Nazadovanje Velike Kladuše u odnosu na prosjek skromnog rasta BiH i nešto dinamičnijeg rasta bližeg okruženja sa sve četiri strane prepoznato je polovinom prve decenije 21. stoljeća u vrijeme pripreme prve Strategije razvoja Općine 2007/17. se povećavalo o čemu zorno svjedoči pomjeranje ranga na ljestvici od 79 općina FBiH sa 49. na 66. mjesto koncem 2023. godine odnosno index razvijenosti 73,3 smanjen na 63,0!

Padu sa 61. mjesta 2022. godine na 66. mjesto 2023. najviše je doprinio pad indikatora prihoda i pad indikatora zaposlenosti. Šta to znači u apsulutnim iznosima vidljivo je iz priloženih tabela!

Velika Kladuša kao solidno pozicionirana lokalna zajednica u skupini nedovoljno razvijenih općina od 2016. ubrzano se približava skupini izrazito nerazvijenih općina FBiH sa veoma izraženim nepovoljnim razvojnim tendencijama (depopulacija, stagnacija u zapošljavanju-posebno u industriji, povećanju siromaštva-oko četvrtina stanovništva nema dnevno prihod u iznosu oko 6 eura,…).

Strategija razvoja 2014/23. sadržajno i metodološki prihvatljivo je koncipirana, ali sa nekoliko nedostataka, kao npr. stručno pripremljene i verificirane „planske podloge”, nedovoljno obuhvaćeni i valorizirani prirodni i izgrađeni resursi u kvantitativno kvalitativno mjerljivim podacima, izostanak projekcije strateških socioekonomskih pokazatelja,…

Odnos prema socioekonomskom razvoju  perioda 2013/23. najbolje ilustruje rang 49. sa nivovom razvijenosti 73,3 koncem 2013. godine na 66. mjesto koncem 2023. godine. U vaktu načelnikovanja pripravnika Edina Behrića (1987) sklizali smo sa 49. na 56. i u režimu vladavine „menadžera svjetske relevancijeFikreta Abdića (1939) dogurali smo do 66. mjesta u FBiH.

Brojni izazovi u navedenom razdoblju (objava rezultata popisa stanovništva, Zakon o razvojnom planiranju… 2017., pojava migranata 2018., pandemija Covid 19., strateški  dokunenti USK-a, FBiH,…) nisu blagovremeno razvojno prepoznati.

Ključni faktori razvoja (Općinsko vijeće, načelnik, političke stranke, civilna udruženja) „gledali su svoja posla”. Ljubav, patriotizam,… prema zavičaju  su izostali, a prednost davana samodopadljivosti,  nevoljnosti, ravnodušnosti, apanažama,…

U navedenom vremenskom periodu realizovano je mnogo dobrih postignuća (infrastruktura, deminiranja, azil za pse lutalice, retenciono jezero, ulična rasvjeta, …). Izostali su projekti koji su mogli poticajnije djelovati za proizvodni sektor, posebno poljoprivredu, energiju, cirkularnu ekonomiju,…

Razvojna orjentacija preko javnih preduzeća nije bila osmišljena na ekonomski samoodrživim projektima posebno u sektoru proizvodnje hrane, korištenju otpada (oko četiri tone dnevno može se selektirati materijala za nove proizvode), podsticanje deficitarnih proizvodnih djelatnosti,…

Shodno Izvještaju o razvoju FBiH za 2023. (vidi: Tefter 546) GDP p/c u iznosu od 14.811 KM isti pokazatelj za Veliku Kladušu za isti period je oko 9.331 KM.).

Izrazito negativne tendencije ispoljene su u zaposlenosti proizvodnog sektora-posebno u industriji (poljoprivreda, industrija, građevinarstvo). O tome zorno svjedoče podaci Porezne uprave FBiH o kretanju zaposlenosti u industriji, kao npr. do pandemije (2018/19) učešće zaposlenih u industriji u ukupnoj zaposlenosti iznosilo je oko 30-tak procenata ga bi se koncem 2023. smanjilo na  oko 22%. Tokom 2019/20. izgubili smo oko 300 radnih mjesta u dvije industrijske djelatnosti (tekstilna i sportska djelatnost).

Nesnalaženja, diletantizam, lopovluk,… najbolje se zrcali u kretanju budžeta 2013/23.

Komparativni pregled kretanja „ključnih“ stavki budžeta

Stavke Kladuša Cazin
2013. 2023. 2013. 2023.
Procjenjeni broj stanovnika 47.199 39.288 62.808 64.284
Broj zaposlenih 4.131 4.921 5.392 7.380
Porezni prihodi u mil. KM 5,425 9,570 7,264 15,556
Neporezni prihodi u mil. KM 2,902 2,490 2,276 8,436
Plaće, naknade…mil. KM 2,637 4,241 3,364 7,764

Izvor: Prve dvije stavke Federalni zavod za programiranje razvoja FBiH

Tri zadnje stavke službeni glasnik odnosno novine sa službenih web stranica.

Posebni su poremećaji u rastu neporeznih prihoda. Treba istražiti zašto su neporezni prihodi u 2023. bili manji od iste stavke 2013. godine? Odnos poreznih i neporeznih prihoda 2013. sa 1,87 (5,425/2,902) pogoršao se 2024. na 3,84 dok je situacija za Cazin 3,19 za 2013. znatno poboljšana 1,84 za 2023. Porast poreznih i neporeznih prihoda 2013/23. ostvaren je indeks 149 (12,060/8,327), a porast plaća, naknada… za isti period bilježi indeks 161 (4241/2,637). Samo porezni prihodi Grada Cazina 2023. skoro su jednaki cjelokupnom budžetu Velike Kladuše za 2024. godinu!

