VELIKA KLADUŠA – Revizori Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH obavili su finansijsku reviziju u Općini Velika Kladuša za 2016. i 2017. godinu te ga tokom ovog mjeseca objavili na stranici ovog Ureda (kompletan izvještaj može se pogledati ovdje). Posljednji ovakav izvještaj u Općini Velika Kladuša urađen je 2008. godine. Mišljenje revizora o finansijskim izvještajima za 2016. godinu je „mišljenje s rezervom“. Isto takvo „mišljenje s rezervom“ doneseno je i za 2017. godinu. Osnove za takva mišljenja mogu se pogledati u zapisniku. I mišljenje o usklađenosti za 2016. godinu doneseno je kao „mišljenje s rezervom“. Međutim, mišljenje o usklađenosti za 2017. godinu doneseno je kao „negativno mišljenje“ jer financijske transakcije i informacije do kojih su revizori došli prilikom kontrole nisu u skladu, u svim materijalnim aspektima, sa zakonima i drugim propisima kojima su regulisane. Odlukom o izvršavanju Budžeta Općine Velika Kladuša za 2017. godinu nisu utvrđena prava i obaveze korisnika budžetskih sredstava, kako je predviđeno Zakonom o budžetima u FBiH. Raspodjela transfera udruženjima građana i javnim preduzećima vršena je u pojedinim slučajevima bez utvrđivanja jasne namjene korištenja (Udruženju za zaštitu nezaposlenih dioničara „Agrokomerca“ 250.000 KM za obavljanje redovne djelatnosti i 410.132 KM za uvođenje novih djelatnosti JKUP „Komunalije“ d.o.o. Velika Kladuša), a izvještaji o utrošku sredstava nisu dostavljeni za najmanje 324.600 KM, što je obaveza također predviđena Zakonom o budžetima u FBiH.
Imenovanje devet savjetnika načelnika izvršeno je bez prethodno definisanih uslova za obavljanje poslova, a njihove pojedinačne odgovornosti i obaveze nisu definisane Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji. Krajem 2016. godine data su ovlaštenja pojedinim zaposlenicima za obavljanje poslova koordinacije i potpisivanja akata iz nadležnosti općinskih službi, iako su radna mjesta šefova službi u najvećoj mjeri popunjena. U ovlaštenjima je navedeno da će se navedeni poslovi obavljati do donošenja novog Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji. Od novembra 2016. godine načelnik je imenovao devet savjetnika, koliko je i sistematizovano Pravilnikom i njegovim izmjenama i dopunama. Uredbom je bilo predviđeno da se definiše vrsta visoke školske spreme, a kvalifikacija savjetnika u pogledu stručne spreme je sljedeća: jedan savjetnik je doktor nauka, dva magistri, četiri VSS, jedan VŠS i jedan NK. Izdaci za plate savjetnicima u 2016. godini (sa pripadajućim porezima i doprinosima) iznosili su najmanje 24.985 KM, a u 2017. godini 331.944 KM. Uredba koja je na snazi od decembra 2017. godine također zahtijeva da se radno mjesto, opis poslova i druga pitanja koja predstavljaju uslov za vršenje poslova savjetnika utvrde Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji. Izdaci za plate i naknade istih za period od novembra 2016. do 31.12.2017. godine, iznosili su najmanje 394.664 KM. Centar za socijalni rad, Centar za kulturu i Općinsko pravobranilaštvo nisu usvojili pravilnike o internim kontrolama kako je predviđeno Zakonom o budžetima u FBiH. Pravilnik o platama i naknadama Općine nije usklađen sa kantonalnim i federalnim zakonima o platama i naknadama u organima vlasti, u dijelu isplate stimulacija i koeficijenata za obračun plata, a nisu doneseni interni akti kojim se regulišu određene vrste izdataka (službena putovanja, korištenje mobilnih i fiksnih telefona).
