Sa sarajevskim srednjoškolcima napravio Yugu na solarni pogon

SARAJEVO – Profesor Sabahudin Vrtagić i magistar Semir Šakanović, iz Velike Kladuše, zajedno sa učenicima Međunarodne škole u Sarajevu, razvili su automobil na solarni pogon. Legendarni Yugo 45 je preuređen i sada umjesto nafte kao pogonsku energiju koristi sunčevu energiju. Yugo na solarni pogon već privlači veliku pažnju, kako slučajnih prolaznika, tako i onih koji žele saznati više o tome kako izgleda i radi automobil na solarni pogon. Njegova prva prezentacija održana je krajem maja prošle godine. Popularni Yugo 45 produžen je za 95 cm, a profesor Vrtagić objašnjava kako je želio produžiti Yugu kako bi dobio sasvim autentičan automobil. To je bio i jedan od najkomplikovanijih zadataka prilikom izrade ovog automobila jer je trebalo rasjeći automobil, produžiti ga i potom spojiti. -Htjeli smo dobiti nešto novo, i čini mi se da smo uspjelim kaže Vrtagić. „Solarni Yugo” sada je dvosjed, dok je stražnji dio rezervisan za solarne panele i akumulatore. U automobil je ugrađen elektični motor iz viljuškara, a njegova sadašnja snaga je šest kilovata. Motor je sam po sebi snage 13 kilovata, ali je tu snagu imao na 80 volti. Međutim, sada je spojen na 48 volti tako da mu je i snaga manja. Na automobil su instalirana i dva solarna panela, oba snage po 175 wati, a unutar automobila su ugrađena i četiri akumulatora. Kada je prosječno sunčan dan, u roku od desetak sati moguće je napuniti jedan akumulator, a kada nema sunca akumulatori se mogu puniti i punjačem koji je specijalno napravljen za ovaj automobil. U automobilu je ostao Yugin mjenjač s pet brzina i rikvercom, a sada automobil ima i dvije električne brzine.

3
Vrtagić kaže kako je prilikom testiranja ostvarena maksimalna brzina od 70 kilometara na sat, ali da će pravi testovi tek uslijediti kada automobil bude registriran i kad izađe na neki od puteva. Pretpostavlja da je autonomija automobila oko 50 kilometara, ali će i taj aspekt dodatno biti testiran nakon registracije automobila. A registracija ovakvog automobila je još jedna prepreka u nizu koju nastoje savladati. Zakoni u BiH ne poznaju električne automobile, a posebno ne poznaju automobile na solarni pogon. Atest nastoje dobiti na Mašinskom fakultetu u Sarajevu, ali kažu da nemaju pojma kakvi će podaci pisati u saobraćajnoj dozvoli koju tek očekuju.

2
-Mi nemamo zakon o električnim vozilima, e sad kako će oni njega nazvati stvarno ne znam. Možda ga nazovu električni četverotočkaš ili nešto slično, kazao je Vrtagić. On dodaje da je projekt vodio zajedno sa svojim učenicima, koji su mu pomagali u svemu od prikupljanja novca do same izrade automobila. –Naravno, nisam im smio dati da rade neke stvari koje mogu biti opasne, kao što je rad s istosmjernom strujom, ali su u ostalim fazama projekta dali puni doprinos, istakao je Vrtagić koji je dodao da je imao pomoć i od mnogo drugih ljudi. Učenici su kazali kakao im je bilo teško izdvojiti šta je bilo najinteresantnije prilikom rada na ovom projektu. Ako biste htjeli da iskoristite besplatnu sunčevu energiju i napravite ovakav automobil, spremite se i na određene troškove. Vrtagić objašanjava da je u ovaj automobil uloženo 7.000 KM, ali i mnogo sati vlastitiog rada, kao i pomoći prijatelja koji svoj rad nisu naplatili. Prva prezentacija Yuga 45 izazvala je ogromnu pažnju te preko 2.500shares. Pripremio: Esad ŠABANAGIĆ