Zainteresirani Kladuščani koji žive (molim: razlikovati šta znači živjeti, a šta boraviti) u zavičaju i za zavičaj, ma gdje bili i šta radili, mogu svjedočiti derneku u Sportskoj dvorani koncem decembra 2019., skupu u hotelu Konak, tekstu urednika Portala Reprezent.ba (ko koga handri,…) kao i ostalim eventima na temu: razvoja Velike Kladuše! Ne bi li za Veliku Kladušu bilo korisnije da se koncem decembra 2019. (nakon 52 godine) održao Drugi sabor na temu razvoja na kojem su trebali učestvovati svih 13 ključnih faktora plus savjeti mjesnih zajednica (vidi: str.149) za implementaciju (ne)važeće Strategije razvoja Velike Kladuše 2014.-2023., proglašene na Općinskom vijeću šestog januara 2014!?
Opće je znano, a brojni izvori („Velika Kladuša kroz stoljeća“, Rijeka, februar 1987., brojni tekstovi, a posebno kolumna Tefter,…) svjedoče da je Velika Kladuša do 1984. godina ostvarila „zvjezdane“ rezultate u društveno ekonomskom razvoju. Temelji društveno ekonomskog razvoja do 1984. godine „fundirani“ su na Prvom velikokladuškom saboru na temu razvoja (poglavito poljoprivrede) koncem decembra 1967. godine. Šta se sve, kada, kako zbivalo u društveno ekonomskom razvoju 1968.-1984. zainteresirani mogu pronaći u nebrojenim publikacijama. Za bolje razumijevanje ovog teksta napominjem da je Velika Kladuša koncem 1971. bilježila zaposlenost u privredi Općine 1.278 (od čega u Saniteksu 549) i koncem 1984. godine 9.707 (od čega u Saniteksu 1.712). Isto tako je iz brojnih izvora poznato u kakvom općem i specifičnom (čitaj: lokalnom) ambijentu i sa kojim osobama sa posebnim ovlaštenjima u vanprivredi i privredi su navedeni rezultati ostvareni!
Fantastični rezultati društveno ekonomskog razvoja u razdoblju 1968.-1984. ostvareni su prvenstveno izuzetnom motiviranošću Kladuščana da u definiranim okvirima i ambijentu koriste sve resurse kako bi čim prije „napustili“ vjekovnu zaostalost, učmalost, neimaštine,… što im i uspijeva 31.12.1979. Sa ovim datumom Velika Kladuša „napušta“ klub izrazito nerazvijenih općina SRBiH (znači ostvaruje rezultate četiri pokazatelja veća od beha prosjeka). Ova činjenica, između ostalog, znači da se više nije moglo računati na brojne podsticajne faktore (manje korištenje fondova za izrazito nerazvijene, strožije zaduživanje, „gušća sita“ pri vrednovanjima investicionih programa,…). Početkom petoljetke (1981.-1985.) dolazi do postepenog „zamora“, ravnodušnosti,… Osnovni razlozi „zamora“, ravnodušnosti,… su gubljenje utjecaja i moći zaposlenih radnika pri izborima organa upravljanja (radničkih savjeta, komisija,…), organa rukovođenja (inokosnih organa,…), organa nadzora-kontrole, raspolaganja sa viškom vrijednosti… Ključne nadležnosti radnika postepeno u ime njih preuzimaju etatističko birokratizirane korumpirane strukture locirane u Općinskom komitetu, Skupštini općine, vaninstitucionalnim centrima moći koji sve više i bezobraznije upravljaju sa „viškom vrijednosti“! Konkretno, u Saniteksu se poslije 1980-tih stanovi dodjeljuju rodbini, sekretaricama, krediti podobnim, rukovodeća radna mjesta poslušnim, stipendije svima, troškovi reperzentacije, putovanja,… rastu vrtoglavim procentima, radnički savjeti i njihove komisije su formalnost, završni računi se „štimaju“,… U ostalim nosiocima razvoja (AC, Grupex, Kladušnica, Komunalno,…) stanje je još gore uz očevidnu korupciju, klijentalizam,… Kršenja ljudskih prava (npr. rad na crno, isplate plaća putem kartica,…), nepravde, nejednakosti postaju učestale činjenice. Pripadnici kladuških (kvazi)elita se takmiče tko će biti bolji vazal, vezir, poslušnik, budala,…! Koga interesuju detalji neka se raspita kako su organizovane razne fešte, žurke, a posebno rođendan u „Sedri“ onom koji miriše travu odozdo, a zove se Hakija Pozderac (1919.-1994.).