Revizori su napisali, između ostalog i slijedeće preporuke: Preispitati opravdanost imenovanja značajnog broja savjetnika načelnika, te utvrditi uslove za vršenje poslova savjetnika za koje postoji stvarna potreba i jasno definisati njihove odgovornosti. Svi budžetski korisnici trebaju donijeti pravilnike o internim kontrolama, i osigurati njihovu dosljednu primjenu. Izvještaji o ostvarivanju programa i politike općinskog načelnika za 2016. i 2017. godinu nisu podneseni Vijeću do 31.03. naredne godine, kako je predviđeno članom 54. Statuta.
Najznačajniji izdatak po osnovu ugovora o djelu u 2017. godini odnosi se na naknade ličnom pratiocu i vozaču načelnika (poslovi vozača i ličnog pratioca nisu bili sistematizovani Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji), troškove istog na službenim putovanjima za period 01.01. – 07.06.2017. godine (17.192 KM), te za usluge prevodioca (11.087 KM). Neto mjesečne naknade vozača i prevodioca u 2016. i 2017. godini utvrđene su u fiksnom iznosu i iste su iznosile 1.848 KM. Putni troškovi u inostranstvo u finansijskim izvještajima za 2016. godinu iskazani su u iznosu od 8.637 KM, a za 2017. godinu 45.690 KM. Općina nije donijela interni akt kojim će se utvrditi postupak ostvarivanja naknade za službena putovanja, a odlukama o izvršavanju budžeta definisano je da se visina dnevnica, naknada za putne i druge troškove koji nastanu u vezi službenih putovanja, utvrđuju na osnovu Uredbe o naknadama troškova za službena putovanja. Za izdane putne naloge u 2017. godini koji se realiziraju u dane vikenda (i koja se u najvećoj mjeri odnose na putovanja u Republiku Hrvatsku), nisu prezentirani dokumenti koji dokazuju da se radi o službenoj svrsi putovanja.
Zbog prethodno navedenog, revizori konstatuju da nisu u potpunosti uspostavljene interne kontrole u ovom dijelu, te da ne mogu potvrditi osnovanost i opravdanost službenih putovanja u Republiku Hrvatsku koji su se obavljali u dane vikenda. U vezi definisanja dnevnica usvojena je slijedeća preporuka: Donijeti pravilnik kojim će se urediti vrste, visine i postupak ostvarivanja naknada za službena putovanja, uz naloge o službenim putovanjima prilagati dokumente koji dokazuju da se radi o službenoj svrsi putovanja, te unaprijediti interne kontrole u ovom dijelu.
Sportskom savezu isplaćeno je 80 hiljada KM za koja nije utvrđena obaveza pravdanja sredstava od strane korisnika. Ni za neprofitne organizacije kojima je izdvojeno 24.000 KM, također nije utvrđena obaveza pravdanja dobivenih sredstava. Isto se odnosi i na Crveni križ kojemu je izdvojeno 10.000 KM ali nije podnešen izvještaj o utrošku istih. Bez obaveze da se sačini izvještaj o utrošku tako je podijeljeno 104.000 KM budžetskih sredstava građana Velike Kladuše. Na osnovu uvida u uzorak zaključaka o isplati sredstava iz Budžeta, revizori konstatuju da su ista, između ostalog, zahtijevana i doznačena za nabavku dva rabljena teretna vozila (277.875 KM), za robe, usluge i radove za uređenje caffe bara (69.819 KM), rabljene mašine za proizvodnju metli i četaka (95.000 KM), oko 24.000 komada metli i četaka (40.687 KM) i drugo. U dva slučaja (410.132 KM) zaključcima nije jasno definisana namjena, i sredstva su dodijeljena „za finansiranje proširenja proizvodnje i uvođenja novih djelatnosti“. Zaključcima je utvrđena obaveza dostavljanja izvještaja o utrošku sredstava od strane korisnika. Revizori posebno naglašavaju da je neprimjereno da se iz budžetskih sredstava finansira i caffe bar. Transferi neprofitnim organizacijama u 2017. godini najvećim dijelom se odnose na: finansiranje neprofitnih organizacija za kulturu, sport, škole, klubove, različite manifestacije u iznosu od 248.962 KM, zatim finansiranje udruženja građana (295.459 KM), finansiranje rada političkih stranaka (150.000 KM) i transfer za razvoj poljoprivrede (149.908 KM). Zaključcima načelnika o isplati sredstava iz budžeta Općine od 24.10. i 27.12.2017. godine, odobrena je isplata 250.000 KM za finansiranje redovnih troškova poslovanja Udruženja za zaštitu nezaposlenih dioničara „Agrokomerca“. Odobrena sredstva su doznačena po zahtjevima korisnika za redovno poslovanje udruženja. Zaključcima je utvrđena obaveza izvještavanja o utrošku sredstava, što do okončanja revizije nije učinjeno. Obzirom da Odlukom o izvršavanju budžeta i zaključcima nisu utvrđena prava i obaveze korisnika budžetskih sredstava, da nije utvrđena jasna namjena navedenog transfera, te da nije dostavljen izvještaj o utrošku sredstava, revizori ne mogu potvrditi opravdanost odobrenog transfera navedenom Udruženju.
