijativa vijećnika su najbolji dokaz kako kladuški poslanici na  kantonalnom i federalnom nivou „spavkaju“, da mjesne zajednice ne funkcionišu, da menagmenti javnih preduzeća i institucija na višim nivoima ne haju mnogo za kladuške nevolje, da…

Da pojasnim…

Obim, struktura, dinamika rada novoizabranih lokalnih organa vlasti u proteklih 100-njak dana su obećavajući. Još je dobrana primjetna opća deficitarnost, potkapacitiranost,… ali se uz bolji rad Komisija Općinskog vijeća dosta može poboljšati. U formalno poslovničkom aspektu treba još malo više poraditi na „finesama“. Nije dobro što se u pripremama materijala za Općinsko vijeće malo pojavljuje institucija Općinskog pravobranioca. Prava je šteta što za prvih 100-njak dana nije bilo ni jedne tematske sjednice Senata na osnovu koje bi se dalo dosta toga „isčitati“! Još ne možemo biti zadovoljni sa participacijom građana!

Međutim, još je rano govoriti o pravim efektima. Velika je promjena da se Budžet za 2025. usvojio od strane OV. Sada je na redu da se pomoću utroška sredstava kreira znatno povoljniji opći ambijent kao jedan od važnih razloga općeg nazadovanja Velike Kladuše. Budžet i Program kapitalnih investicija su pravi izazov za načelnika Horvata i njegove mušketire. Solidna financijska sredstva su na raspolaganja, a poduzetničko menadžerska inicijativnost, sposobnost,… načelnika na velikoj provjeri?

Zaintersovana javnost koja bar donekle redovito posjećuje Portal ReprezenT.ba  mogla je primjetiti da se već deceniju promoviše Koncept „Unaprijedimo Kladušu Zajedno/Let’s Improve Kladusa Together“. O Konceeptu dosadašnji narodni izabranici muklo šute! Da li i kakav stav će pokazati aktuelni ostaje da vidimo?

U Preglednom radu „Informacija o društveno ekonomskom razvoju…2013/23, između ostalog piše kako lokalna vlast (OV i načelnik) svojim (ne)činenjem doprinose povećanju nejednakosti u kladuškom društvu. Opće je prihvaćeno da se nejednakosti odnose na ubiranja, raspodjelu javnih prihoda, zarada, penzija,… Odluke OV koje se odnose na dotacije političkim strankama, paušale vijećnicima, naknade po komisijama, … generiraju nejednakosti jer se iznosi utvrđuju daleko u većim iznosima nego što su zarade u realnom sektoru.

Drastično povećanje nejednakosti u kladuškom društvu je decenijski blagonaklon stav lokalne vlasti prema potraživanjima Budžeta.

Priloženi akt navodi period 2016/24. Iz ranijih izvještaja,… znamo da ništa nije naplaćeno ni iz ranijih perioda.

Van razuma su objašnjenja koja pravdaju ovakav odnos prema regularnim potraživanjima. Oduvjek je bilo da se dugovanja izmiruju novčano ili imovinom. Kako to da su ostali (porezna uprava, radnici,…) povjerioci uspijevali naplatiti svoja potraživanja, a Budžet nije?

Iz ranijih Izvještaja,… znamo da je društveni pravobranilac često prisustvovao ročištima po potraživanjima po istim osnovama od fizičkih lica,…!

Vodeće industrije po zaposlenosti na području Velike Kladuše

Šifre

 Stavke

2014. 2016. 2020. 2023. 2024.
Ukupna zaposlenost 3.886 4.584 4.885 4.897 5.197
10-32 Industrija ukupno 863 1.058 1.295 1.120 1.187
25 Metalna industrija 73 169 206 298 222
22 Prerada plastike 138 162 246 253 261
10 Prehrambena industrija 228 306 201 209 227
16 Drvna industrija 67 56 191 159 157
13-14 Tekstilna industrija 222 235 82 57 73
32.30 Proizv. sportske opreme 18 81 205 8 11
Ostale industrije 117 49 164 136 236

Izvor : Porezna uprava FBiH, stanja na dan 31.12.

Budimo bolji ljudi i sa još više elana nastavljam(o) (ne)izgubljenu bitku za pravednu naprednu demokratsku Veliku Kladušu sretnih familija!

Čestitke uz Dan Općine svima kojima to nešto znači!

Velika Kladuša, 19.02.2025.  ramoh45.07@hotmail.com