Svi resursi su nastali na osnovu najboljih međunarodni praksi i na osnovu iskustava lokalnih redakcija
U Sarajevu je danas održana konferencija „Izbori 2024: Izazovi i resursi za medije” na kojoj su predstavljene Smjernice i Priručnik za izvještavanje o izborima, a uoči Lokalnih izbora 2024.
Smjernice za medijsko izvještavanje o izborima, koje su namijenjene online i štampanim medijima, usvojila je u martu 2024. Skupština Vijeća za štampu i online medije u Bosni i Hercegovini, i one su prateći dokument Kodeksa za štampu i online medije.
Svi resursi koje je Mediacentar Sarajevo razvio, uz finansijsku podršku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva, kako je naglasila izvršna direktorica Mediacentra Maida Muminović, nastali su na osnovu najboljih međunarodni praksi i na osnovu iskustava lokalnih redakcija koje godinama prate izbore i jako dobro poznaju kontekst u kojima se izbori odvijaju. Cilj je, kako je dodala, ne samo podsjetiti na profesionalne i etičke standarde, već potaknuti redakcije da traže kreativnije i konstruktivnije pristupe izvještavanju o izborima.
„Želimo dati doprinos proizvodnji medijskih sadržaja koji će informisati, ali i privući publiku, zainteresirati građane za aktivnije učešće u izbornoj debati. U današnjem medijskom okruženju, izvještavanje o izborima mora biti profesionalno i etično, ali i kreativno, inovativno, takvo da u fokus predizborne kampanje kao najglasniji i najuticajniji nametne interes javnosti“, dodala je Muminović.
To što su Smjernice izradili novinari i urednici znači da su realistične i odmjerene, istakao je Neil Kavanagh, zamjenik britanskog ambasadora u Bosni i Hercegovini.
„Ujedinjeno Kraljevstvo s ponosom podržava ove male ali značajne korake ka slobodnim i pravednim izborima”, izjavio je Kavanagh.
Dodao je da su dinamični mediji s novinarima slobodnim da izvještavaju činjenično, bez predrasuda, ključni stub funkcionalne demokratije što je izrazito važno tokom izbora. Podsjetio je na prethodno istraživanje Mediacentra koje je pokazalo do koje mjere je govor mržnje bio sveprisutan tokom izbora u oktobru 2022.
„Mnogi od tih narativa proistekli su iz narativa samih političkih partija a samo pojedine popularni mediji su ih direktno preispitali. Stoga je veoma važno današnje predstavljanje novih Smjernica i skupa alata koji će novinarima pomoći da učinkovitije izvještavaju o izborima“, rekao je Kavanagh.
Član Centralne izborne komisije Suad Arnautović je naglasio kako je Centralna izborna komisija kroz prethodne izborne cikluse bila subjekt ogromne količine dezinformacija u izbornom procesu, posebno za vrijeme Općih izbora.
„Cijenimo da će ove Smjernice doprinijeti da prije svega medijske kuće, novinari i novinarke koji prate izborni proces budu spremniji, pripremljeniji da odgovore na izazove koje predstoje pred Lokalne izbore 2024.“, izjavio je Arnautović.
Mediji su, kako je izjavila projektna koordinatorica u Vijeću za štampu i online medije u BiH Maida Bahto Kestendžić, dužni da se tokom predizbornog perioda pridržavaju etičkih standarda sadržanih u Kodeksu za štampane i online medije BiH i pripadajućim Smjernicama.
„Svakako, obaveza je i svih ostalih učesnika u komunikacijskom prostoru da se suzdržavaju od zloupotreba slobode izražavanja, odnosno korištenja govora mržnje, prijetnji i diskriminatornog govora“, kazala je Bahto Kestendžić.
U skladu sa principima slobode izražavanja, upravo Vijeće za štampu i online medije u BiH, dodala je Bahto Kestendžić, omogućava svim građanima, uključujući i političke subjekte, da se žale na sadržaje za koje smatraju da su netačni i neprofesionalni.
Priručnik za medijsko izvještavanje o izborima, koji je također predstavljen danas, zamišljen je kao online alat za sve medijske profesionalce i redakcije, bez obzira da li je riječ o elektronskim, printanim ili online medijima. Pisan je jednostavnim jezikom i primjenjiv za rad bilo koje redakcije sa savjetima koji se mogu koristiti „odmah i sad“, kaže koautorica Priručnika Albina Vicković, izvršna direktorica RTV SLON.
Ono što ovaj Priručnik razlikuje od svih prethodnih sličnih alata, kako je dodala Vicković, jeste to što sadrži i konkretne primjere iz prakse, izazove i zamke i savjete kako ih prevazići sa kojima se novinari i novinarke susreću u izbornoj godini.
„Priručnik tako sadrži i konkretne savjete kako da prevaziđemo određene izazove sa kojima se suočavamo na terenu (npr. funkcionerska kampanja), kako da se pripremimo za rad u izbornoj godini i ono što je posebno važno, kako da naše sadržaje učinimo privlačnijim za publiku, odnosno kako da u centar izvještavanja stavimo stvarne probleme građana i građanki“, rekla je Vicković.
Mediacentar Sarajevo će, prema riječima Maide Muminović, ove godine posvetiti posebnu pažnju izborima, s obzirom na to da su pred nama Lokalni izbori kada ćemo odlučivati o pitanjama koja su jako bliska svakodnevnom životu i prilikama u našim zajednicama.
„Vidimo veliki značaj i ulogu medija, posebno lokalnih redakcija, u usmjeravanju izborne debate na konkretna, životna pitanja i smanjenju prostora za uticaj propagande, štetnih narativa i dezinformacija“, izjavila je Muminović.
Priručnik za medijsko izvještavanje o izborima dostupan je u online formatu, a Smjernice za medijsko izvještavanje o izborima na stranici Mediacentra Sarajevo. Pripremljene su uz finansijsku podršku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva. (Mediacentar)
Foto: Jasmin Brutus/Mediacentar Sarajevo