Zašto je 1984. ključna prekretnica od dinamičnog razvoja prema posrnuću
Nagomilane probleme u Državi etatističko birokratske strukture (čitaj: Predsjedništva vlasti i partije) pokušavale su rješavati razvojem socijalističkih samoupravnih društveno ekonomskih odnosa definiranim u Antiinflacionom programu, a od 1982. Dugoročnim programom ekonomske stabilizacije. Velika Kladuša je prednjačila u ovim nakaradnim dodvoravanjima političkim centrima moći i gušenju kritičkog promišljanja općenito.
Jula 1984. Vlada Skupštine SR BiH po nalogu Partije piše Kladuščanima, a posebno AC kako se moraju smanjivati investicije, a poboljšavati „kvalitetne pokazatelje razvoja“ (produktivnost, ekonomičnost, rentabilnost,…), te da Poslovodni organi AC moraju pristupiti izradi Programa konsolidacije poslovanja! Ostalo je povijest koju većina Kladuščana izbjegava prihvatiti! No matter! Činjenice ostaju činjenice, bez obzira da li se kome dopada ili ne! Ono što je sve zaslugom Abdića od 1984. godine ostvareno isto tako je njegovom zaslugom otišlo u vražju mater!
Načelnik Abdić i njegovi članovi savjeta mjesnih zajednica su licemjerni
Početkom januara Radio Velika Kladuša sa primarnim zadatkom opjevavanja obavještava javnost o sastanku načelnika i saradnika sa članovima savjeta 14 mjesnih zajednica na temu razvoja, poglavito poljoprivrede. Zašto su licemjerni? Licemjerni su zato što se načelnik Abdić ne pridržava Strategije razvoja 2014.-2023. i zato što savjeta mjesnih zajednica nema među 13 ključnih faktora za implementaciju Strategije! Troše javni novac na prevažna pitanja na nelegitiman i neprihvatljiv način! Abdić je uspio 1981/84. pretvoriti u svoje vazale (poslušnike, pobočnike,…) 50-tak radničkih savjeta, isto toliko organizacija Saveza komunista, sindikata, općinske strukture,… a koncem druge decenije 21. stoljeća to pokušava sa savjetima mjesnih zajednica. Ne sumnjam da neće uspjeti! Privilegije, sinekure, apanaže dobar broj Kladuščana obožava, prihvata, rado ima, žudi za vazalstvom!
Kontekst vremena (pluralizam, kapitalizam, sistem vrijednosti, razvoj demokratskih procedura,…) mentalno zdravi nekorumpirani Kladuščani žele Veliku Kladušu kao pravedno napredno inkluzivno društvo u kojem će se podizati familije, imati interesa investirati, poštivati ljudska prava,…Navedenom cilju se brže približavamo kritičkim promišljanjima, bitno povoljnijim ambijentom, javno privatnim partnerstivma-ulaganjima,…! Bez diskriminacija, korupcije, klijentalizma,…! Sve transparentno, bez izuzetaka! Ovo što imamo zadnjih četvrt stoljeća nije ono što moderna civilzacija podrazumjeva (manje nepravdi, manje nejednakosti, više ljudskih prava i građanskih sloboda, nulta korupcija, bez klijetalizma,…). Koga interesuju detalji neka na portalu Reprezent.ba potraži i pročita devet izdanja Biltena za društvena kretanja!
Koncept „Unaprijedimo Kladušu zajedno /Let’s Improve Kladusa together“ je prekomplicirano štivo za načelnika, pobočnike, vazale,… Otvorite dijaloške emisije na Radiju Velika Kladuša, pa da se vidi kako stvari stoje!? Ko je za samoodrživi razvoj, a tko pere novac. Slika plantaže kestena prikazana na portalu Reprezent,ba je deja vu /već viđeno 1960-tih sa šljivikom na Johovici, 1985-tih sa višnjama, 2010-tih sa orasima,… Zašto oni „poljoprivrednici“ koji su već dobili sadnice oraha,… ponovo dobivaju poticaje za višegodišnje nasade ljeske,… Dokle? Tko mi dojavi da ima kestenova šuma na pretežno južnim padinama ima pristojnu nagradu!
Velika Kladuša, prve snježne nedjelje, 19.01.2020. ramoh45.07@hotmail.com