Kladuška vrduljanja između pravde i nepravde

Da li su i kako Kladuščani iskorijenili nepismenost? U Konceptu Unaprijedimo Kladušu zajedno, preciznije u Biltenima za društvena kretanja u bajkovitoj Čaršiji  dokumentovano je prezentovano zainteresiranim autohtonim i pridošlim Čaršijanima  nazadovanje Kladuše u odnosu na beha prosjek. Kao osnovni razlozi nazadovanja u novom društvenom političkom sistemu pluralističke demokratije identifikovani su: povijesno naslijeđe (kome volja neka krene od danas do kladuškog „zlatnog doba“ označenog vremenskim periodom 1975-1985. Ili neka po volji izabere vrijeme  i-ili povijesni događaj iz višestoljetne kladuške povijesti i kvalitativno kvantitativnim pokazateljima dođe do „zlatnog doba“), barijere-blokade-diskriminacije-satanizacije posebno karakteristične za period 1995-2005., nesnalaženja lokalnih elita koncentrisanih u lokalnim vlastima i predsjedništvima političkih stranaka odnosno njihovih podupirača raspoređenih na ključnim pozicijama u kladuškom društvu, kriminalna privatizacija,… Svi budžeti Velike Kladuše unazad 10-tak godina uključujući i Nacrt budžeta za 2017. godinu (10,9 mil. KM) koji je bio predmet javnih rasprava tokom januara 2017. su nepravedni, generiraju ekonomsku nejednakost građana, socijalno su neprihvatljivi, razvojno beznačajni, moralno upitni, normativno problematični (nema potvrda zvaničnih revizija,…). Da bi navedena konstatacija bila malo prihvatljivija: vjećnički paušali, komisije Općinskog vijeća oko 200.000 KM (za 2015. iznosili 225.000 KM, dok je za isti period u Cazinu koji ima oko 64% više stanovnika od Velike Kladuše isti kod iznosio 235.000 KM). Ljudski shvaćena percepcija pravednosti podrazumjevala bi da od navedenog iznosa (preko 200.000 KM) trebali imati koristi svi oni koje su građani Velike Kladuše neposredno birali (vijećnici, članovi savjeta mjesnih zajednica, članovi džematskih odbora) prema jasnim socijalno demokratski dogovorenim mjerilima. Vijećnički paušal od 450 KM/mjesečno je za kladuške uslove sramotan! Putem budžeta se uporno generira ekonomska nejednakost građana-zaposlenika. Koristeći diskriminatorski zakon koji državnim službenicima obezbjeđuje sve, bez obzira na rezultate rada i njihov stvarni doprinos sveukupnom razvoju lokalne zajednice, isti su super povlašteni u odnosu na zaposlenike u realnom sktoru! Naplata neporeznih prihoda najvjerodostojnije potvrđuje efikasnost rada Općinskog organa uprave! Tako npr. Općinski organ uprave susjednog Cazina za 2015. godinu kompletne bruto plaće i ostalo (3,524 mil. KM) podmiruje iz neporeznih prihoda (3,962 mil. KM) sa viškom od 438.000 KM. Za isti period kladuški Općinski organ uprave za bruto plaće i ostalo potroši 2,781 mil. KM što je više za 323 hiljade KM od naplaćenih neporeznih prihoda (2,458 mil. KM). Socijalna neprihvatljivost kladuških budžeta potvrđuju brojke da oko 5% budžeta se ne odvaja za socijalne namjene, npr. za 2015. godinu Centar za socijalni rad imao je budžet od 435 hiljada KM, a grant za pojedince samo 57 hiljada KM. Za isti period cazinski Centar za socijalni rad imao je budžet od 1,410 mil. KM, a grant za pojedince 1,010 mil. KM. U Velikoj Kladuši naknade ta „tople“ obruke Općinskog organa uprave za 2015. veći su za 3,15 puta od socijalnog granta (180/57). U Velikoj Kladuši naknade članovima Upravnog odbora Centra za kulturu (8.280 KM) veći su od troškova kulturnih manifestacija koje ova ustanova priredi za građane! Cazin je 2015. isplatio poticaja za poljoprivredu 220 hiljada KM, a Kladuša 64.433,91 KM. Zahvaljujem svima onima koji su glasali protiv kladuških budžeta zadnjih 10-tak godina (KSPP, SDA,…)!