Na osnovu uvida u uzorak zaključaka na osnovu kojih su doznačena sredstva NK „Krajišnik“, KUD „Biser“ te za manifestaciju Krajiški teferič (44.600 KM), utvrdili su da je zaključcima utvrđena obaveza dostavljanja izvještaja o utrošku sredstava, a da isti nisu dostavljeni. Revizori smatraju da nije uspostavljen adekvatan nadzor nad utroškom sredstava tekućih transfera, te da se dodjeljivanje sredstava u pojedinim slučajevima vrši bez jasno utvrđene namjene korištenja. Iako su zaključcima o dodjeli sredstava bila obavezna dostaviti izvještaje o utrošku, udruženja nisu dostavila iste za iznos od najmanje 324.600 KM doznačenih sredstava. Općini je odobren kredit u ukupnom iznosu glavnice 6.454.239 KM iz sredstava Europske investicijske banke za finansiranje Projekta „Kanalizacija Velike Kladuše i postrojenje za obradu gradskih otpadnih voda“. Ukupna vrijednost projekta sa svim komponentama procijenjena je na 16,8 miliona. Realizacija cjelokupnog projekta ne teče po predviđenoj dinamici od samog početka (Projekat odobren 2010. godine), a prema informaciji dostavljenoj od šefa PIT tima i projekta WATSAN za Veliku Kladušu, za jednu komponentu radova ugovor još uvijek nije potpisan, a nisu obezbijeđena ni sredstva iz drugih izvora za ostale komponente Projekta. Obzirom na značaj uloženih sredstava i značaj samog projekta, revizori smatraju da je potrebno izvršiti detaljnu analizu na osnovu koje bi se utvrdili faktori koji utiču na sporost realizacije projekta i poduzele mjere da se odobrena sredstva iskoriste u datu namjenu. Ni u 2017. godini nije donesen plan nabavki stalnih sredstava i drugih kapitalnih izdataka mada je tako predviđeno Zakonom o budžetima u FBiH.
Kratkoročna potraživanja 31.12.2016. godine iskazana su u iznosu 3.053.946 KM. Redovna potraživanja (1.258.173 KM) se u najvećoj mjeri odnose na potraživanja od pravnih i fizičkih lica za komunalnu naknadu (468.923 KM) i korištenje građevinskog zemljišta – rentu (400.058 KM) za 2016. i 2015. godinu. Najznačajniji iznos sumnjivih i spornih potraživanja (1.795.773 KM) odnosi se na potraživanje od „Agrokomerc“ d.d. Velika Kladuša za komunalnu naknadu (1.218.225 KM).
Na poziciji građevina iskazani su stambeni objekti (stanovi) nabavne vrijednosti 702.891 KM za koju Općina ne posjeduje kompletnu dokumentaciju o vlasništvu i posjedu. Navedeni objekti, kao i stalna sredstva u obliku prava, se ne popisuju i na iste se ne obračunava amortizacija. Pored navedenog, Općina računovodstvenim politikama nije uredila način evidentiranja ulaganja u infrastrukturu te ne vrši obračun amortizacije na objekte vanjske rasvjete, trotoare i ceste. Stalna sredstva u pripremi odnose se na ulaganja u zgradu JU Dom za kulturu „Zuhdija Žalić“ (899.324 KM) za koju nije bilo ulaganja u 2016. godini iako je Budžetom za ovu namjenu bilo predviđeno 500.000 KM i ulaganja u kanalizacionu infrastrukturu iz kreditnih sredstava (648.431 KM).
