Preslagivanje ili pad vlade

Autor: Hasan ZULIĆ

„Koalicija je dinamički sporazum koji traje sve dok u partnera korist od tuđe snage premašuje gubitak zbog vlastitih ustupaka. Koalicija predstavlja sposobnost na stalno nove nagodbe, radi postizanja zajedničkih ineresa pri čemu svaki partner zadržava i čuva vlastite pojedinačne interese. Koalicija stalno preispituje, širi ili sužava zajedničke interese, ovisno o promjeni okolnosti u kojima djeluje. Koalicija traje dok koškanja iz taktike ne pređu u strategijsku odluku izmjene profila. (Encyclopedia Brittannic).

Sredinom ljeta iz kantonalne vlasti u nedođiju naprasno su ispraćeni nepodobni i neposlušni vlastodržci. Leptiri bez krila, duopol SDA – SBB, osokoljen saznanjem da ima političku moć, bez većeg napora presložio je skupštinsku većinu. Preslaganje zakonodavne vlasti omogućio je drugi skup letača bez krila, laktovima se služeći da polete u orlovske visine, treći, četvrti i peti igrač, SDP, DF i Laburisti, s ljevice, inače izborni luzeri. Iako skupštinska većina ima programske razlike i svjetonazor, interes ih je zbližio, ali i ograničio da se založe za isti cilj: izlazak iz dužničkog ropstva i stvaranje uvjeta za oporavak ekonomije. Mogućnost novih nagodbi, Vladu Huseina Rošića, dovelo je do plesa na litici. Pitanje je da li će izgubiti obvezujuće izvide ekonomske agende ili će se kretati utabanim stazama oportunizma koji vodi u krizu sa nesagledivim posljedicama. Vladi prijeti stalna opasnost da se promjene socijalno – ekonomskog obrasca potisnu u lošu beskonačnost, da ne prođe kroz čistilište i ode u mirovinu, jer ne zna ili neće da zna kako dalje i bolje. Nova politička moć nije osvježila i ojačala reformske korake, u pitanju je običan spin, malo ili nimalo tandem Izetbegović – Radončić, sljedbenici u vlasti USK–a nisu ponijeli bajrak ekonomske stabilnosti i pokazali izraženu volju da odlučno krenu u oživotvorenje usvojene Reformske agende i u ovom dijelu zemlje. Prethodna Vlada Izudina Saračevića bila je promašen politički projekt, reforme je zakopala u zemlju, zato se sada ne vide i ne cijene, iako su one osnova i jedine mogu držati zgradu cijelog Kantona. Politički identitet SDA i SBB blijedi, postaje jedva prepoznatljiv, urušava se brend, infrastruktura i biračko tijelo. Iako u ovih nekoliko mjeseci pokazuje obrise promjene dinamike rada Vlade bez značajnih rezultata, premijer Husein Rošić u svojim rukama nema čvrstu podršku svoje stranke, a Demokratska fronta razmatra mogućnost izostanka podrške poslije 100 dana „grace“ perioda. Šta se događa na krajiškoj političkoj sceni? Već dvije godine desni koalicijski partneri priređuju igrokaz u kojem se na trgovini mandata ishodi „reset“ vlasti. Makoliko se stranačke vođe trudile da uvjere javnost da narodnjački interesni politički blok radi okay, javlja se, s vremena na vrijeme pukotina koja ozbiljno navještava razvod. Naime, vještom zamjenom teza ciljano se na SBB–ov račun fakturiše krivnja za loše rezultate na općinskim izborima. Da taj populistički duet znatno urušava svoj izborni kredibilitet upućuje i niz okolnosti. SDA i SBB su svjetonazorski bliski, ali njihovi politički programi nisu kompatabilni. Obje stranke su narodnjačke, demoislamske. U SDA znaju da su u SBB dobili takmaca kalibra „stani malo od Sara’jva Bakire i mi konja za trku imamo“, koji ako korijen izraste u stablo na političkoj sceni može preoteti korpuse dojučerašnjih birača. Kako bi na vrijeme spriječili da novi špic igrač ojača, poraste i dobije udarnu snagu da zabija golove na njihovoj strani političkog terena, SDA je u skladu sa svojom strategijom uvukla SBB u koalicijski zagrljaj i usisala kao kućnu prašinu. Međutim, iskustvo koalicijskih vlada u regionu pokazuje da „neiskusni tinejdžer“ partner, politički i svjetonazorski blizak, s vremenom izgubi prepoznatljivost i zakržlja. Trenutno, SBB nema moć da promijeni fizionomiju i karakter Izetbegovićeve stranke, a u postojećoj političkoj sprezi Radončić ne može ostvariti izborno obećanje, najviše što može je čuvati Kanton od moćnog šenluka partnera. Lider koji ima ozbiljne probleme sa zakonom poput Radončića, za sada ne pokušava kadrovski ustroj Vlade proglasiti neučinkovitim i nesposobnim. No, želi li izbjeći utapanje u zagrljaj „ljubljene“ partnerice i sačuvati identitet u punom kapacitetu, ekipa iz tornja „Avaz“ moraće ustrajati na ulozi oporbe unutar kantonalne vlasti. Bakir Izetbegović će za dvije godine otići s pozicije „oca „ Bošnjaka, a završiće se i suđenje Fahrudinu Radončiću i SBB, htjela ne htjela, će morati naći novu strategiju kako bi birače uvjerila da se znatno razlikuje od SDA.

Stranka Željka Komšića, bjelodano se izjasnila da neće tvoriti parlamentarnu većinu sa strankama koje nemaju sukladne ciljeve sa DF i nikome držati ljestve u vlasti, ako imaju zahtjeve uspostave ledenog doba pokretanja nužnih promjena u zemlji. Ali kako u politici nema prijatelja i neprijatelja nego samo interes, četiri zastupnika DF gurnuli su ustranu pomisao izostanka sudjelovanja u novoj vlasti s glumcima koji su doveli Kanton u stanje dužničke krize. Poslušnici, puzajući poslušnici promicatelji statusa quo SDP, DF i Laburisti, nametnut iz glave Bakirovih malih od palube Šemsudina Dedića i Asima Kambera, presudno je i zadugo Kanton potisnuo u zapuštenu periferiju moćnog Sarajeva, koji izvršava ulogu drugorazredne ispostave svojih nevidljivih i neproglašenih, ali stvarnih političkih mecena . Podržana s lijeva i s desna Vlada u izvršenju reformskih mjera ima učinak – duplog ništa, ekonomija teško preživljava, a kriza nastavlja put u zonu neizvjesnosti i beznađa. Vlada ima ideju da bi sadašnju skrivenu rizičnu političku klimu valjalo presjeći stvaranjem koalicijske vlade lijevodesnošljivost (stopljenica rijeći: lijevi x desni x nesnošljivost) kao što je dobrim dijelom uspostavljena glasačka mašina u skupštinskim klupama prihvatanjem dogme o nepromjenjivosti stanja, praznovjerno vjerujući da se donose pravovaljane odluke. Šta će se, Bože dragi unijeti u Upitnik Europske komisije ako su reforme udaljene „svjetlosnu godinu“ i krajiški turbofolk populizam živi u svemiru!