Naš Nacrt budžeta za 2017., a nije naš

Koncem 2016. godine Općinsko vijeće je podržalo Nacrt budžeta za 2017. u iznosu od 10.9 mil. KM i uputilo na javnu raspravu. Na oficijelnoj web stranici (kladusa.gov.ba) ispod budžeta nema imena aktuelnog načelnika Općine. Zvanični ovlaštenik za tumačenja budžeta (Ismet Hušidić) prešućuje odgovor na postavljeno pitanje. Tokom javnih rasprava o Nacrtu budžeta za 2017. javnost se zbunjuje kako to i nije „pravi“Nacrt, da će isti doživjeti radiklane promjene, …Klasične manipulacije sa kojima se baca prašina u oči građanima! Na pitanje Amira Purića koja je uopće svrha raspravljati o Nacrtu budžeta za 2017. ako će isti biti korjenito drugčiji, nije bilo reakcija! Smiješno je tumačenje ovlaštenika Hušidića, oko financiranja mjesnih zajednica, nevladinih organizacija,… Pitanje: neka po istom paragrafu po kojem je predviđeno 225 hiljada KM za vijećnike i komisije predvidi i mjesne zajednice, nije bilo odgovora! Predsjednici mjesnih zajednica stidljivo (svaka čast Vrnograču) i udvarački debatiraju o budžetu! No, bez obzira čiji je Nacrt budžeta za 2017. Općine Velika Kladuša koji je ponuđen javnosti radi se o nepravednom, sramotnom aktu! Onima koji imaju drukčije argumente predlažem javno suočavanje, pa da vidimo kako stvari doista stoje!

Šta je pokazala Centralna javna rasprava

Prema već najavljenom rasporedu 20. januara u 10:00 sati u Općinskoj vijećnici okupilo se oko 100-njak građana. Većina je pozdravila ovakav vid okupljanja! Više od dva sata potrošili su predstavnici službi Organa uprave, poslanici Laburističke stranke, dva javna preduzeća i dvije javne ustanove na svoja izlaganja, uglavnom šuplja-repeticija poznatih stvari. Skup je trajao više od četiri sata, a šta i koliko je tko „profitirao“ neka se sam izbilansira. Moglo se čuti vrijednih prijedloga, sugestija, razmišljanja, osobno sam „profitirao“ (Registar javne imovine i obeštećenja građana, intenzivnija naplata prihoda-posebno po osnovu legalizacije bespravne gradnje, drukčiji pristup socijalnim pitanjima,…)! Presjedavajući javne rasprave (Hušidić) i pomoćnici nisu objasnili zašto su maksimalno ispoštovali „zakone“ o budžetu kada su u pitanju njihove privilegije, a nisu ispoštovali odredbe koje se odnose na izdvajanja,  za poljoprivredu, sport,…! Na javnoj raspravi nismo čuli ništa o „političkim smjernicama“ za pripremu budžeta, kao npr. kako i kada će Općinski organ uprave uskladiti broj izvršilaca (trenutno preko 90) sa opće poznatim „direktivama“ (na 1.500 građana jedan činovnik), zašto u budžetu oko dvije trećine prihoda „pojede“ administracija, koji razvojni projekt iz Strategije razvoja 2014-2024. će biti realizirani,… Malo je čudno da su činovnici financijske službe „glavni“ tumači stavki budžeta? Gdje su članovi Komisija Općinskog vijeća? Zašto nije bilo predhodnih duela oko Nacrta budžeta na Radio Velika Kladuša? Malo se raspravljalo o budžetu kao političko normativno moralnom aktu, a više o konkretnim zahtjevima financijske prirode bez jasnih unaprijed iskomuniciranih kriterija! Malo se upuštam u rizik ako kažem da rješavanje oko 200 (od ukupno oko 1.500) zahtjeva za legalizaciju bespravne gradnje udovoljava 90% opravdanih zahtjeva angažovanja budžeta!). Još uvijek javnost nema jasnih i preciznih namjera i orjentacije nove lokalne vlasti! Tokm februara treba očekivati: Program rada Općinskog vijeća, Program rada načelnika za mandatni preiod (rok 60 dana od konstituirajuće sjednice Općinskog vijeća, drugi decembar 2016.), Prijedlog budžeta za 2017! Tek na osnovu sučeljavanja navedenih dokumenta možemo očekivati jasniju (dez)orjentaciju! Velika Kladuša, 21.01.2017.  ramoh45.07@hotmail.com