Početkom 2017. godine imenovane su komisije za popis zemljišta, javnih dobara te poslovnih prostora i stanova čiji je zadatak bio popisati sredstva u državnom vlasništvu na području Općine i podnijeti izvještaje o istom. Aktivnosti nisu okončane. Javne nabavke posebna su priča i najbolje je pogledati izvještaj u prilogu, u kojem se može vidjeti kako posao u pravilu dobivaju najskuplji a ne najpovoljniji dobavljači. U 2017. godini proveden je jedan otvoreni postupak, koji nije bio predviđen Planom, a u vezi sa Projektom „Kanalizacija Velike Kladuše i postrojenje za obradu gradskih otpadnih voda“. Na javni poziv su se prijavila dva ponuđača, od kojih je izabrana ponuda dobavljača „Elektrometal“ d.o.o. Cazin i sa kojim je zaključen ugovor 28.02.2017. godine. Ugovorom je definisan rok za izvođenje radova od 120 radnih dana, od dana uvođenja u posao. Do okončanja revizije, izvođač radova nije uveden u posao, a istome je u novembru 2017. godine uplaćen avans 51.960 KM. Na osnovu uvida u uzorak konkurentskih zahtjeva, revizori su utvrdili da komisija ne konstatuje u svim slučajevima sve nedostatke ponuda.
U ostavljenom roku Općina je prigovorila na Nacrt Izvještaja o izvršenoj finansijskoj reviziji za 2016. i 2017. godinu, uz koji je priložena i određena dokumentacija. Nešto od priložene dokumentacije revizori su uvažili u potpunosti ili djelimično ali nisu, kako stoji u izvještaju, mogli prihvatiti primjedbu koja se odnosi na odobravanje i isplate stimulacija zaposlenicima. Naime, iako je Pravilnikom o platama i naknadama uposlenika Jedinstvenog općinskog organa uprave Općine Velika Kladuša predviđeno da se dodatak na platu može obračunati i isplatiti i za stimulaciju, isto nije u skladu s odredbama člana 23. Zakona o platama i naknadama u organima vlasti u Unsko-sanskom kantonu. U skladu s odredbama članova 44. do 47. navedenog Zakona, ovaj Pravilnik je trebalo uskladiti sa Zakonom. Također, revizori nisu prihvatili ni primjedbu vezanu za obračun i uplatu poreza i doprinosa na naknade za rad zaposlenika u komisijama. Napominju da su pismenim putem obaviješteni od strane JU Centar za socijalni rad Velika Kladuša da su konstatovani nalazi i preporuke prihvaćeni, te da će biti poduzete aktivnosti na realizaciji istih. Dakle, ono o čemu Čaršija bruji od prvog dana funkcionisanja ove vlasti, nalazima revizije samo se potvrdilo, a sveukupnu cijenu na kraju će platiti građani. Propusti koji su utvrđeni ovom revizijom proizvode određene štete po Budžet iz kojeg se, kako stoji u izvještaju o reviziji, uzimao novac bez obaveze da se pravda. Ta spoznaja je teško razumljiva običnom čovjeku, kao što je teško razumljiva brojka od devet savjetnika koji građane koštaju pola miliona maraka, a pored kojih se dešavaju ovakvi propusti. A još teže je razumljivo podizanje inostranih dnevnica za službena putovanja koja se dešavaju isključivo u dane vikenda kada ne radi niti Općina a niti eventualni poslovni partneri u Republici Hrvatskoj. Zapravo, sve je ovo ipak razumljivo svakom ko to hoće da razumije i realno sagleda. Pripremio: Esad ŠABANAGIĆ