RAČIĆ, GRMUŠA/BIHAĆ – Željeznička infrastruktura Javnog preduzeća Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine od početka godine intenzivno je na udaru neodgovornih i bahatih pojedinaca koji zarad vlastite koristi u pružnom pojasu potkopavaju zemljani trup Unske pruge te skidajući s nje šljunak, dodatno ugrožavaju njenu stabilnost. Upravi Željeznica tako rade veliku materijalnu štetu. Iako su takvi slučajevi prijavljeni inspekcijskim organima, gradskoj i federalnoj inspekciji izlaskom na teren utvrđene su nedozvoljene radnje koje u području Račića isticanjem traka zabrane pristupa nisu obustavljene u što smo se uvjerili posjetom ovom području s predstavnicima Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine.

Potkopavaju prugu i s nje skidaju tucanik

Da nesavjesni pojedinci u zadnje vrijeme u pružnom pojasu Unske pruge sve češće nelegalno izvode građevinske radove, potkopavaju prugu i s nje uklanjaju kamen-tucanik, potvrđuje i ovaj primjer u Račiću, području koje se nalazi u Nacionalnom parku „Una“, čime nanose štetu Upravi Željeznica Federacije BiH ali i ovom zaštićenom području. Pri tom se izlažu i opasnosti da izvodeći nelegalne radove ugroze i svoje živote jer se nalaze u neposrednoj blizini–elektro-kontaktne mreže čiji visoki napon može prouzrokovati smrt.

Već godinu dana bahati pojedinci uzurpiraju pružni pojas na dionici Unske pruge od Bosanske Otoke preko Bihaća do Martin Broda na kojem je uočen veliki broj nelegalnih radova. Oni građevinskom mehanizacijom potkopavaju kosine zemljanoga trupa pruge i zemljanim nasipom i kamenom tucanikom nasipaju put koji ranije nikad nije postojao, kaže Samir Alagić, direktor bihaćkoga Područja infrastrukture ŽFBH. -Mi se nalazimo na području Račića. Ovo je područje Dvoslapa i Troslapa koje spada u obuhvat NP „Una“ gdje je zakonskim aktima inače zabranjena bilo kakva gradnja, a također, prema Zakonu o sigurnosti željezničkog saobraćaja, zabranjena je bilo kakva gradnja u pružnom pojasu koji iznosi 8 metara od ose kolosijeka i u zaštitnom pružnom zemljišnom pojasu širine 200 metra i sjedne i s druge strane pruge, kaže Samir Alagić, direktor Područja infrastrukture Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine (PI ŽFBH) Svaki investitor koji želi graditi neki objekt u pružnom pojasu mora posjedovati saglasnost Uprave ŽFBH, naglašava Alagić. -U ovome slučaju, ovdje se put pravi na mjestu gdje nikad nije postojao put. Ovo je prije bila staza kojom su se kretali željeznički radnici i koja je služila za održavanje željezničke infrastrukture, prvenstveno, elektro-tehničkih i građevinskih kapaciteta, dodaje Alagić.

Trenutno stanje nije vraćeno u prvobitno, nelegalni radovi nastavljeni

Uzurpaciju pružnoga pojasa u Račiću i nelegalne građevinske radove u njemu, direktor PI ŽFBH prijavio je Federalnoj upravi za inspekcijske poslove koja je još u maju na teren uputila federalnoga inspektora za željeznički saobraćaj. On je utvrdio činjenično stanje i određenoj osobi naredio da se trenutno stanje vrati u prvobitno. -Kao što vidite, do danas to nije urađeno. Naprotiv, radovi su se nastavili i dalje pa smo mi također, alarmirali i obavijestili Građevinsku inspekciju Grada Bihaća. Bili na mjestu događaja, također, utvrdili činjenično stanje i zapisnički je bilo konstatirano da će se taj dio radova zabraniti, kaže Samir Alagić, direktor PI ŽFBH. Nakon toga, Područje infrastrukture Željeznica Federacije od Službe za inspekcijske poslove Grada Bihaća nije dobilo nikakvu informaciju pa su naknadnim izlaskom u Račić vidjeli da nedozvoljeni radovi nisu obustavljeni već ih je nesavjesni graditelj  nastavio. Izvođači nelegalnih radova usudili su se pokušati graditi i divlje željezničko-cestovne prijelaze. Jedan takav počeli su graditi na željezničkoj stanici Grmuša čime su također ugrozili pružni pojas. Gradska građevinska Inspekcija trakom je ogradila taj prostor i zabranila radove.

Inspektori zabranili izgradnju divljega pružnoga prijelaza

-Naši urbanističko-građevinski inspektori su odmah postavili i trake i znakove koji upozoravaju da se dalji radovi obustavljaju. Skidanjem tih traka čini se prekršaj, međutim, ima tu i elemenata kaznenoga djela zbog kojeg ćemo subjekte nadzora prijaviti nadležnim institucijama, kaže Anel Ramić, šef Službe za inspekcijske poslove Grada Bihaća.

-Pored toga što oštećuju naš građevinski dio željezničke infrastrukture, oni ugrožavaju vlastite živote. Te osobe koje izvode radove na dijelu pruge od Bihaća do Bosanske Otoke elektrificiranom monofaznim sistemom 25 kilovolti. Znači, govorimo o 25.000 volti i 50 Herca čije djelovanje ima smrtonosne posljedice za sve osobe koje ili svojim dijelovima tijela ili nekim provodnim tijelom, poput metalnoga dijela građevinske mehanizacije alata dođe u direktni dodir s dijelovima kontaktne mreže ili uđe u zonu opasnosti koja je na odstojanju dva metra od kontaktne mreže, kaže direktor Područja infrastrukture Željeznica FBiH, Samir Alagić.

Gradovi i općine po Zakonu o sigurnosti željezničkog saobraćaja od Željeznica FBiH moraju imati prethodne saglasnosti kako bi izdali bilo kakvu dozvolu za građenje u zaštitnom pružnom pojasu 200 metara od pruge. To je njihova zakonska obaveza i obaveza investitora koji žele graditi određene objekte. Željeznice Federacije BiH, ističe Alagić, nikome neće izdati prethodnu saglasnost za gradnju u blizini željezničke pruge gdje investitor graditelj ne posjeduje pristupni put do budućeg objekta. Slučaj je to kojeg smo zabilježili u Grmuši. Tako vlasnici polovine dosad izgrađenih objekata u pružnom pojasu od ŽFBH uopće nisu ni zatražili saglasnost za građenje, pa su time i nelegalno izgrađeni, tvrdi Samir Alagić, direktor bihaćkoga Područja infrastrukture Željeznica FBiH. Samir TULIĆ