Odnos neporeznih prihoda i plaća uposlenika je najbolji pokazatelj efikasnosti rada i poslovanja načelnika sa njegovom administracijom!

Osnovni razlozi nazadavonja Velike Kladuše nisu detaljnije istraživani, elaborirani, razmatrani na oficijelnim mjestima od strane nadležnih tijela Općinskog vijeća, niti je formiran „istraživački projekat” koji bi metodološki naznačio utjecaje ograničavajućih faktora razvoja.

Zainteresovani participanti Partnerske grupe (oko 40-tak slobodno mislećih Kladuščana iz svih slojeva kladuškog društva) koja promoviše Koncept „Unaprijedimo Kladušu zajedno“ su u kolokvijalno konzultativnim razgovorima identifikovali osnovne razloge nazadovanja, kao što su: veoma toksičan opći ambijent, najniže plaće u regionu, nevoljnost-ravnodušnost-potkupljivost, deficitarnost i potkapacitiranost lokalnih organa i nosioca mandata, te diskriminatorski odnos kantonalnih i federalnih organa, institucija,… Afera „Potkivanje” na državnom niovu inicirana od kladuškog preduzetnika, stečajni postupak „Kladušnica“ d. d., odnos prema opravdanim zahtjevima obeštećenja budžeta po osnovu obaveznika „Agrokomerca“ d.d.,… samo su nekih od primjera.

Elaboracija osnovnih razloga nazadovanja i njihova verifikacija na tematskom zasjedanju Općinskog vijeća je svojevrsni izazov, pa i sine quo non korijenitih promjena na kojima su dobiveni izbori oktobra 2024. godine!

Uputno bi bilo (re)definirati „viziju” Velike Kladuše kao pravedne napredne, moderne demokratske europske lokalne zajednice sretnih ljudi, ugodne za življenje i podizanje familija i shodno tome preciznije definirati strateške (pod)ciljeve.

Preporuke novoizabranim lokalnim organima vlasti

Na osnovu prezentovanog Preglednog rada, korespodentnih izvora (dokument u fazi završetaka koji sa preko 6.000 riječi opisuje kladuške uspjehe, padove, posrnuća,… zadnjih decenija, biće publikovan u formi brošure sa malim tiražom)),… s jedne strane i realnih potreba, izazova, institucionalnih obaveza, predizbornih obećanja 2024. godine (radikalne promjene koje trebaju doprinijeti poboljšanju općeg ambijenta sa konačnim rezultatima stagnaciju nazadovanja Velike Kladuše i poboljšanja kvaliteta življenja),… s druge strane nužno je:

Čim prije utvrditi realno stanje u Jedinstvenom organu uprave, javnim preduzećima i institucijama sa stanjem 31.12.2024., izvršiti objektivizaciju utvrđenog stanja i usvojiti operativne planove poboljšanja.

Sačiniti Sažetak izvještaja o ostvarivanju Strategije razvoja 2014-23. sa prilozima sažetaka ostvarenja za svaki strateški cilj i neizvršeni projekat.

Hitno pregledati već pripremljene razvojne projekte, projekte koji su u fazama izrade, te poduzeti potrebne aktivnosti aplikacija na adekvatne izvore financiranja.

Izvršiti pregled, selekciju,… stručnih radova (ekspertiza, elaborate, analiza, studija,…) sa kojima je nužno raspolagati pri pripremi strateških podloga-smjernica za pripreme strateških dokumenata (Prostorno planska dokumentacija, Starategija razvoja 2025-2035, Strategija kulture, Strategija ekologije,…).

Za svaki razvojni projekat na transparentan način poštujući adekvantne procedure definirati i usvojiti projektni zadatak.

Pripremiti Izvještaj o međuopćnskoj saradnji na pet područja navedenih u Strategiji razvoja, str. 119.

Da se u prvom kvartalu 2025. pripremi Informacija o kreditnoj sposobnosti Općine i kreditnim sposobnostima javnih preduzeća.

Umjesto Savjeta za Prostorni plan bilo bi efektnije imenovati Odbor za plan!

Izbjegavati imenovanja na značajnije pozicije osoba koje su zorli doprinijeli nazadovanju Velike Kladuše.

Državne službenike koji su izvršavali nezakonite naloge, a isto nisu prijavili nadležnoj inspekciji disciplinski procesuirati i pomjerati sa radnih mjesta.

Zainteresovani Kladuščani ma gdje bili i šta radili koji još drže do svog zavičaja mogli su u predhodnih pet Teftera pročitati, između ostalog, „nade i očekivanja”! Ovim Sažetkom i Preporukama imamo cjelokupan „uvid” kako bi mogli pratiti i motriti rad novoizabranih lokalnih organa vlasti bajkovite Velike Kladuše.

Prema dosada obznanjenim naumima (vidi sastave Komisija Općinskog vijeća,…) vidimo da su se dobro poraspoređivali, da su ipak apanaže u prvom planu, da se ne pridržavaju predizbornih obećanja (veća participacija građana,…)!

O budžetu za 2025. godinu ću namjerno prešutiti. Bilo bi mi draže da se išlo sa Odlukom o privremenom financiranju kako bi se ostavilo više vremena za pripremu budžeta, ali…

Nastavljam(o) (ne)izgubljenu bitku za pravednu, naprednu, europsku Veliku Kladušu!

Sretan Božić i Nova godina!

Velika Kladuša, 23.12.2024.   ramoh45.07@hotmail.com