BIHAĆ – Posljednjih godina u Bosni i Hercegovini sve više se raspravlja o dualnom obrazovanju. Ovaj sistem obrazovanja podrazumijeva da učenici srednjih stručnih škola osim teoretskog znanja u školama stječu i praktično znanje u poduzećaima, za koje su adekvatno plaćeni. Ovom konceptu obrazovanja od prošle godine približila se Mješovita elektrotehnička škola Bihać. Potpisani su ugovori s tri partner firme u kojima učenici pod stručnim nadzorom obavljaju praksu.
Pronašli partnere
Obrazovanje u Bosni i Hercegovini nije usklađeno s tržištem rada, ali ga je na ovaj način moguće unaprijediti, smatraju u resornom ministarstvu, Privrednoj i Obrtničkoj komori, gdje su i dali podršku za početak implementacije ovoga programa. Na temelju programa osigurane su i stipendije za četiri učenika, koji praksu obavljaju u partnerskim firmama pod nadzorom stručnjaka. -Još prije rata naša ustanova je školovala učenike koji su radili u privredi a u ovom posljeratnom periodu taj koncept se izgubio. Kad smo uvidjeli nedostatke i probleme tržišta i škole, šta smo sve izgubili, onda smo to nazvali novim terminom, dualno obrazovanje i počeli ga implementirati koncem 2017. godine. Dobili smo podršku Ministarstva vanjskih poslova Njemačke, njemačkih fondacija, Udruženja „Progres“ iz Sarajeva, koje je njihova produžena ruka za Bosnu i Hercegovinu, Industrijske privredne komore Berlina, i svakako, i našeg Ministarstva obrazovanja, kaže Samir Bećirspahić, direktor Mješovite elektrotehničke škole u Bihaću. Dodaje kako su dva učenika Mašinsko-saobraćajne škole koji praktičnu nastavu izvode u proizvodnim pogonima temeljem koncepta dualnog obrazovanja, dobila stipendije. Prošle i ove godine učenici trećih i četvrtih razreda, tehničari mehatronike, jedno polugodište su proveli na praksi u poduzećima kako bi se sagledale sve prednosti i nedostaci i za ovu školsku godinu proširio koncept dualnog obrazovanja.
Stipendija 75 eura
-Naša škola se može pohvaliti da je jedina koja je svojim učenicima sama osigurala stipendije, po učeniku mjesečno sedamdesetpet eura na period od šest mjeseci koliko učenici idu na praksu. Prva grupa učenika završava krajem ove godine kada će biti isplaćena posljednja stipendija. Ovaj projekt prati i podržava Obrtnička komora USK-a, što je važno da bi se projekt dualnog obrazovanja održao, kaže direktor Bećirspahić i dodaje da se ovaj koncept nastavlja i u narednoj školskoj godini uz uključivanje većeg broja zainteresiranih preduzeća. Ekrem Memagić pohađa četrvrti razred Elektrotehničke škole, smjer tehničar mehatronike i zadovoljan je znanjem koje je stekao u elektro-servisu u kojem obavlja praktičnu nastavu. -Naučim uvijek nešto novo a većinu gradiva sam već savladao i stekao praktične vještine. Imao sam ponude da ostanem u ovom servisu ali mi to nije cilj. Odbijam samo iz jednog razloga jer u inostranstvu imam bolje uslove za rad a i posao je bolje plaćen. Po završetku svoga školovanja, na žalost, ne vidim se u Bosni i Hercegovini, kaže Ekrem. Primarni zadatak dualnoga obrazovanja jeste rješenje akutnoga problema u BiH, a to je nezaposlenost uglavnom mladih. Stoga u resornom ministarstvu, Privrednoj i Obrtničkoj komori smatraju da učenici trebaju više vremena provoditi na praksi u proizvodnim pogonima. Tako bi poslodavci mogli osposobiti kadar kakav im je potreban, a mladi odmah po završetku školovanja dobiti posao. Samir TULIĆ