Skupšina USK-a, na prijedlog Vlade Huseina Rošića, nedavno je preporučila da Kantonalna bolnica „dr. Irfan Ljubijankić“ u Bihaću za refinansiranje duga (iznova novčano podupiranje) zaduži se kod komercijalne banke za kredit od 13 miliona maraka (dobavljači oko 8 miliona maraka, dok 5 miliona maraka otpada na ranije pozajmice, zaduženja, sudske takse i slične troškove. Garant bi trebao biti Zavod zdravstvenog osiguranja USK–a (?). kroz svoje redovne mjesečne tranše koje bi bile uvećane za 123.000 maraka koliko iznosi mjesečna rata za ovaj iznos kredita. Rok otplate zajma je 12 godina, a procjenjena kamatna stopa je 6,5 odsto. Inshallah ministre, Inshallah zastupnici! Do sada nisam vidio, čuo ili pročitao veću neodgovornost, bešćutnost i prezir spram institucije pod nadzorom vlasti; skupštinski poslanici umjesto dijaloga o vraćanju u prošlost nužan je bio o putu u bolju budućnost, a to znači jasno sređen bolnički budžet i zdravstveni sustav u cjelini. Preporuka garancije kredita za poslovni dug ove zdravstvene ustanove loša je poruka, ona dovodi Kantonalnu bolnicu u poziciju totalnog financijskog kolapsa. Preporuka govori o karakteru Vlade koja nije napravila ono što je morala – jasan izlazak iz financijske krize bolnice. Prema članu 26. Zakona o dugu, zaduživanju i garancijama u FBiH „Kanton se ne može zaduživati niti izdati garanciju bez prethodnog pisanog odobrenja Federalnog ministarstva financija u slučaju da je garancija izdata za refinanciranje postojećeg duga“. Onaj ko vlada osnovnom pravnom kulturom i zna logično misliti (Ministarstvo pravde i kantonalni pravobranilac šute kao zaliveni) može lahko zaključiti da samo kanton (njegove institucije su isključene) može izdati garanciju, ali ne i iznova podupirati bolnički poslovni dug ako nema pisani pristanak Federalnog ministarstva financija. Zajam za saniranje duga bolnice putem garancije kantonalnog Zavoda zdravstvenog osiguranja nije pravovaljan i jasan pravni mehanizam koji se dokazao da služi ovoj svrhi u praksi.Vlada ima pravni okvir za sredstva temeljena na zakonu (vlastita legislativa) da zgrabi bolnički sustav u cjelini i riješi duboku financijsku krizu na jasan način. Evo nekih rješenja koje isključuju institut kreditiranja: dobit iz poslovnih preduzeća i javnih institucija i uvlačenje Kantonalne bolnice u Budžet USK-a. Izbor kredita je najgore moguće rješenje jer će kratkoročno stabilizirati bolnički budžet, uzroci dubioze ostaće nedirnuti i svakako postoji izgledna opasnost da će poslovanje Bolnice doći ponovo u krizu za dvije ili tri godine. Dok 300 ljekara i stomatologa i hiljada drugog medicinskog kadra živi na infuziji, dotle trgovački vlastodržački orkestar pod dirigentskom palicom SDA fiskalnu ideju uravnoteženja prihoda i rashoda u bilanci bolničkog sustava guši u živom blatu. To Hipokratova djeca zaposlena u unsko–sanskim zdravstvenim ustanovama i institucijama nisu zaslužili. Nespremnost kantonalne vlasti da se suoči sa istinom isključuje bilo kakav bogomdani alibi za grijehe nečinjenja u neophodnim promjenama u zdravstenoj djelatnosti koje se moraju provesti odmah ukoliko se želi odblokirati račune i prinudne naplate, te saniranje višegodišnjeg nakrcanog duga. Vlada bi morala baciti ustranu i odustati od dugogodišnjeg trenda neodgovornosti i maćehinskog odnosa prema Kantonalnoj bolnici i utabati put k’ solventnosti, financijskoj stabilizaciji i ekonomskoj održivosti bolničkog budžeta koji nije zasnovan na kreditu (vidi ovdje). Put je, doduše dug i važniji je od cilja. Sa velikim zanimanjem ću pratiti ishod ovog zaduženja. Ovdje će se, siguran sam, izgubiti dio pamćenja, jer SDA i njeni podupirači u zakonodavnoj vlasti DF i republikanci su bacili udicu bez mamca očekujući da će neka komercijalna banka zagristi i uletjeti u rizičan pothvat koji računa na slučajan uspjeh. Autor: Hasan ZULIĆ